Får vi utforske nytt landområde i Skyrim?

Kodegraving avduker drageriding og en ny øy å utforske.

Mye tyder på at The Elder Scrolls V: Skyrims neste nedlastbare innhold kommer til å være litt mer omfattende enn forgjengerne, Dawnguard og Hearthfire. På Bethesdas nettforum (via Eurogamer) har nemlig entusiastiske testere spadd litt i den nyeste betakoden og funnet flere hint til hva vi kan vente oss.

Tilbake til Solstheim

Ifølge funnene kan neste nedlastbare pakke bli hetende Dragonborn og ta sted på øya Solstheim. Bethesda sikret seg merkenavnet Dragonborn for et par uker siden, og navnet dukker også opp i den nye koden i forbindelse med fullføring av oppdrag.

Fans av serien husker sikkert at Solstheim også ble besøkt i Blodmoon, en av The Elder Scrolls III: Morrowinds utvidelsespakker. Den gang var det kniving om hvilken av provinsene, Skyrim eller Morrowind, som kunne påberope seg eierskap. Øya ligger nordøst for Skyrim, og føyer seg inn i det kalde og nordiske temaet fra hovedspillet.

Slik så Solstheim ut i Morrowind-utvidelsespakken.
Slik så Solstheim ut i Morrowind-utvidelsespakken.

Tegnene som tyder på at øya blir med ligger i kartikoner for områdene Raven Rock, Miraak Temple, Castle Karstaag og Telvanni Tower som finnes på øya.

Drager som ridedyr

Som om det ikke var nok kan ting tyde på at Bethesda i samme slengen implementerer muligheten til å ri på drager. Flere kodesnutter henviser til animasjoner som finner sted på drageryggen, samt henvisninger til beskjeder som det vil være naturlig å høre mens man flyr.

Det kan dog virke som om drageflyvingen kan bli begrenset til et eget landområde eller spillområde. Noen av snuttene henviser til et alternativt detaljnivå i spillverdenen, noe som kan bety at man lastes inn i en alternativ utgave av verdenen når man flyr.

Snart kan man kanskje sed ned i stedet for opp.
Snart kan man kanskje sed ned i stedet for opp.

Noe annet som gjør at Solstheim er en troverdig utvidelse er at det i The Elder Scrolls V: Skyrim allerede finnes en vei som leder mot Morrowind-området – en brosteinsvei som leder inn i en åpen passasje peker mot landmassen, og hinter om hva som skal komme. Bethesda har óg sagt at de ønsker å gi ut noen større pakker etter hvert, på størrelse med The Elder Scrolls IV: Oblivions Shivering Isles-utvidelse.

I fjor høst ble det også avduket at Bethesda har kodet inn svært grove landmasser utenfor selve Skyrim-området. Disse er alt for ukomplette til å kunne brukes til noe vettugt, men det er mulig å se konturene av både Morrowind-landmassen og Cyrodil-provinsen. Om Bethesda tar sats på å integrere Solstheim inn i den massive verdenen, eller om man må laste et eget område, blir spennende å se.

Les også: – Dawnguard kommer kanskje ikke til PS3
Les også: – Manglende Skyrim-innhold er vår skyld

Kommentarer (16)

Forsiden akkurat nå

Til toppen