Feature

Kommende indiespill

De beste indiespillene fra årets Gamescom

Her er ti spill du bør se opp for i tiden framover.

Gamer.no/Jens Erik Vaaler
1: Side 1
2: Side 2

KÖLN (Gamer.no): I tillegg til de typiske storspillene er messegulvet på Gamescom stappfullt av uavhengige spill fra over hele verden. Disse blir vist fram av både ferske og erfarne utviklere med varierende grad av engelskkunnskaper. Felles for dem alle er at de har noe alternativt å vise fram, med et visuelt uttrykk, en sjangerlek, eller bare noe fullstendig sært mange storspillutviklere ikke tør å bryne seg på.

Jeg har forsøkt å velge ut de ti mest spennende spillene jeg så på årets messe. De skal alle forhåpentligvis lanseres om ikke så lenge, noen av dem har allerede blitt lansert i en Early Access-utgave.

Uansett er dette ti spill som definitivt er verdt å holde et øye med.

Aer

Sjanger: Plattformeventyr, utforskning
Slippdato: 2016
System: Windows, OSX, Linux, PlayStation 4, Xbox One
Utvikler: Forgotten Key

Fri som fuglen. (Bilde: Forgotten Key)

Rent visuelt minner Aer om Grow Home, Ubisoft Reflections fantastiske klatreeventyr fra februar 2015. Det ser ut som et tidlig eksperiment med tredimensjonell grafikkteknologi, men utviklerne i Forgotten Key klarer å gjøre mye ut av enkle former og sterke kontraster. Parallellene mellom Aer og Grow Home slutter ikke der.

Begge spill går ut på å utforske en fargerik verden med spillfigurens unike evner. I Grow Home var klatring den sentrale mekanikken, men i Aer er det flyving som står på agendaen. Som pilgrimsjenta Auk skal du forsøke å redde verden fra den sikre undergang ved å utforske de svevende øyene i hjemlandet hennes på jakt etter fortidsminner.

Flyvemekanikken er enkel, men det kan også være spillets største styrke. Å fly er nemlig en lek. Med et par enkle knappetrykk forvandler du Auk til en akrobatisk og smidig fugl som glir gjennom luften som en fisk i havet. Alt føles veldig intuitivt og smart planlagt, uten at du trenger å sette deg inn i for mange kommandoer og valgmuligheter.

Så lenge resten av spillet er innholdsrikt nok kan dette bli en av de store indieyndlingene i 2016.

Shadow Warrior 2

Sjanger: Førstepersonsskytespill, action
Slippdato: Sensommeren 2016
System: Windows, PlayStation 4, Xbox One
Utvikler: Flying Wild Hog

Ei hagle løser de fleste av livets problemer. Såfremt de problemene er demoner. (Bilde: Devolver Digital)

Shadow Warrior fra 2013 var det spillet Duke Nukem Forever burde ha vært. Syk og overdreven vold ble elegant kombinert med vittige replikker og frekk humor, som resulterte i et blodig og råtøft actionspill der du kunne dele demoner i to med et samuraisverd. Det var skikkelig teit, men utviklerne visste også nøyaktig hvor teit det var og tok ikke seg selv spesielt høytidelig.

Les også
Anmeldelse: Enter the Gungeon

Flying Wild Hog velger å ikke hvile på laurbærene sine, men fortsetter i samme baner i Shadow Warrior 2. Den harry B-film-følelsen er der fortsatt, og blod og gørr spruter i alle retninger idet protagonist Lo Wang lager kjøttfarse av fiendtlige ninjaer, demoner og andre grufulle monstre som kommer mot ham.

Nytt i oppfølgeren er at områdene har blitt langt større, både i høyde og areal. Dette gir deg flere taktiske muligheter til å overrumple motstanderne dine med ulike eksotiske våpen. Disse kan oppgraderes til å skyte nye prosjektiler av blant annet is eller ild. Shadow Warrior 2 lar også en venn bli med på demonslakten, og alle vet at slikt blir bedre når man har med seg en kompis.

Planetoid Pioneers

Sjanger: Roguelite, utforskning
Slippdato: Uvisst. Slippes i Early Access i 2016
System: Windows, OSX, Linux
Utvikler: Data Realms LLC

Alt kan brytes ned til nye ressurser (Bilde: Data Realms LLC)

Planetoid Pioneers minner i stor grad om spill som Minecraft, Terraria og Starbound. Du plasseres på et ukjent sted der du må utforske, lete etter ressurser og bygge deg opp et formidabelt arsenal av ulike verktøy, våpen og andre gjenstander som kan få deg videre.

I dette tilfellet er du en liten robot som krasjlander på en ugjestmild planet. Til din disposisjon har du en skanner som kan analysere og bryte ned ting i omgivelsene dine og bruke dem til å bygge alt fra kjøretøy til laserpistoler. Mens du utforsker finner du plantegninger som lar deg bygge nye ting og støter på alle slags uhumskheter og monstre som kan brytes ned til nye ressurser. Etter hvert kan du til og med forlate planeten, men ting tar ikke slutt der. Hvordan det skal foregå vites enda ikke, men Data Realms lover at det vil bli spennende.

Spillets løse fysikkmotor byr på mange festlige «slapstick»-øyeblikk der roboten din slenges veggimellom og mister både armer og bein. Planetoid Pioneers lanseres også med robuste modifiserings-verktøy som åpner for stor kreativ utfoldelse.

Å legge til nye ressurser skal ikke være verre enn å laste opp en .png-fil som spillmotoren registrerer, leser og putter inn i spillet. Data Realms håper å bygge opp en enorm brukerbase som stadig forsyner Planetoid Pioneers med nytt innhold, og det skal bli veldig moro å se hva slags godsaker som etter hvert vil dukke opp.

Into the Stars

Sjanger: Romsimulator
Slippdato: Uvisst, men er ute i Early Access-utgave
System: Windows
Utvikler: Fugitive Games

«Mr. LaForge. Sett kurs mot Rigel 7, warpfart 5. Engage.» (Bilde: Iceberg Interactive)

Er du fan av Star Trek kan Into the Stars være spillet du har ventet på. Som kaptein for det siste gjenværende koloniskipet fra jorda må du lede et uerfarent mannskap gjennom rommet for å finne et nytt hjem til menneskeheten. Det er derimot lettere sagt enn gjort. Underveis jages du av romvesenene som ødela jordkloden, og du støter stadig på nye utfordringer mens du reiser gjennom kosmos.

Mannskapet ditt er både uunnværlige og utsatt for de fleste farer. De kan bli syke og midlertidig satt ut av spill, eller regelrett drept hvis du sender dem inn i situasjoner de ikke takler. Samtidig må du passe på at passasjerene dine, den gjenværende delen av menneskeheten, ikke kreperer på turen til deres nye hjem.

Det er mye å gjøre og sette seg inn i, men det virker overkommelig bare man tar seg god tid til det. Du kan oppdage mye rart på ferden gjennom stjernehimmelen og det kan attpåtil bli en ganske vakker reise. Utviklerne i Fugitive Games har skapt et visuelt slående spill som får science fiction-nerden i meg til å sikle.

Spillet har allerede blitt sluppet i en Early Access-utgave, men akkurat når den fullstendige lanseringen står for døren vet vi ikke enda ikke. Versjonen du kan plukke opp på Steam virker likevel robust og innholdsrik nok til at du får igjen for pengene du spytter inn.

Severed

Sjanger: Action-eventyr, huleutforskning
Slippdato: 2015
System: PlayStation Vita
Utvikler: DrinkBox Studios

Pass på å skjære i riktig retning. (Bilde: DrinkBox Studios)

Bak Severed står kanadiske DrinkBox Studios, gjengen som i 2013 ga oss det fantatsiske «beat-em-up»-spillet Guacamelee. Etter å ha boltret seg i popkulturell humor og meksikansk kultur går de tilsynelatende i en mørkere og mer surrealistisk retning i Severed.

Der Guacamelee var et typisk «beat-em-up»-spill henter Severed inspirasjon fra The Legend of Zelda-serien. Som en navnløs kvinnelig kriger med kun én arm og hukommelsestap må du utforske mystiske huler og grotter mens du skjærer opp fiender med sverdet ditt. Samtidig forsøker du å nøste opp i historien hennes og finne ut av hva som skjedde med armen hun mistet.

Spillet bruker et berøringsbasert styringssystem og utvikles eksklusivt til PlayStation Vita. Du angriper ved å dra fingeren over berøringsskjermen, litt som å spille Fruit Ninja, slik at du kan gjøre presisjonskutt mot utyskene du støter på. Slåsskampene krever taktiske angrep på motstandernes svake punkt, og responsen fra spillet når du angriper er veldig god. Severed kan potensielt bli enda en ny indiehit for DrinkBox Studios.

På neste side fortsetter anbefalingene av gode indiespill. Vi har blant annet plukket frem noen stilige roguelite-eventyr og et par hardtslående action-spill med unik visuell stil »

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden