FBI, slim og romvesener

Fra strategi til action

De første detaljene om det nye XCOM har dukket opp på nettet.

Etter flere måneder med rykter og spekulasjoner ble det nylig bekreftet at Bioshock 2-utvikler 2K Marin jobber med et spill basert på strategiklassikeren X-Com. I motsetning til originalen dreier det seg om et skytespill i førsteperson, noe som ikke akkurat har falt i god jord hos hardbarkede fans av det første spillet.

Tittelen på det nye spillet er kort og godt XCOM (uten bindestrek), og når spillet ble offentliggjort ble pressemeldingen ledsaget av svært få detaljer. Utgiver 2K Games har begynt å vise fram spillet til diverse medier, og bladet OXM har tatt en titt på det. Som vanlig har karene på NeoGAF sørget for å dele informasjonen med resten av oss.

XCOM gir deg rollen som FBI-agent Carter, som er medlem av en underavdeling av organisasjonen som jobber med trusler fra det ytre rom. Fra et underjordisk hovedkvarter blir han og andre agenter sendt på oppdrag forskjellige steder i USA for å finne ut mer om deres mystiske fiende. Hovedkvarteret fungerer som mellomstasjon for oppdragene, og her velger du hvor du skal dra og får informasjon om fiender og teknologi.

Spillet skal gi deg muligheten til å velge hvilke oppdrag du skal begi deg ut på og når du skal avslutte dem. Tiden beveger seg stadig framover, og oppdrag du velger bort kan forsvinne fordi du prioriterte andre oppgaver.

Siden du selv kan velge når du skal avslutte et oppdrag er det ikke gitt at du får med deg alt som er viktig i et område før du forlater det. Hvordan alt dette faktisk kommer til å virke i praksis gjenstår å se. Det er ikke helt klart hvor mye du faktisk må gjøre på hvert av oppdragene og om det er mulig å tape spillet hvis du gjør en dårlig jobb.

På åstedet

Det ble også gitt et eksempel på hva slags oppdrag du kan forvente deg. Carter og to andre agenter drar til Grand Canyon for å se etter det verdifulle stoffet Elerium, men vel framme oppdager de at lokalbefolkningen har forsvunnet. Ved å utforske området kan de oppdage det som er igjen av innbyggerne og finne spor etter romvesener, inkludert møter med levende slim og et digert våpen som jager dem gjennom byen.

Ved å samle informasjon på stedet og finne forekomster av Elerium kan Carter hjelpe vitenskapsmennene i hovedkvarteret med å utvikle nye våpen og dingser. Det levende slimet kan for eksempel brukes i en dings som varsler om mer av det er i nærheten.

Det er fortsatt mye som er uvisst om spillet. Vi vet ikke for eksempel ikke om agentene som jobber med Carter kan utvikles i løpt av spillet eller bare er kanonføde for skyteglade romvesener. Carters medagenter skal visstnok være en del av en taktisk spillmekanisme, men denne var ikke tilstede i den utgaven av spillet som ble demonstrert

Etter planen skal XCOM lanseres på Xbox 360 og PC, men noen dato har vi ikke.

Siste fra forsiden