Fans har skapt eget StarCraft II-eventyr

StarCraft Universe henter inspirasjon fra World of Warcraft.

Bare en knapp måned før strateger verden over får gripe fatt i det nyeste StarCraft II-eventyret, Heart of the Swarm, har en gjeng moddere sluppet en imponerende modifikasjon til spillet (via Kotaku). Prosjektet heter StarCraft Universe: Chronicles of Fate, og søker å by på flerspillerraid slik vi kjenner de fra Blizzards andre storspill, World of Warcraft.

For øyeblikket kan man kun spille modifikasjonen alene for å sikre at alle systemene virker slik de skal. Når man til slutt kan kaste seg inn i flerspillerraidene med andre skal det finnes områder med støtte for opp til fem spillere. Ønsker man å gyve løs på hverandre i stedet skal det til slutt bli mulig å kjempe tre mot tre i egne kamparenaer. Modifikasjonen krever StarCraft II: Wings of Liberty, og slippes som en serie av «custom maps».

I motsetning til StarCraft II har utviklerne plassert kameraet bak ryggen på spillfiguren, akkurat som i inspirasjonskilden World of Warcraft. Man tar kontroll over én figur, og hugger seg gjennom fiendehordene med en drøss av egenskaper.

StarCraft Universe: Chronicles of Fate.

Spillere skal kunne velge mellom åtte spillbare klasser fordelt mellom Terran- og Protoss-fraksjonene. Sørstatsmenneskene i Terran kan velge mellom Marine, Ghost, Medic og Firebat, mens Protoss kan velge Zealot, Dark Templar, Preserver og High Templar. De ulike klassene komplimenterer hverandre, og får nye ferdigheter helt opp mot maksnivå 50. Man kan lagre figuren sin mellom raids, slik at man kan bygge videre mellom kampene.

Med seg på laget har den imponerende listen av kodetuklere flere profesjonelle stemmeskuespillere, slik som Michael Gough (bedre kjent som Diablo-seriens Deckard Cain) og Danielle McRae som vi sist hørte i League of Legends.

Modifikasjonen er svært forseggjort.

Skiftet navn etter kontrovers

Enkelte husker kanskje StarCraft Universe: Chronicles of Fate fra tiden da prosjektet gikk under navnet World of StarCraft. I 2011 havnet prosjektet, ledet av studenten Ryan Winzen i både publikum og Blizzards søkelys – med både positive og negative konsekvenser. Blizzard var ikke helt fornøyde med bruken av navnet, og fikk tatt ned en video som viste tidlige deler av prosjektet.

Etter litt om og men fikk dog Winzen fortsette prosjektet under det nye navnet StarCraft Universe, etter en sammenslåing med et tidligere prosjekt. Kontroversen skal dog ha ført til jobbtilbud fra League of Legends-skaperne Riot Games og en god del oppmerksomhet, så han ble nok godt fornøyd til sist.

Les også: Fansen pusser støvet av Age of Empires II Les også: Meisler ut Game of Thrones i Minecraft

Siste fra forsiden