Feature

Fotballspillenes utvikling

Virtuell fotballfeber

Bli med på en illustrert reise gjennom fotballspillenes utvikling.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

I Play 3D Soccer (1991)

Dette spillet har du sannsynligvis aldri hørt om. I Play 3D Football kommer fra fotballgale Italia, og selv om det aldri ble særlig populært er det to grunner til at det bør nevnes her. For det første var det, i motsetning til nesten alle andre fotballspill på denne tiden, i 3D. Handlingen ble sett fra spillernes perspektiv, og ikke fra tribunen eller fugleperspektiv. For det andre fikk du ikke kontroll over et helt lag, men én enkelt spiller. Dermed forsøkte I Play 3D Soccer å simulere fotballspillerens opplevelse, i stedet for å gi deg rollen som en slags gudelignende figur som styrer et helt lag. Uheldigvis var spillet mer nyskapende enn det var moro - motstanderne var alt for lette å lure. Tvilsomme bonuspoeng får det imidlertid for musikken, som er så corny at det nesten er skummelt ("Simolation is on our way. I play-ay-ay-ay. Play-ay-ay-ay.").

Super Soccer (1991)

På samme måte som I Play 3D Soccer brukte Hudsons Super Soccer, som først kom ut på PC Engine, og siden dukket opp på SNES, et 3D-perspektiv. På SNES utnyttet spillet seg av Mode 7-systemet, som vi også husker fra Mario Kart og andre 3D-spill. I motsetning til I Play 3D Soccer fikk du i Super Soccer kontroll over hele laget, og ikke én enkelt spiller. Begge disse tidlige 3D-spillene kan kritiseres for perspektivet man brukte, som gjorde det lett å se hva som skjedde forover på banen, men en god del vanskeligere å se hva som skjedde bakover. Likevel var Super Soccer et godt spill (mye bedre enn I Play 3D Football), og det også fått mye skryt for mekanikkene for straffespark.

Sensible Soccer (1992)

Sensible Software hadde allerede laget Microprose Soccer, men det var først med deres neste fotballspill, Sensible Soccer, at de ble legendariske som fotballspillutviklere. Den britiske utvikleren hentet rikelig med inspirasjon fra datidens fotballkonge, Kick Off 2, men de forbedret også oppskriften kraftig, og resultatet var en tidløs klassiker. Sensible Soccer serverte et raskt og vanedannende fotballgameplay, som var enklere å lære enn Kick Off 2 (blant annet fordi det var lettere å holde kontroll over ballen), samtidig som det hadde mye dybde. Spillet trakk dessuten kameraet enda høyere opp i luften, og gav deg et virkelig fugleperspektiv. Dermed fikk du god oversikt over det som skjedde på banen. Med nesten 100 klubber fra virkeligheten, samt ekte spillernavn, fikk spillet i tillegg et mer autentisk preg (ulike værforhold hjalp også).

FIFA International Soccer (1993)

Da Electronic Arts kom med sitt første fotballspill, valgte de å ikke bruke den populære "ovenfra og ned"-synsvinkelen som de beste spillene i sjangeren brukte, men heller en isometrisk synsvinkel hvor kameraet var relativt tett på spillerne. Dette sørget for langt mer detaljert grafikk enn konkurrentene hadde, men samtidig mistet vi litt av oversikten over banen og spillerne. Selv om FIFA International Soccer fikk en god mottakelse var det neppe noen som trodde det kom til å bli starten på en serie som fortsatt fengsler publikum i 2009. Spillet ble nemlig sett på som litt for langsomt og lite responsivt til at det kunne ta opp kampen med storhetene i sjangeren. Men med den offisielle FIFA-lisensen i lommene visste Electronic Arts at de satt på en gullgruve, og den skulle de utnytte seg godt av.

Goal (1993)

Kick Off-skaper Dino Dini aktet selvsagt ikke å stå på sidelinjen mens Sensible Software fikk all populariteten. Etter et brudd med Anco fikk han kontrakt hos Virgin Games, og laget et nytt fotballspill ved navn Goal. Her fikk vi smartere motstandere og to forskjellige kameravinkler (en Kick Off 2-aktig vinkel hvor kameraet var nærmere spillerne, og en Sensible Soccer-aktig vinkel hvor du fikk mer oversikt). Spillet klarte likevel ikke å vippe Sensible Software av tronen, noe som må ha irritert Dino Dini grenseløst. Han har nemlig alltid hevdet at Sensible Soccer kopierte hans Kick Off-formel - en påstand som nok har litt substans, men som ignorerer det faktum at Kick Off i seg selv har mange likhetstrekk med Sensibles første fotballspill, Microprose Soccer (som kom ut året før).

Tecmo Cup Football Game (1993)

Du kan alltid stole på at japanerne kommer opp med interessante og unike konsepter, og Tecmo Cup Football Game for Sega Mega Drive er et perfekt eksempel. Dette spillet er basert på en japansk serie som heter Captain Tsunabasa, og blander fotballspill og rollespill. Her spiller du en ung gutt som drømmer om å bli fotballstjerne. I selve kampene beveger du spilleren din rundt på på et oversiktskart over banen. Når du så kommer i kontakt med en motspiller, eller i en annen interessant situasjon, hopper du over i en slags turbasert kamp hvor du for eksempel kan velge å drible, passe ballen videre, og så videre. Spillet ble aldri noen salgssuksess, men er en unik og interessant tittel.

Football Glory (1994)

Hva tenker du når jeg sier CroTeam? Hvis du kjenner dette navnet, er det sannsynlig at du umiddelbart får assosiasjoner til Serious Sam - mannen som har massakrert flere romvesener enn Duke Nukem og marinesoldaten i Doom til sammen. Men hadde ting gått litt annerledes, kunne CroTeam vært en av dagens store fotballspillutviklere. Deres første spill var nemlig Football Glory, et svært underholdende fotballspill som lånte mye fra Sensible Soccer-serien. Likhetstrekkene med Sensible Softwares mesterverk var nok både en velsignelse og en forbannelse for Football Glory. Selv om spillet ikke føltes som noen blåkopi når man spilte det, var det nettopp det mange så det som. Football Glory må forøvrig være et av de eneste fotballspillene som inkluderer hooligans og streakere - samt en rekke andre useriøse, men morsomme, smådetaljer. CroTeam fulgte senere opp med Football Glory Indoors, hvor du fikk innendørsfotball med fem spillere på hvert lag. Veldig morsomt.

Sensible World of Soccer (1994)

Etter en rekke forsøk på å vippe Sensible Soccer av pinnen, var det Sensible Software selv som slo knockout på sin gamle fotballkonge. Sensible World of Soccer ble lansert i 1994, og inkluderte enorme mengder nyheter. En forbedret spillmotor gjorde kjernespillet enda mer vaneskapende, og en spillerdatabase med over 1400 lag fra hele verden (med ekte spillere), samt en karrieremodus der du fikk være både manager og spiller, sørget for en innholdsmengde uten like. Spillet fikk også flere årlige oppdateringer, som oppdaterte spillerdatabasen og implementerte nye funksjoner. Sensible World of Soccer er og blir det beste 2D-fotballspillet noensinne, og det finnes fortsatt mange som foretrekker det fremfor mer avanserte spill i sjangeren. En nylansering på Xbox Live Arcade sørger dessuten for at spillet har fått et nytt publikum.

1: Side 1
2: Side 2
3: Side 3

Siste fra forsiden