Feature

Analyse: Star Wars: The Old Republic

Milepæl eller mer av det samme?

Hvor kan endeløse lovprisninger og skyhøye forventninger føre oss?

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Hvor lenge kommer Adam til å være i paradis?

Det massive onlinespillets uløselige knute er fortsatt bundet stramt til The Old Republics tau. Det er lett for Bioware, med haugevis av fantastisk dyktige historieforteller, å lage knallspill som Dragon Age: Origins eller Mass Effect 2. Selv om spillene har noe frihet er løypa stort sett staket ut fra start til mål og det er den utrolige fortellingen som formelig tvinger deg fremover.

Selv om The Old Republic frister med en unik fortelling for hver av sine åtte spillbare klasser, hva skal alle de hundretusener av folk som kjøper spillet gjøre etter de har sprintet gjennom disse? Hvorfor skal de fortsette å spille det samme spillet hvis utgivelser som Diablo 3 eller til og med Mass Effect 3 plutselig lurer rundt hjørnet?

Så langt er det i bunn og grunn kun World of Warcraft som kan sies å virkelig ha lykkes med å holde de samme store massene fanget i ett og samme spill. De har i stor grad lykkes med dette rett og slett fordi de etter min mening har manglet profesjonell konkurranse. Alle andre massive onlinespill har vist ganske store mangler og brister som har vært nok til at de ubarmhjertige spillmassene har vendt dem ryggen.

Mange spilljournalister vil utvilsomt skrive lovprisende anmeldelser etter å ha fått smake på The Old Republics innledningshistorier, som selvfølgelig kommer til å være av uovertruffen Bioware-kvalitet, og fått oppleve en virkelig smart, blankpolert og profesjonell fremvisning av Star Wars-universet.

Men hva vil spillerne sitte igjen med når alt oppstyret har lagt seg? Hva vil Star Wars: The Old Republic kunne by på som alle de andre massive onlinespillene der ute ikke kan? Etter min mening sannsynligvis ikke så mye. Så hvordan skal da Star Wars: The Old Republic lykkes med å blidgjøre både de erfarne og de mindre erfarne spillermassene, og gjøre det i måned etter måned etter måned?

Etter hva jeg har klart å resonnere meg frem til etter nøye lesing av alt mulig materiale tror jeg at jeg har funnet svaret. The Old Republic vil stort sett følge i stien World of Warcraft har tråkket opp, og vil lokke til seg spillermassene med massevis av skinnende godbiter som kun har en svak duft av nyvinning. Og spillet vil prøve å perfeksjonere det som allerede finnes av massive onlinespillelementer. Vil det være nok til å møte de nær endeløse forventningene som skapes daglig? Ikke vet jeg, men la meg ta en titt på hva jeg vet ved å ta for meg spillets grunnelementer.

Et kongelig univers

Alle massive onlinespill er fullstendig avhengige av en god spillverden. Av alt vi har sett fra Star Wars-universet de senere årene er det etter min mening helt klart Knights of the Old Republic som har vist mest styrke, dybde og kvalitet. Episode 1, 2 og 3s fargesprakende, actionfylte og blankpolerte ytre var på ingen måte godt nok til å stagge Star Wars hungeren for de av oss som var fans av filmene fra åttitallet.

Star Wars Galaxies inneholdt masse forfriskende nytenkning til å være et massivt onlinespill, men var også forfulgt av mangler og ubalanser som utvikler Sony Online Entertainment forsøkte å rette på gjennom en katastrofal oppdatering som snudde opp ned på det meste og fikk spillere til å flykte i hopetall.

Animasjonsserien The Clone Wars er helt klart vellaget og underholdende, men siden dens målgruppe åpenbart er fans av den yngre garde, klarer den på ingen måte å by på den virkelige dybde og kompleksitet eller de kvalitetsfortellinger en så rik verden virkelig fortjener.

Det finnes derfor et stort hull i mange av de noe eldre årgangene av Star Wars-fans. Hvorfor får vi ikke høre mer om den lyse og den mørke siden av kraften? Hvorfor får vi ikke høre mer om dette universets historie, dets raser og dets personligheter?

Les også
Anmeldelse:

Det er inn i dette hullet BioWare trer inn med brask og bram med spillet Knights of the Old Republic. Med sine fantastiske fortellerevner viser de oss en tidsepoke av universet som er mange hundre ganger rikere enn de fattigslige historiene filmene har gitt oss. Her får vi oppleve det å trene til å bli enten Jedi eller Sith. Vi får lære om filosofien. Vi får ta del i en utrolig historie og saga.

Det er utvilsomt lurt av Bioware å videreføre dette, og etter hva jeg har sett vil Star Wars: The Old Republic by på den så langt rikeste Star Wars-opplevelse noen sinne. Når det gjelder å fortelle historier rekker George Lucas for øyeblikket ikke Bioware opp til tåneglene en gang.

På grunn av alt dette er det knapt mulig å sitte på noe større trumfkort innen settinger og verdener enn hva Bioware gjør for øyeblikket for massive onlinespill. Og når det gjelder historier og fremstilling er det nok også sannsynlig at ingen kommer til å spille dette trumfkortet bedre enn akkurat Bioware.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden