Favorittene fra Games Convention 2008

Årets Games Convention var rekordstort, og markerte seg som en av verdens ledende spillmesser. På over 115 000 kvadratmeter fantes det 547 utstillere, som viste frem nye spill og produkter for 3800 journalister fra 48 land. Totalt, inkludert publikum, fant 203 000 besøkende frem til årets messe i Leipzig.

Gamer.no var tungt representert med tre reportere i år, for å oppleve kommende spill og intervjue skaperne, og gi leserne Nordens beste dekning. Fra messa har vi allerede publisert 30 nyheter, 26 sniktitter og intervjuer, seks blogger, hundrevis av videoer og enda flere skjermbilder, og flere dybdeartikler kan ventes i tiden som kommer.

Det er en drøy en uke siden årets messe ble avsluttet. Nå er Kent William Innholt, Mikael Harstad Groven og Øystein Furevik klare for å presentere hvilke spill som imponerte mest av det de fikk se. Dette er spillene de helst ikke ville slutte å spille, og andre journalister måtte rive dem løs fra spakene for å slippe til.

Mikaels favoritter

Dragon Age: Origins (PC, ukjent konsoll)

Utgivelsesdato: Våren 2009 (PC), slutten av 2009 (konsoll)

For en som elsket Baldur’s Gate er Dragon Age: Origins en åpenbaring. Spillet bygger kanskje ikke på Dungeons & Dragons-regelsystemet, men Biowares eget system virker å fungere like bra.

Du kan selv velge kameravinkel, og for veteraner blir nok den isometriske en favoritt. Med denne valgt er det akkurat som man er tilbake på Sverdkysten, bare med mye flottere grafikk og enda et enda vakrere lydbilde. Moralske valg og dype dialoger, samt en prolog som former figueren du spiller, vil gjøre dette til en rollespillklassiker – det garanterer jeg.

Left 4 Dead (PC, Xbox 360)

Utgivelsesdato: 20. november 2008

Vi testet Valves neste hjertebarn sammen med Gabe Newell på Games Convention. Det var imidlertid ikke Newells lederegenskaper som blendet oss da vi spilte Left 4 Dead. Spillet er raskt, intenst og kaotisk og foregår i stemningsfulle og nifse områder.

Her kan opptil fire stykker samarbeide om å slakte ned zombier som reagerer med blodtørst om du lager den minste lyd eller skrur på en lysbryter. En overstyrende kunstig intelligens kontrollerer hele tiden det du gjør og avpasser vanskelighetsgraden for deg. Markspiste mennesker har aldri vært mer tiltrekkende i spillform, dette blir knall!

Warhammer 40,000: Dawn of War II (PC)

Utgivelsesdato: 2. kvartal 2009

Endelig er oppfølgeren til kritiskerroste Warhammer 40.000: Dawn of War på vei. Relic har lært mye av sitt Company of Heroes, og implementerer mye av dette inn i Dawn of War II. Da snakker vi om et terreng du kan utnytte til din egen fordel i kampsituasjoner og soldater du faktisk knytter bånd til.

Soldatene formes omtrent som figurer i et rollespill, og det går ikke lang tid før du kjenner navnet på hver og en av dem. Her snakker vi spesialvåpen, spektakulere evner og småskitne triks. Tyranid-rasen skaper et enda mer spennende gameplay enn tidligere, i et spill der det å vinne krigen er viktigere enn seier i enkeltslag.

Fallout 3 (PC, Xbox 360, Playstation 3)

Utgivelsesdato: 31. oktober 2008

Selv om man har latt seg inspirere av de tidligere Fallout-spillene, spesielt det første, vil nok Fallout 3 mer eller mindre stå på egne bein. Rollespillet er fullt av tunge actionelementer, og under kamp kan det nesten like gjerne kalles et skytespill.

En intrikat historie, spennende miljøer og dialoger som former hvordan omverdenen ser på deg gjør imidlertid Fallout 3 til noe helt spesielt. Du kan selv velge dine egne styrker og svakheter etter hvert som som samler erfaringspoeng, og det borger for unike spillopplevelser.

Call of Duty: World at War (PC, Xbox 360, Playstation 3, Wii)

Utgivelsesdato: I løpet av vinteren

Treyarch har jobbet med Call of Duty 4-motoren i to år, og kan nå presentere det femte spillet i serien: World at War. Her er det amerikanernes krigføring i stillehavet og russernes marsj fra Stalingrad til Berlin det blir satt fokus på. Skuespillere som Kiefer Sutherland og Gary Oldman låner sine stemmer til et spill som blir intet mindre en episk.

Kampene er så intense og store at du nesten tror du er tilstede i krigen. Det vi fikk se på Games Convention ga oss i hvert fall bakoversveis, med slagscener vi ikke har sett maken til tidligere. Amerikaneres bruk av flammekastere var spesielt imponerende, og Treayarchs tett samarbeid med Infinity Ward forut for denne tittelen lover veldig godt.

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen