Anmeldelse

Fanatec Speedster 3

Rattet er halve meningen med å spille bilspill for mange, og derfor må det være bra. Hvis ikke blir spillet bortkastet og hele opplevelsen ødelagt. Bra lyd må også til, men det er en annen historie.

Spillene som er brukt til å teste er også denne gangen alt fra Ridge Racer til V-Rally 3, World Rally Championship og Gran Turismo A-Spec. Vi har tidligere testet RX-500 fra Saitek, som var en heller skuffende opplevelse. Her i dag skal vi teste hvordan Fanatec Speedster 3 klarer seg opp mot den ukronede kongen Logitech.

Kvalitet med få hull

For å ta utseende til å begynne med. Rattet er som de fleste andre rundt og har to hendler bak for å gire med. Selve konsollen til dette rattet er stor, men behagelig. Den er ganske tung sammenlignet med RX-500, men ikke så tung at det blir ubehagelig eller vanskelig. Dette løser en av problemene til RX-500 ved at rattet ikke ville sitte stille. Når du bruker den vedlagte skrustikka og fester rattet til et bord har dette mindre å si enn om du setter rattet på fanget når du spiller, men det påvirker uansett stabiliteten til rattet. Skrustikka på Speedster 3 kommer i pakken sammen med rattet, men er ikke festet på selve ratt-konsollen. Du slipper derfor at denne kommer i veien om den ikke er i bruk. Skrustikka er stor og har kraft nok til å holde igjen hvis du blir litt for ivrig. Fanatec har også en meget god løsning hvis du skal bruke fanget ditt som hvilested for det nyinnkjøpte barnet. Her har du allerede en relativt stor konsoll som du lett plasserer på fanget.

I underkant har du to klaffer som slås ut og legges rundt føttene dine på utsiden. Dette er med på å øke stabiliteten til rattet og avlaster noe av vekten. Disse er i motsetning til RX-500 veldig lett å holde fast med et lett trykk fra føttene. Du trykker utover, og ikke innover, noe som faller mer naturlig. Alt i alt en løsning jeg ble meget fornøyd med. Hendlene du girer med er perforert (laget hull i) og er med på å gi racerbil-følelse. Det skal dessverre litt mer til enn dette for å imponere en dreven bilspiller og også her er det plastikken som skal ha mye av skylden. En annen detalj er at disse kan trykkes helt inn i rattet. De burde bli stoppet av seg selv før det går så langt. Positivt er dog at det bare trengs et lett, men kontrollert trykk for å gire. Hendlene gir også fra seg et lite klikk når du har gjort det hele korrekt. Det er slutt på å lure lillebror eller andre stakkarer i nærheten til å følge med om du har giret om eller ikke. De virker også litt løsere enn RX-500 sine hendler, men ga ingen klare tegn på å bryte sammen selv under relativt høy "brytefaktor".

Litt pinglete knapper
Knappene hos Speedster 3 er mange, og plasseringen er litt utradisjonell på enkelte ting. Styrekrysset er plassert på selve konsollen, nede til venstre. Denne kunne vært flyttet en annen plass, siden den nå havner litt bak rattet. Det kan være vanskelig å nå denne samtidig som du bruker selve rattet. Hvor ofte dette er nødvendig kan selvsagt diskuteres, men det har hendt mer enn en gang at jeg har irritert meg over denne plasseringen. Utformingen på styrekrysset er heller ikke vanlig, og her er det fire avlange knapper som står side om side og danner en sirkel. I midten er det fylt ut med noe som ser ut som enda en knapp, men det er nok bare pynt. Selve knappene er plastikk, og kan til tider være fryktelig sløve. Som på RX-500 er det et slit å navigere menyer på denne måten. Hvor mange ganger gidder du å trykke tre ganger for å bevege deg et hakk på menyen? Akkurat.

Resten av knappene er plassert på selve rattet, og tar opp mesteparten av plassen inne i selve rattet. Tut-tuten er med på midten, men må programmeres før den fungerer. L1, L2, R1 og R2 er plassert på respektive sider av tut-tuten og utenfor der igjen sitter de fire vanlige PS2-knappene. De ytterste virker løse, men ingen har falt av under testing. Blå plastikk-knapper som står til resten av designet kan være vel og bra, men jeg hadde helst sett at dette ble gjort annerledes i framtiden. I høyre hjørne på selve konsollen er det plassert et lite display. Ved første øyekast ble jeg forelsket og hadde skyhøye forhåpninger til å kunne se enten hastighet eller turtall på dette displayet. I det minste hvilket gir du kjører i, men nei da. Displayet blir brukt for å hjelpe deg til å konfigurere rattet, og mer om dette snart. I bruk er rattet overraskende behagelig, og det tar ikke lang tid å venne seg til Speedster 3 i motsetning til andre ratt. Vibrasjon og motstand i rattet sørger for at du må slite litt for å holde bilen stødig på veien, og det er faktisk ganske tungt å dra rattet helt over til en av sidene, akkurat som i en virkelig bil. Alt etter kjørestil bør du ta en titt på innstillingene for dødsone og sensitivitet. Disse har alt og si for din suksess på banen.

Programmering av ratt, hva blir det neste? Fanatec har gitt rattet noe av det RX-500 kunne hatt så godt av, nemlig innebygget mulighet for kalibrering av rattets funksjoner. Tut-tuten og hendlene kan "mappes" (låses, koples) opp mot valgfrie knapper på en vanlig PS2-kontroller. Det vil si: Uansett hvilken knapp som brukes for å gire i favorittspillet ditt, kommer Speedster 3 til å fungere. De andre innstillingene du har er "traction control", dødsone, sensitivitet og vibrering. Alt dette kan stilles når som helst ved hjelp av en "tuning"-knapp og styrekrysset. Uavhengig av hvilket spill du spiller. Meget bra gjort. Rattet er laget i plastikk, men har gummi for bedre grep, på de plassene det er ment at du skal holde hendene dine. Jeg er uenig med Fanatec her, og må derfor plassere hendene mine utenom gummien, og rett på plastikken. Det hadde ikke koster mye å kle hele rattet i gummi, og det er rart at dette ikke er blitt gjort. Det ser også unektelig mye bedre ut med sort gummi, enn den leke-aktige blåfargede plastikken som nå preger store deler av rattet.

Pedalene til Speedster 3 er rett og slett utrolige. Dette er en av de tingene som overrasker positivt med dette produktet. Konsollen er stor, akkurat som på rattdelen, og den har en fin vekt. Syv gummiknotter sørger for at den ikke roter rundt bortover gulvet ditt som en annen nysgjerrig hundevalp når du kjører. I tillegg til dette så har pedalene fått litt størrelse, slik at du slipper å lete etter dem når svingen nærmer seg, og bremsen trenger besøk av foten din. Som en ekstra detalj har Fanatec satt forskjellig motstand på de to pedalene, akkurat som i en vanlig bil. Bremsen er mye tyngre å trykke ned enn gassen. Logisk, ikke sant? Det er dog fortsatt plastikk som er hovedmaterialet, og hele konstruksjonen vagler litt sidelengs når du tar tak og røsker godt i den. Overlever den festen til helga mon tro? Her hadde vi hatt godt av aluminium.

Noe av det som er fint med ratt og pedaler sammen med bilspill er at du kan kjøre bil, selv når du er påvirket av alkohol. Det er enda ikke blitt ulovlig å kjøre bilspill i beruset tilstand her i landet! Få ut trangen til å råkjøre mens du enda sitter trygt i stolen hjemme i stua. Istedenfor å gjøre noe dumt senere på kvelden når du er ute på byen. Ellers er begge pedalene plassert høyt, og i en god vinkel. Dette er med på å gjøre kjørefølelsen realistisk og ikke minst holdbar hvis du har planer om å sitte noen timer i strekk. Det kan fort gi smerter i foten hvis du sitter over lengre tid og bruker pedaler som ikke er skikkelige, da foten vil få en unaturlig stilling. Fanatec har stort sett lykkes med å fjerne dette problemet, og du kan trygt kjøre Le Mans 24 Hours på direkten med disse pedalene. Merk at det fortsatt er fullt mulig å bruke også Speedster 3 på en gal måte. Hør med noen i nærmiljøet som kan forklare deg riktig sittestilling ved bruk av slikt utstyr før du begir deg ut på så alt for lange løp. Det kan faktisk lønne seg i lengden.

Konklusjon
Et fint og meget brukbart produkt fra Fanatec her. Speedster 3 er så absolutt godkjent hvis du skal ha deg et godt og smidig ratt til bruk hjemme i stua. Produktet virker alt i alt solid, og gir med sine programmeringsmuligheter en unik mulighet for tilpasning alt etter kjørestil. Størrelse og vekt sørger for en trygg og stabil opplevelse. Noe gummi, men fortsatt litt for mye blå plast. Enkelte knapper er fortsatt for sløve, og hendlene for giring er ikke helt perfekt. Disse små feilene gjøres opp for når du tar rattet i bruk og merker hvor presist og behagelig det er i bruk. Om du har muligheten til å teste produktet hos en kamerat, eller på en butikk, gjør det! Hvis ikke, kjøp det uansett, og gjør deg klar til å knuse rekorder.

Siste fra forsiden