Får vi et nytt Planescape: Torment-spill?

Brian Fargo eier nå navnet, og spillforfatter forteller om Torment-ønsker.

Over helgen har det kommet frem litt info som kan tyde på at noe relatert til rollespillklassikeren Planescape: Torment er i emning. Først og fremst er Torment-skribenten Colin McComb veldig detaljert når han i et innlegg på nettsiden sin forteller litt om hva han ønsker å gjøre i tiden fremover.

– Planescape :Torment er viktigst

Etter å ha mimret litt om karrieren sin, kommer McComb nemlig frem til at Planescape: Torment var det viktigste prosjektet han jobbet på – både for han selv og for fansen.

– Nå som størsteparten av mitt arbeid med Wasteland 2 er ferdig (med noe iterering som fremdeles må gjøres), kan jeg begynne å tenke seriøst på Torment, forteller McComb.

Merk da at McComb aldri bekrefter at et nytt Torment-spill er på vei, men han går svært langt i å legge ut om hva han ville ha gjort dersom det skulle skje.

Planescape: Torment hylles ofte som Infinity Engie-tidens ypperste rollespill.
Planescape: Torment hylles ofte som Infinity Engie-tidens ypperste rollespill.

– Det første steget i å designe en ny Torment-historie er å spørre hovedspørsmålet [McComb tenkter mest sannsynlig her på filosofiske spørsmål, journ.anm]. Jeg er eldre enn jeg var da jeg jobbet på det første Torment-spillet, og mine spørsmål er annerledes nå enn de var. Jeg har barn nå, og jeg ser på verden gjennom deres øyne og mine, og det har forandret meg – faktisk har årene endret meg så mye at jeg har nye svar på de sentrale spørsmålene i historien i Torment. Så nå som jeg vet hva som kan endre en manns natur, spør jeg: Hva utgjør ett liv? … og utgjør det noe i det hele tatt?

– Deretter ville jeg ha revurdert det fundamentale i settingen. Jeg ville ha brukt en annen setting enn Planescape (og jeg kommer til å forklare hvorfor i en oppfølgingsak). Jeg ville ha brukt et annet system enn Dungeons & Dragons, fordi jeg ville ha ledet spillerens historie langs andre baner enn God/Ond eller «Law/Chaos», mot noe mer subjektivt. Kjernen i Torment er, uansett, en personlig historie, og mens vi kan dømmes av andre basert på våre handlinger, tar man bort noe av spillerens «agency» når man vilkårlig plasserer handlingene på en ekstern og eksternt plottet linje på denne måten.

Spillet roses ofte for sin komplekse historie.
Spillet roses ofte for sin komplekse historie.

Designerveteranen har tydelig tenkt en del på hvordan han ønsker å løse dette. Avslutningsvis forteller McComb at målet ikke vil være å ape etter Nameless Ones reise i det første spillet, men å gjøre noe i samme baner.

Fargo sitter nå på rettighetene

Samtidig har Planescape: Torment-sultne fans på nettstedet RPGCodex gravd frem at InXile og Brian Fargo, som var sjef for utviklerhuset Interplay da Planescape: Torment ble sluppet, nå eier rettighetene til Torment. Merk da at de kun har rettighetene til navnet Torment, og ikke Planescape-lisensen. Lisensen står under navnet Roxy Friday, et navn som har blitt forbuntet med Fargo tidligere.

Fargo og McComb har den siste tiden jobbet sammen om å lage en oppfølger til rollespillklassikeren Wasteland. Med på laget har de også hatt med seg Planescape: Torment-forfatteren Chris Avellone, som i tidligere intervju har uttalt at han mer enn gjerne vil jobbe på et nytt Torment-spill. Kan vi håpe på at trekløveret prøver å stable et nytt Torment-spill på beina?

Les også: Lager gjerne mer Planescape: Torment
Les også: Kommentar: Lages det ordentlige rollespill lenger?

Kommentarer (21)

Forsiden akkurat nå

Til toppen