Feature EA satser svært bredt

Ballspill og skytespillmoro

Våre inntrykk fra utgivergigantens pressekonferanse.

LOS ANGELES (Gamer.no): Det er ingen hemmelighet at E3 er en eneste stor dekadent hyllest til spillmediet. Det er nesten slik at man må venne seg til at utgivere bruker ekstreme pengesummer på å rope marginalt høyere enn konkurrenten. Sånn sett kan EA kose seg de neste dagene med god samvittighet, for deres brøl var både høyt og substansrikt.

Need for Speed: Hot Pursuit.
Need for Speed: Hot Pursuit.

Høyt og heftig

Og når jeg sier høyt så mener jeg høyt, for da pressekonferansen i det ærverdige Orpheum Theatre åpnet så var det med et brak. Det var nemlig det nyeste tilskuddet i Need For Speed-familien, Hot Pursuit (ja, det deler navn med en tidligere utgivelse), som skulle først ut i ilden. Ekstremt høylytt hvining braste gjennom det omfangsrike auditoriumet i det en særs heftig trailer utfoldet seg, men øresmertene lot seg kjapt ignoreres til fordel for en av de hissigste trailerne jeg har sett på en stund.

Her er det som tidligere en katt og mus-lek mellom politi og råkjører som står i fokus, og det med biler ingen av oss kommer til å få råd til. Og ja, det inkluderer søtsaker som Pagani Zonda og Bugatti Veyron. Når man setter superbiler opp mot hverandre så går det nødvendigvis i et heidundranes tempo, noe som ledet til at spikermatter såvel som helikopter ble iverksatt i den særs hissige sekvensen vi ble fremvist. Det var likevel da Craig Sullivan, sjefen i Criterion Games, utfordret en kollega til duell at det hele ble spennende.

Dette var ikke bare en fin måte å vise faktisk spilling på, det var også en fremvisning av et system kalt «Autolog» som skal ligge i bakgrunn for nettspillingen i Hot Pursuit. Dette er en slags sentral som lagrer resultatene til alle på vennelista, og samler det hele i en omfattende rullegardin som viser deg når rekordene dine har blitt slått. Faktisk samler det hele vennelista i en diger «Most Wanted»-liste som skal gjøre det ekstra spennende å ødelegge vennskap.

Dead Space 2.
Dead Space 2.

Kappkjøringen i seg selv var rimelig kortvarig, men essensen var stadig kniving i gjennomsvett tempo omringet av et futuristisk grensesnitt. I denne spillmodusen var målet for den ordinære spilleren simpelthen å nå et visst område uten å totalvrake bilen, og politispillerens jobb var selvsagt å gjøre livet surt for den andre ved å totalvrake bilen hans. På veien møter man på tette politisperringer og en hel rekke andre blokader som skal stikke kjepper i hjulene for villstyringen, og det er definitivt en høyst adrenalinpumpende opplevelse som venter oss 16. november.

Nevrotisk tur i rommet

Videre fulgte litt småprat fra EAs yppersteprest og storsjef John Riccitiello som kunne fable litt videre med denne vanlige PR-praten, før vi fikk et lite gløtt på hva Dead Space 2 har å by på i vinter. Vi skal ikke bruke altfor mye tid på å skissere rammeverket ettersom Thomas nettopp skrev en flott og omfattende sniktitt, men vi kan i hvert fall berette om nytt innhold som maktet å fange interessen vår.

Denne gangen fikk vi en sniktitt på katedralen til The Church of Unitology, som selvsagt er infisert og vel så det av necromorphs i alle fasonger. I det dystre bygget skulle noen absolutt hjerteknusende lydeffekter gjalle gjennom korridorene i det vår hovedperson Isaac ble slengt rundt omkring i det som befant seg av arealer. Og spillets produsent, Steve Papoutsis, humret nok godt da hele visningen av Dead Space 2 begynte med et gigantisk hyl og viste Isaac som ble filleristet av en gigantisk tentakkel.

Som en gedigen fan av det første spillet i serien er dette definitivt en tittel jeg sitrer etter å få prøve selv, selv om skrekkspillelementene er tydelig tonet ned til fordel for et kjappere og mer actionpreget gameplay. For vi ble fremvist noen sekvenser som definitivt gav mersmak, blant annet en heisatur gjennom et ventilasjonsanlegg og en hjertebankende snutt hvor vår stakkars ingeniørhovedperson ble beskutt av et digert romskip. Isaac har virkelig greid å tirre på seg noen ekle uvenner, altså, og de skal vi få møte 27. januar 2011.

Medal of Honor.
Medal of Honor.

Massiv flerspillerøkt og sportsmoro

En av de mer interessante øktene var da Medal of Honors flerspillerdel skulle demonstreres, da i sammenheng med at flerspillerbetaen er på vei. Her valgte de like greit å senke en diger benk bestående av 24 skjermer og medfølgende PlayStation 3-konsoller. Deretter kom to dusin mennesker traskende inn for å boltre seg i en flerspillerøkt. Det hele ble innledningsvis vist i fasettmodus, hvor hver spillers skjerm ble vist i en liten rute på storskjerm, før vi etter hvert fikk følge én av spillerne gjennom store deler av kampen.

Flerspillerdelen av Medal of Honor er som kjent utviklet av svenske DICE, som også har en Vietnam-utvidelse til Battlefield: Bad Company 2 på vei. Det ser dermed ut til at våre venner i øst har nok å holde på med for tiden. Og det kan du også få om du melder deg inn i det nye tilbudet «Gun Club».

Etter en stund dreide pressekonferansen også innpå sportssegmentet av porteføljen til EA, og her var det vår venn og sjef for EA Sports, Peter Moore, som tok seg av store deler av presentasjonene. Blant smånips som at vi fikk vite at Fedor Emelianenko og Randy Couture skal pryde coveret på EA Sports MMA fikk vi også en gjennomgang av blant annet EA Active 2 og Madden NFL 11.

Madden NFL 11.
Madden NFL 11.

Førstnevnte kommer nå med sensorer festet rundt albueleddet kontra den ukomfortable stroppen rundt brystkassa i den forrige utgaven. I kombinasjon med nye øvelser og utvidet onlinestøtte som umiddelbart laster opp resultatene dine til din personlige hjemmeside hos EA skal dette gjøre det enda mer fornøyelig å svi av litt fett foran TV-et. Det var likevel Madden-presentasjonen som skapte størst jubel i salen, da vi fikk et overraskelsesbesøk av den høyst legendariske quarterbacken Joe Montana. Han snakket litt om hvordan taktikkene fungerte da han var på topp, samt viktigheten av riktige oppsett.

Dette ble satt i sammenheng med at de ulike spillesettene i det amerikanske fotballspillet nå har blitt strømlinjeformet og optimalisert, slik at kampene både blir kjappere og mer flytende, samtidig som de skal skape mindre forvirring. I tillegg fikk vi se nye funksjoner slik som støtte for å spille tre mot tre over Internett og muligheten til å lage helt egne spillsystem.

3D-action og romskip

I tråd med årets supertrend stereoskopisk 3D ble de selvsagt også tid for å ta på seg de moteriktige brillene denne teknologien krever, og anledningen var visningen av nytt Crysis 2-stoff. Personlig greier jeg ikke å oppfatte denne typen 3D-bilde, men spillet så i hvert fall både pent og spennende ut. Vi ble nemlig fremvist en sekvens hvor man inne i en ruinert bygning må bekjempe en diger sluttbossaktig fiende ved hjelp av et vidt arsenal. Her kan nøkkelord som plastiske eksplosiver, midlertidig usynlighet og rakettvåpen nevnes, og det skulle ta lang tid før hovedpersonen greide å nedkjempe det digre beistet.

Etter at det var over var det på tide med en høyst uinteressant gjennomgang av konsollversjonen av The Sims 3, som i bunn og grunn bare endte opp som intetsigende, kvasivitenskapelig babbel fra EA s Rod Humble. Jeg vet ikke med dere der ute, men det skal mer til enn spekulativ forskning og fremmedord til for at et spill som The Sims får meg til å betvile min egen eksistens.

Star Wars: The Old Republic.
Star Wars: The Old Republic.

Da var det mer spennende å få en utfyllende titt på Bulletstorm, den kommende samarbeidstittelen mellom Epic Games og Painkiller-utvikler People Can Fly. Her var det i all hovedsak produsent Cliff «CliffyB» Blezinski som stjal oppmerksomheten, der han kommenterte det hektiske innholdet som strakk seg fra å hive klynger med fiender i bakken og opp i været med en laserlasso til å bli belønnet med bonuspoeng for å sparke dører i trynet på folk. Cheesy dialoger akkompagnerer flyvende lemmer og ekstremt høyt tempo, men titten vår var egentlig for kort til å si noe om hvorvidt det endelige produktet blir kult eller middelmådig.

Helt avslutningsvis kom også BioWare-sjef Greg Zeschuk og LucasArts' Mary Bihr ut på scenen for å vise litt nytt snacks fra det kommende massive onlinespillet Star Wars: The Old Republic. Her ble det for første gang fortalt at begge fraksjonene får helt unike romskip som kan skreddersys, og prosessen opp mot å erverve disse beskrives som et overgangsrituale i konfirmasjonsstil. Videre ble Star Wars-delen av presentasjonen avsluttet med en superstilig trailer.

EA kom kanskje ikke med noen virkelig store overraskelser eller avsløringer på årets pressekonferanse, men de kunne gi oss en stødig gjennomgang av en portefølje som sannsynligvis er større og brede enn noen av konkurrentenes. Her har man et heftig utvalg med skyte-, sports-, trenings- og rollespill, i tillegg til mye mer. Tiden vil vise akkurat hvor mye potensialet som ligger i stortitler som Crysis 2, Need for Speed: Hot Pursuit og Bulletstorm, presentasjonen var i hvert fall fornøyelig og oppfylte forventingene.

Kommentarer (0)

Forsiden akkurat nå

Til toppen