Sniktitt

Far Cry

Far Cry var et av de spillene som fikk stor oppmerksomhet på årets ECTS, og da utviklerne i Crytek dro tilbake til Tyskland etter messen var det med æresbetegnelsen "Best PC Game of ECTS" i kofferten.

Side 1
Side 2
Side 3

Tropisk paradis
Det som gjør Far Cry sin grafikk ekstra flott er miljøet spillet foregår i. Det er nesten det samme hvor avansert teknologi som ligger bak grafikkmotoren - hvis du legger handlingen til grå og triste militærbaser og gamle varehus, blir ikke resultatet særlig lekkert uansett. Far Cry foregår på en samling tropiske øyer i stillehavet, og må sies å ha noen av de mest fargerike omgivelsene hittil sett i et førstepersons skytespill. Livlige jungelskoger, tropiske strender og fargesprakende korallrev er bare noen av de mange lekre omgivelsene vi kan se fram til. Det er til å få vann i munnen av. Tropeøyene spillet foregår på, bringer oss forresten fint til spillets historie.

Far Cry foregår i år 2020. Spillets helt, Jack Carver, er en sjøkaptein som leier seg selv og båten sin ut til de som måtte trenge det. Han blir hyrt av Valerie, en vakker journalist som ber ham om a ta henne med på en ekspedisjon ei uutforsket øy i Mikronesia (som ligger nordøst for Indonesia, for de av dere som ikke visste det). Når de to kommer frem dit blir båten ødelagt av en gruppe leiesoldater. Jack blir strandet, og Valerie forsvinner. Kampen for å overleve er i gang - det viser seg at øya er åsted for skumle vitenskapelige eksperimenter, og at dens innbyggere er alt annet enn vennligsinnede.

Frihet uten grenser
Det er gameplayet som gjør spillet spennende. I motsetning til de aller fleste spillene i sjangeren inneholder ikke Far Cry separate brett. Du har hele tiden et svært stort område å bevege deg på (tenk Operation Flashpoint), og du får stor frihet til å gå hvor du vil. For å gjøre spillet litt mer strukturert har utviklerne lagt inn det de kaller actionbobler, det vil si deler av spillet som skiller seg ut fra resten og som varer fra tre til syv minutter hver. Et eksempel på en slik actionboble kan være en serie rom i et laboratorium, og disse actionboblene skal være fullstendig ikke-lineære, slik at du kan løse dem nøyaktig slik du selv ønsker det. Rekkefølgen disse boblene kommer i er generelt sett rimelig lineær, slik at designerne hele tiden har en viss peiling på hva spilleren har opplevd før.

Det som virkelig skiller Far Cry fra gjennomsnittlige spill i sjangeren er den kunstige intelligensen til fiendene og skriptingen. Eller rettere sagt mangelen på skripting. I vanlige spill i sjangeren er de ulike hendelsene på hvert brett skriptet. Medal of Honor: Allied Assault og Half-Life er begge kroneksempler på hva utviklere kan utrette ved hjelp av skripting. Spilleren kommer opp i imponerende kampsituasjoner som er nøyaktig planlagt på forhånd. Problemet er imidlertid at skriptede hendelser er de samme hver eneste gang du spiller. Skripting fører til forutsigbarhet og kunstige situasjoner hvis du ikke gjør som spilldesignerne tenkte. Dessuten er det unaturlig og urealistisk at topptrente soldater sitter og venter på at du skal komme til dem (i stedet for å oppsøke deg), noe som er en nødvendighet for at lineære kart i det hele tatt skal fungere.

I Far Cry er det én skriptet sekvens. Resten av spillet er fullstendig dynamisk. Dette er en virkelig radikal løsning, som garantert får veldig mye å si for spillopplevelsen. For at et dynamisk gameplay skal fungere stilles det helt nye krav til den kunstige intelligensen, og også her ser Far Cry ut til å levere varene. Fienden er farlig intelligente, mye på grunn av svært god kunnskap om omgivelsene. De har nøyaktig informasjon om landskapet, og vet hva slags objekter de kan gjemme seg bak, og hvor du kan finne på gjemme deg for dem. Dette tillater dem å reagere på en svært intelligent måte, både i forhold til terrenget, hverandre og deg.

Som i andre gode spill i sjangeren er det mulig å snike seg forbi fienden, og hvis de hører en lyd eller ser noe mistenksomt vil de fortelle dette til eventuelle medsoldater, og sammen vil de koordinere jakten. Overordnede soldater vil bedømme situasjonen og gi passende ordre. Hvis fienden føler seg veldig truet vil de prøve å tilkalle hjelp, noe som kan være fullstendig fatalt. Har de mistanke om at du prøver å stikke av, vil de til og med bruke kjøretøy for å få fatt i deg. Når det gjelder kunstig intelligens ser Far Cry med andre ord ut til å ta rotta på det meste som er produsert til nå.

Side 1
Side 2
Side 3

Siste fra forsiden