Feature

Disse spillene gleder vi oss til i 2012

Nyt stillheten så lenge du kan, i år kommer stortitlene som perler på en snor.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
4: Side 4
5: Side 5

Vi avslutter vår store titt på det kommende spillåret med favorittene til undertegnede og det teknologiske vidunderbarnet Mats Lindh, og siden vi begge har jukset litt blir dette en side med ganske mange nye bekjentskap i forhold til resten av artikkelen. Mats klarte ikke å holde seg innenfor maksimumsgrensen på fem spill, mens jeg fant min egen utspekulerte måte å trekke frem flere spill på. Det er virkelig et luksusproblem når man gleder seg til så mye at det ikke får plass i en liste på 30 spill.

Mats Lindhs utvalgte

Ridge Racer: Unbounded (PC, PS3 og Xbox 360).

Ridge Racer: Unbounded
Utgis: 2. mars.

Som de mest oppvakte lesere har klart å få med seg, har jeg en noe utpreget svakhet for FlatOut-serien før den gikk strake veien til helvete i FlatOut 3. Heldigvis har ikke de originale utviklerene tatt med seg ballen og gått hjem for å spise mat, men dukker opp med et nytt spill i et gammelt univers. Ridge Racer-serien kan endelig få spillet som den fortjener, og utviklerene hos Bugbear kan begynne å ane konturene av et verdensherredømme når de endelig når ut til et vesentlig større publikum fra startplata.

SSX (PC, PS3 og Xbox 360).

SSX
Utgis: 2. mars.

Mitt aller første møte med den freske, nye konsollen Playstation 2 var en prosjektør, et lerret og et snøbrettspill ulikt det noen andre hadde lagd tidligere. Overdrivelser, enorme hopp og et helt annet fokus enn hva sjangeren tidligere hadde levert gjorde at jeg brått endte opp med å bruke veldig mange timer i oppfølgeren, SSX Tricky (It's tricky tricky tricky!). Og nå som Tony Hawk-serien har tatt ufrivillig pause (og godt var egentlig det, men se opp for HD-versjonene som kommer i år), er dette forhåpentligvis akkurat det vi trenger av iskalde utfordringer. Kommer ut samme dag som Ridge Racer: Unbounded, så sørg for å spare opp pengene så du kan kjøpe begge to på samme tur til butikken.

South Park: The Game (PC, PS3 og Xbox 360).

South Park: The Game
Utgis: I andre halvdel av året.

Et rollespill skrevet av mine helter bak South Park (fortsatt noe av det mest relevante du kan bruke tid på å nyte) kan forhåpentligvis ikke bli halvgalt, og med tanke på at det også er durkdrevne rollespillespesialister som står bak roret på teknologisiden har jeg et håp om at vi endelig kan få et godt og morsomt humorrollespill. Detaljene er ikke spesielt mange ennå, men med litt flaks har jeg iallfall valgt å plassere det på lista mi i riktig år.

DarkSiders II (PC, PS3 og Xbox 360).

DarkSiders II
Utgis: I løpet av året.

Jeg var skeptisk da jeg gikk til innkjøp, men kom meg gjennom det første DarkSiders-spillet og måtte til slutt konkludere med at jeg hadde hatt det ganske så morsomt underveis. Derfor tror jeg at oppfølgeren også blir riktig så underholdende, og at det bare er å glede seg til flere eventyrlige opplevelser, hauger av skumlinger, gåter i godkjent Tomb Raider- og Zelda-stil og en god dose overdreven vold og slåssing. Og hvor ofte får du egentlig muligheten til å spille døden selv i et spill av denne typen?

F1 Online (PC).

F1 Online
Utgis: I løpet av året.

Jeg er en god blanding av skeptisk og spent på dette spillet. Det er langt mellom de virkelige klassikerene som er tilpasset nettleserspilling, men dette ser faktisk grisemorsomt ut i videoene jeg har sett foreløpig. En herlig krysning mellom moderne teknologi, Super Sprint og Indy Heat som har tilgang til den feteste motorsportlisensen i klassen. Kast inn støtte for det som finnes av flerspiller, moro i ligaer sammen med venner og bekjente og kopier av verdens aller beste løpsbaner, så er det ikke umulig at vi har en vinner på vei.

Prison Architect (PC).

Prison Architect
Utgis: I løpet av året.

Et for meg helt ukjent spill til jeg leste om det på en tilsvarende liste som det du akkurat nå sitter og blar deg gjennom (med mindre du har trykket på "Alle" oppe i sidevelgeren, da). Utvikler er Introversion, kjent som ansvarlige for Indie-klassikerene Uplink, Darwinia og DEFCON, noe som iallfall tyder på at dette kan bli riktig så underholdende. Jeg er fortsatt litt skeptisk til om jeg har puttet det på riktig årsliste, men om det ikke dukker opp nå kan jeg bare kopiere denne teksten til neste år også.

Project CARS (PC).

Project CARS
Utgis: I løpet av året.

Jeg har virkelig ingen anelse om Slightly Mad Studios klarer å få ut denne tittelen i år, men utviklingsmodellen med brukerbasert investering i spillets utvikling er, om ikke annet, svært unik. Målet er en simulatoropplevelse av rang, og utviklerene har bevist at de iallfall har en viss anelse om hva som skal til for å lage et morsom bilspill med utgivelsene av Need for Speed SHIFT og Shift 2: Unleashed. Et veldig spennende prosjekt som kan endre markedet i forhold til hvilke forretningsmodeller vi kommer til å se i framtiden.

Joachim Froholts utvalgte

Risen 2: Dark Waters (PC, PS3 og Xbox 360).

Risen 2
Utgis: 27. april.

Med tanke på at navnet mitt står skrevet rett under ingressen er det kanskje unødvendig av meg å påpeke at det er jeg som har skrevet listen med 30 spill som tar opp de tre første sidene i artikkelen. Utvalget har jeg fått litt hjelp til, men med et par små unntak (pandaer? seriøst?) er den full av spill jeg personlig gleder meg til. Et par av spillene har jeg til og med sneket inn uten at de andre vet om det. I stedet for å gjenta meg selv vil jeg bruke denne personlige listen på spill jeg ikke allerede har nevnt. Unntatt Risen 2, for det gleder jeg meg kanskje mest til. Det og Dishonored. Og Biosh... vel, du skjønner hva jeg mener.

Warlock: Master of the Arcane (PC).

Warlock: Master of the Arcane
Utgis: I løpet av andre kvartal.

Vet du hva vi får alt for lite av nå for tiden? Imperiebyggespill som ikke foregår i verdensrommet. Jeg liker å bygge romnasjoner, for all del, men noen ganger er det fint med noe litt mer jordnært. I løpet av året kommer imidlertid to slike spill som jeg gleder meg til å prøve: Elemental: Fallen Enchantress – fra skaperen av episke Fall from Heaven – og Warlock: Master of the Arcane. Sistnevnte er satt til Majesty-universet, noe jeg ikke helt ser poenget med for å være helt ærlig, men virker uansett ganske spennende. Vi loves tre forskjellige raser og muligheten til å forske frem mektige magiske formularer, og hvis alt går bra kan det faktisk tenkes Civilization V blir byttet ut med Warlock i år.

The Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles (PC).

Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles
Utgis: I løpet av året.

En av fjorårets store overraskelser, som jeg dessverre ikke har fått skrevet om på Gamer.no, var The Book of Unwritten Tales. Jeg har en naturlig skepsis til tyske eventyrspill, og da spesielt den typen som legger vekt på humor. Jeg vet ikke om det er tyskerne som sliter med humor generelt eller bare jeg som sliter med tysk humor, men morsomt bruker det ikke å være. Dette tradisjonelle pek-og-klikk-spillet var imidlertid en herlig opplevelse fra start til mål, og var i tillegg langt mer velprodusert enn de aller fleste spillene i sjangeren. Utrolig nok tok det hele to år fra spillet ble sluppet i Tyskland til vi fikk teste det på engelsk, men det er ikke bare negativt. Det betyr nemlig at oppfølgeren allerede er ferdig. La oss bare håpe det ikke tar to nye år før den kommer på engelsk.

Legend of Grimrock (PC).

Legend of Grimrock
Utgis: I løpet av første kvartal.

I fjor på denne tiden satte jeg meg ned med Westwood-klassikeren Lands of Lore – og ble fullstendig hektet. I år håper jeg at Legend of Grimrock kan gi meg den samme gode utforskningsopplevelsen, men med moderne presentasjon. Ikke det at Lands of Lore så dårlig ut, det kom tross alt fra Westwood, men skjermbildene fra Legend of Grimrock får meg til å sikle ukontrollert. Jeg håper bare det ikke blir like hektisk som det kan se ut på noen av videoene, for hadde jeg vært så rask på muselabben ville jeg reist til Korea for å bli profesjonell Starcraft-spiller.

Naval War: Arctic Circle (PC).

Naval War: Arctic Circle
Utgis: I løpet av året.

I mitt hode er jeg en mesterstrateg, og i tillegg er jeg intelligent nok til å sette meg inn i selv de mest avanserte spill. Virkeligheten er en helt annen, selvsagt, men jeg liker å lure meg selv. Derfor gleder jeg meg til dette norskutviklede strategispillet og all den herlige kompleksiteten det ser ut til å tilby. Innerst inne vet jeg at jeg ikke kommer til å skjønne et kvekk, og at flåten min blir senket før jeg rekker å si «Glassfiber? Hva i...», men i den fine perioden før spillet faktisk er ute og jeg skal spille det kan jeg fantasere om fremtidige suksesser som admiral.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3
4: Side 4
5: Side 5

Siste fra forsiden