Feature

Dette avslørte Nintendo onsdag kveld

Her er alle spillnyhetene til Wii U og 3DS.

Oppdatering klokken 21:50: Denne artikkelen inneholdt opprinnelig en direktesending av Nintendos pressekonferanse. Den er nå redigert som en oppsummering. Vi legger ut opptak av pressekonferansen så snart det blir klart.

Med avsløringen av Wii U på fjorårets E3 var det tydelig at Nintendo hadde store planer på gang. Tirsdag kveld viste selskapet endelig frem flere av sine kommende prosjekter til den nye konsollen, samtidig som det sedvanlige fokuset på visjoner og hva konsollen selv kunne gjøre også var til stede.

Pikmin 3.
Pikmin 3.

Pikmin, zombier og et nytt Mario-spill

Shigeru Miyamoto fikk æren av å åpne ballet. I tillegg til å sjarmere salen i senk med sin Japan-engelsk og en Pikmin-dukke i jakkelomma, kunne han fortelle at det nå er seks år siden den originale Nintendo Wii ble annonsert. Spørsmålet etter Wiis suksess var naturlig nok: «Hva skal vi gjøre med neste generasjon?» Svaret var en konsoll som skulle fungere uavhengig av TV-skjermen – de gikk derfor i gang med å lage maskinen vi i dag kjenner som Wii U, med sin særegne gamepad.

Etter den korte historieleksjonen introduserte Miyamoto Pikmin 3 til Wii U. Det tredje spillet i Pikmin-serien vil som sine forgjengere være et sanntidsstrategispill som lar deg kontrollere hundre Pikmins på en gang. Ved å benytte skjermen på den nye spillkontrolleren kan man enkelt holde oversikt over de store banene og hva de ulike Pikmin-grupperingene holder på med til enhver tid. Vi fikk blant annet se Pikmins som utførte sine sedvanlige oppgaver i pene omgivelser, men også hvordan spilleren kunne kontrollere fire kapteiner samtidig for å lede Pikmins forbi farerne som lurte.

Ved siden av dette avslørte Reggie Fils-Aime, sjefen for Nintendo of America, det helt nye New Super Mario Bros. U til den kommende konsollen, i tillegg til flere tredjeparts-spill. Mass Effect 3, Tekken Tag Tournament 2, Trine 2: Director’s Cut og en helt egen Wii U-utgave av Batman Arkham City var bare noen av de mange spillene som ble vist fram.

New Super Mario Bros. U.
New Super Mario Bros. U.

Flere kjente Nintendo-maskoter glimret med sitt fravær på Nintendos konferanse. Vi hørte ikke et knyst om nye Metroid- eller Zelda-spill, ei heller et gjensyn med Kirby eller Star Fox.

Ubisofts kommende zombie-epos, ZombiU, ble imidlertid presentert, og vi fikk se hvordan kontrolleren vil bli brukt i flere ulike sammenhenger. I én situasjon så man på kontrollerens skjerm, som gjennom en snikskytterrifle, mens i et annet tilfelle ble gamepaden brukt som en ryggsekk hvor man måtte finne fram til et brukbart våpen før man ble omringet av zombier. Zombie-konseptet har kanskje blitt en aldri så liten klisjé de siste årene, men denne implementeringen av Wii Us sterke sider kan kanskje gi ZombiU det lille ekstra for å lykkes.

Interessant, men kort om 3DS

Nintendo gjorde det klart at det var Wii U som stod i fokus under årets pressekonferanse, men rakk likevel å vise fram noen kommende 3DS-spill. Fra Nintendo selv vil det komme tre rykende ferske Mario-titler i løpet av 2012. New Super Mario Bros. 2 er «all about the gold» og markerer tilbakekomsten av vaskebjørnhalen, sist sett i Super Mario Bros. 3. Fokuset er i enda større grad satt på å samle gullmynter, og spillets grafikk har et gyllent preg som reflekterer dette.

Turen gikk videre fra en todimensjonal plattformer til et flatpresset papirunivers uten sidestykke. Paper Mario: Sticker Star er stappfult av klistremerker som du kan rive vekk fra spillomgivelsene. Disse kan deretter brukes i kamp til å gi Mario spesielle evner eller til å løse gåter. Fint lite ble sagt om spillets historie eller mål, men vi regner med at det har noe med at prinsesse Peach har blitt kidnappet igjen. Scott Moffitt fra Nintendo of America kunne avsløre at spillet ville være å finne i butikk og til digital nedlastning rundt juletider.

ZombieU.
ZombieU.

Helt til slutt fikk vi et hyggelig gjensyn med Luigi’s Mansion 2, oppfølgeren til GameCube-spillet fra 2001. Marios feige lillebror er tilbake for å jakte på spøkelser med sin Poltergust 5000. Nintendo kunne love flere herregårder å utforske, oppdragsbaserte utfordringer og mange nye spøkelser å fange. Disse nye skrømtene kommer til å kreve langt mer innovative strategier enn tidligere, men Luigi vil nok ha noen nye triks i ermet.

En rekke kommende tredjepartstitler til 3DS ble også vist frem på konferansen. Vi fikk blant annet våre første glimt av Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate og Epic Mickey: Power of Illusion. Disse to skal fungere som historiemessige bindeledd i sine respektive spillserier, og begge virker meget lovende. Mirror of Fate blir en moderne retur til Castlevanias todimensjonale røtter, mens Power of Illusion er en lettbeint hyllest til Castle of Illusion Starring Mickey Mouse. Fans av Kingdom Hearts-serien kan også glede seg til det nye Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance, som kommer til 3DS i løpet av sommeren.

Nintendo Land og asymmetrisk gameplay

Reggie Fils-Aime viste avslutningsvis fram Nintendo Land, en interaktiv temapark inspirert av klassiske Nintendo-spill. Med Nintendo Land ønsker Nintendo å vise akkurat hva deres nye konsoll og håndkontroller kan gjøre, ikke ulikt hvordan Wii Sports demonstrerte Wii-ens bevegelsessensor. Vedkommende bak denne temaparken er Katsuya Eguchi, skaper av Animal Crossing-spillene, og nå ansvarlig for maskinvaren i Wii U.

Fem spillere i aksjon i Nintendo Land.
Fem spillere i aksjon i Nintendo Land.

I Nintendo Land kan din Mii delta i 12 ulike attraksjoner, minispill som tar utgangspunkt i en Nintendo-klassiker. Eguchi kunne avsløre fem attraksjoner som er spillbare på E3-messen, inspirert av blant annet The Legend of Zelda, Donkey Kong og Animal Crossing. Man skal ikke se bort fra at det vil finnes attraksjoner basert på Mario, Metroid og Star Fox også. Nintendo Land lanseres samtidig som Wii U, men Nintendo ville ikke avsløre om spillet ville være et separat produkt eller solgt sammen med den nye konsollen.

En viktig ting som ble nevnt flere ganger under pressekonferansen var begrepet «asymmetrisk gameplay». Dette konseptet forutser at du skal spille et flerspillerspill og har én Wii U-kontroller i tillegg til en eller flere vanlige Wii-kontrollere. Når dette så er tilfelle vil den personen som har den nye kontrolleren kunne se ting som de andre spillerne ikke kan se, og utføre handlinger de andre ikke kan.

Spill som som ble vist med denne funksjonaliteten var blant annet NintendoLand og Rayman Legends. I Rayman Legends, som ble presentert på Ubisofts pressekonferanse natt til tirsdag, styrer én person en fluelignende figur som opererer hvordan omgivelsene flytter seg rundt spilleren som kontrollerer Rayman. Det er slike innovative løsninger som kan bli et av Wii Us avgjørende salgspunkt når konsollen angivelig lanseres senere i år.

Les også: Kommentar: Imponerende spillsirkus fra Sony
Les også: Kommentar: Få Xbox 360-overraskelser på E3

Kommentarer (22)

Forsiden akkurat nå

Til toppen