Feature Fra skruknotter til bevegelsessensorer

Håndkontrollens dramatiske utvikling

Bli med på en reise gjennom fire tiår med innovasjon.

– Du er kontrolleren, hevdet Microsoft da de rullet ut Kinect-kameraet til Xbox 360-konsollen i 2010. Med Kinect skulle spillerne slippe å trykke på knapper og små spaker for å kontrollere spillene. Hendene skulle frigjøres, håndkontrolleren begraves, og kroppen skulle bli den nye kontrollmetoden.

Håndkontrolleren forsvant heldigvis ikke. I stedet har Microsoft sakte, men sikkert innsett at de håndkontrollfrie spillene er en nisje og at en ordentlig håndkontroller er essensiell for å formidle etablerte spillopplevelser. Håndkontrolleren har vært med oss siden de aller første hjemmekonsollene på 70-tallet. Men hva har egentlig skjedd med den i over 40 år?

Odyssey 2 var kjent som Philips G7000 i Europa. Legg merke til den herlig stjerneformen på hullet til joystickene.
Odyssey 2 var kjent som Philips G7000 i Europa. Legg merke til den herlig stjerneformen på hullet til joystickene.Bilde: Evan Amos, CC-ShareAlike

Den første håndkontrolleren jeg prøvde tilhørte en Philips G7000, i USA kjent som Magnavox Odyssey 2. En liten klumpete firkant med en spake som stakk opp av et stjerneformet hull. Den var vond å holde, spaken var ikke spesielt presis og knappen var alt for hard å trykke på slik at man fikk krampe i hånda etter en halvtimes spilling.

Les kommentarene (10)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen