Farvel til ukens nettutgivelser

Ny satsing erstatter den gamle traveren.

Artikkelserien «ukens nettutgivelser» har vært et fast innslag på Gamer.no siden den debuterte sommeren 2008. Formatet dere kjenner i dag, med plattforminndeling og gratisspill, dukket allerede opp i den andre utgaven. Merk forresten at overskriften på eldre artikler har falt ut av systemet – det dere ser som overskrift i dag var egentlig underoverskriften i et tidligere design av nettstedet.

Da vi startet å skrive om de ukentlige spillutgivelsene på nettet var det av flere årsaker. For det første ble digital distribusjon stadig viktigere, og flere og flere gode spill endte opp med å kun lanseres digitalt. Vi synes det var viktig å rette et fokus på disse lanseringene, som vanligvis ikke fikk den samme markedsføringen som butikkspill samtidig som de lett kunne virke «usynlige» for vanlige spillkjøpere som holdt seg til det de fant i butikkhyllene.

Dessuten så vi at flere nettsteder viet en viss oppmerksomhet til spillene som kom ut via de offisielle kanalene på konsoll, men lite eller ingen oppmerksomhet til det som skjedde på PC-siden. Det mente vi var uheldig, for det var – som artikkelserien har demonstrert gang på gang – nettopp på PC det skjedde mest.

Den spede begynnelsen.
Den spede begynnelsen.

Mye har skjedd på fem år

I dag har digital distribusjon en helt annen posisjon enn da «ukens nettutgivelser» først dukket opp. På PC er de digitale portalene førstevalget for en majoritet av spillere, og det virker nesten tilfeldig om et storspill på PC faktisk får butikklansering eller ikke. På konsoll har fokuset også endret seg kraftig, og mens nedlastbare lanseringer av butikkspill hørte til sjeldenhetene i «gamle dager» er det hverdagskost nå.

I tillegg har vi fått et langt bredere marked enn før. Det blir stadig vanskeligere å rettferdiggjøre utelukkelsen av iOS og Android-formatene, som ofte får akkurat de samme spillene som de tradisjonelle spillplattformene. Både Microsoft og Apple har dessuten offisielle nettbutikker for sine datamaskinplattformer. Markedet på PC-plattformen har eksplodert, og vi klarer bare å få med en liten del av utgivelsene på den tiden vi har til rådighet. Når vi i praksis kun får med oss de store utgivelsene på de store portalene, er det begrenset hvor verdifull tjenesten vi leverer faktisk er. De fleste seriøse PC-spillere er vel allerede innom de store portalene på daglig eller ukentlig basis.

Holdningen rundt digital distribusjon har også blitt endret, både hos dere, hos spillpressen generelt, og hos utgiverne. Det er ikke lenger slik at nedlastbare spill møtes med skepsis, og ikke får den oppmerksomheten de fortjener. PC som spillplattform har også en helt annen status i dag enn i 2008 – da det fortsatt var populært å referere til plattformen som død eller døende.

De fleste seriøse PC-spillere er regelmessig innom de store butikkene.
De fleste seriøse PC-spillere er regelmessig innom de store butikkene.

Gir oss mens leken er god

Dette er ikke trender som vil snu. Alt tyder på at digital distribusjon blir et kjernepunkt i de neste konsollplattformene, og at butikkutgivelser blir mindre og mindre relevante i årene som kommer. Det fremstår altså i større og større grad som meningsløst å skrive en artikkelserie om «rene» nettutgivelser.

Ukens nettutgivelser er en artikkelserie som krever mye tid og ressurser. Det har blitt en rutineoppgave som i stadig større grad preges av stress, fordi det er så mye å gjøre og en begrenset tid å gjøre det på. Dessuten tyder lesertallene på at serien blir stadig mindre interessant – og noen av grunnene til det har sannsynligvis allerede blitt nevnt. Serien fremstår som stadig mer overflødig, og hullene i dekningen blir gradvis større ettersom markedet utvider seg uten at vi klarer å holde følge.

Derfor har vi besluttet at tiden er kommet for å pensjonere ukens nettutgivelser. Vi er klar over at serien har mange tilhengere som ikke vil sette pris på denne beslutningen, og for oss som tross alt har holdt på med dette i fem år er det ikke en beslutning vi har tatt lett på. Men vi føler det må gjøres.

Snart har ordinære butikkspill fulgt pappeskene i graven (foto: Joachim Froholt).
Snart har ordinære butikkspill fulgt pappeskene i graven (foto: Joachim Froholt).

Øker indiedekningen

Til gjengjeld vil vi forsøke å øke den ordinære dekningen av nedlastbare spill, både på nyhetsfronten og med dybdeartikler i form av anmeldelser og blogger. Vi vil dessuten starte en helt ny, regelmessig serie som fokuserer på gratisspill. Det er viktig å påpeke at dette ikke skal være «free to play»-spill eller gratis betatester av kommersielle spill, men genuine gratisspill av den typen vi har dekket i ukens nettutgivelser allerede.

Denne artikkelserien vil være mer fokusert på subjektive anbefalinger, og ikke ha en oppramsingsform som i nettutgivelsene. Vi vil dekke et bredt spekter spill, fra store «open source»-prosjekter til små, vanedannende nettleserspill. I motsetning til nettutgivelsene vil denne artikkelserien ta for seg mer enn bare det aller nyeste. Den første artikkelen i denne serien er ute allerede nå, men merk: I likhet med ukens nettutgivelser, vil vi sannsynligvis finne bedre måter å gjøre ting på etter hvert. Vi håper også på konstruktive tilbakemeldinger fra dere, for å finne ut hvor veien skal gå videre.

Vi håper altså å fortsette å levere en god dekning av indiespill og gratisspill, selv om ukens nettutgivelser ikke lenger vil være med oss.

Forresten: Hver artikkel i serien ble avsluttet av en lenke til forrige artikkel. Det vil si at, hvis internettgudene fortsatt står oss bi, kan du bla deg gradvis tilbake helt til starten.

Les også: Seks gratisspill du bør prøve
Les også: Vi kårer den beste digitale spillbutikken

Kommentarer (22)

Forsiden akkurat nå

Til toppen