Sniktitt

Far Cry

Med tanke på at utgivelsesdatoen nærmer seg med stormskritt, mener vi det er på sin plass med en solid oppdatering. De som tror kampen om vinterens heteste skytespill kun står mellom Half-Life 2 og Doom 3 tar nemlig grundig feil. Far Cry kan vise seg å bli en av spillhistoriens viktigste 3D-skytere.

Unikt spilldesign
Grunnen til dette er ikke den lekre grafikken, men utviklernes unike idéer om spilldesign. Mens Doom 3 og Half-Life 2 kan karakteriseres som viktige evolusjonære skritt, prøver Far Cry å revolusjonere sjangeren. Der de foregående etterfølgerne bygger videre på det som er skapt før dem, er Far Cry et spill som faktisk prøver på noe nytt. Det er virkelig lenge siden spill i denne litt utslitte sjangeren har forsøkt å gå nye veier, og selv om det naturligvis ikke finnes noen garanti for at Far Cry kommer til å bli det storspillet mange håper det skal bli, er det i alle fall sikkert at det kommer til å få stor innflytelse på hvordan fremtidens skytespill blir designet.

Far Cry startet sin tilværelse som en nVidia-støttet teknologidemo som skulle promotere grafikkkort-serien GeForce 3. Etter hvert fant imidlertid Crytek ut at den teknologien de hadde utviklet passet perfekt til et spill, og dermed ble X-Isle født. Spillet skiftet snart navn til Far Cry, og etter hvert som utviklerne begynte å røpe detaljer om spillet tok det ikke lang tid før de begynte å få oppmerksomhet. Spillet skulle ha dynamisk, kunstig intelligens, fullstendig bevegelsesfrihet, en heftig fysikkmotor og en rekke kjøretøyer. I tillegg kom naturligvis grafikkmotoren, som fullt ut skulle utnytte teknologien i de nyere GeForce-kortene.

CryEngine
En viktig effekt grafikkmotoren benytter seg av er den såkalte "polybump"-teknologien, som også brukes i John Carmack sin nyeste spillmotor. Kort og enkelt forklart betyr dette at utviklerne kan modellere utrolig avanserte karakterer og objekter og så skalere dem kraftig ned slik at de geometrisk sett blir mye simplere, men uten at den visuelle kvaliteten synker. Spillets hjemmeside viser en modell som bruker hele 250000 polygoner, og som skaleres ned slik at den kun bruker 1500 polygoner uten at den visuelle kvaliteten synker nevneverdig. Som de aller fleste vet er det slik at jo færre polygoner maskinen må forholde seg til samtidig, jo raskere går spillet. Ved hjelp av "polybump"-teknologien klarer grafikken i Far Cry å være utrolig detaljert, samtidig som den ikke trenger maskinvare utenom det vanlige.

Grafikkmotoren takler både enorme utendørsområder og trange innendørsområder, og det er ingen lastetid mellom disse. Dessuten er synsrekkevidden en hel kilometer. Dette betyr at hvis du står på en fjelltopp med ei snikskytterrifle og ser en fyr gjennom et husvindu åtte-ni hundre meter borte er det bare å skyte. Dette kommer åpenbart til å påvirke gameplayet i svært stor grad. Mens andre spill har en tendens til å plassere spilleren i veldig kunstige landskap hvor det er en lineær veg fra start til mål, plasserer Far Cry deg i et naturlig landskap og gir deg totalfrihet i forhold til hvor du vil dra og hvordan du vil dra dit. Hvis du kan se et fjell, ei øy eller et annet interessant sted i det fjerne, kan du også besøke det stedet.

Det er verdt å merke seg at Crytek ser ut til å ha gjort en svært god jobb i forhold til det å gjøre grafikkmotoren deres så effektiv og rask som mulig. Far Cry sine minstekrav er heller beskjedne, alt tatt i betraktning. Du kan kjøre dette spillet med en Pentium 3 800Mhz, 256 MB RAM og et GeForce 3-kort. Det anbefalte systemkravet er heller ikke særlig avskrekkende: En Pentium 4 1.5 GHz med 512 MB RAM og et GeForce 4-kort. Men vi må gjøre oppmerksom på at spillet ikke er ute enda, og at det kan skje enkelte endringer på dette området. Du behøver med andre ord ikke engste deg om maskinen din ikke taklet "nature"-testen i 3DMark 2003, for du trenger slett ikke noe DX9-basert grafikkort for å kunne kose deg med de grafiske effektene Far Cry har å by på.

Forsiden akkurat nå

Til toppen