Får denne store Metal Gear Solid-nyversjonen leve?

Fans jobber med å gjenskape spillet i Unreal Engine 4.

For mange var Metal Gear Solid en formativ spillopplevelse da det ble sluppet på PlayStation i 1998. Solid Snakes oppdrag op øya Shadow Moses var på sin tid en storslagen fortelling med snikeaction som skilte seg sterkt ut i sjangeren.

Nå jobber en gruppe fans med å pusse opp det 18 år gamle spillet i Unreal Engine 4, der ny grafikk etter alt å dømme er trekkplasteret. Prosjektet heter Shadow Moses, og resultatet så langt ser du i videoen over. 

Fra «museumspill» til nyversjon

Næmmen hei der, Grå Ulv!
Næmmen hei der, Grå Ulv! Bilde: Shadow Moses

Det er utvikler Airam Hernandez som leder prosjektet. Til GamesRadar forteller han at oppmerksomheten så langt har vært overveldende.

– I første omgang var planen å gjenskape bar omgivelsene fra Shadow Moses og lage et «museumsspill» for dem som ønsker å utforske basen med dagens teknologi. Jeg ble svært overrasket da alle snakket om det etter et par uker. Mange nettsteder begynte å skrive artikler, og jeg fikk mange henvendelser som bød på hjelp. Det er grunnen til at jeg bestemte meg for å gjenskape hele spillet, skriver Hernandez på spillets Facebook-side. 

Om prosjektet får leve i fred er dog usikkert. Erfaringsmessig har spillselskaper ikke latt slike prosjekter gli uproblematisk forbi, og som oftest får man beskjed om å legge arbeidet dødt så kjapt det får oppmerksomhet. Hernandes er klar over dette, og har faktisk kommentert det scenarioet.

Kjent situasjon.
Kjent situasjon. Bilde: Shadow Moses

– Konami eier Metal Gear Solid-merket, og derfor må vi før eller siden få deres fullstendige tillatelse. Vi har derfor valgt å åpent dele prosjektet fra begynnelsen slik at vi kan ta slike problemer når de kommer. 

Konami har valgt å ikke kommentere saken, ifølge GamesRadar

Tvillingslanger

Metal Gear Solid har for øvrig allerede fått en Konami-produsert nyversjon allerede. Det GameCube-eksklusive spillet, kalt Metal Gear Solid: Twin Snakes, fikk dog en blandet mottagelse fra fans på grunn av en del stil- og mekanikkendringer. 

Her på bruket var vi i «yay»-kategorien, og klistret en pen åtter på anmeldelsen vår i 2004

Metal Gear-skaperen har for øvrig noe nytt på gang.
Hideo Kojima har startet nytt studio – samarbeider med PlayStation »

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen