Feature

Her er den beste spillmusikken

Disse godlydene blir redaksjonen aldri lei av.

Forrige uke hoppet vi til køys med spillfigurer, og svært mange av dere ønsket å gi Gamer-redaktør Tor-Steinar konkurranse i kampen om Alyx Vance.

Samtidig kunne forumbruker Simmemann opplyse oss om følgende: «Det er ingenting «enkelt» ved å «hoppe til køys» med Tali eller noen som helst quarian. For det første må man tenke på og forberede i forhold til immunforsvaret hennes, for det andre må man tenke på problemene med kompabilitet mellom levo- og dextro-proteiner.»

Det er ikke alltid så enkelt med disse romvesenene...

Denne uka tar vi for oss stemningsskapende musikk. Forumbruker ShampooMacTavish lurer rett og slett på:

Hvilket spill har den beste musikken?


Tor Egil Andersen
Tor Egil Andersen

Tor Egil Andersen

Jeg har sans for det storslagne, svulstige og episke. Slik musikk er den mest inspirerende og den passer veldig godt å skrive til. Noe av min favorittmusikk er derfor fra filmer som Ringenes Herre, Conan the Barbarian og Gladiator. Men spillmusikk har begynt å utvikle seg til å bli like bra, så mine favoritter er musikken fra Age of Conan og utvidelsen Rise of the Godslayer. De skaper en utrolig stemning og fungerer som fantastisk musikk som kan stå på egne ben. Lydsporet fra Icewind Dale må jeg også ta med som nydelig, for det passer inn i samme sjanger.

Kristoffer Thomas Lindtveit
Kristoffer Thomas Lindtveit

Kristoffer Thomas Lindtveit

Et av tidenes beste lydspor i spill finner du etter min mening i Super Mario Bros. 1. Musikk som klistrer seg mer fast i hodet (og blir der!) skal du lete lenge etter - og det sier sitt at folk som ikke en gang var født da spillet ble sluppet, ofte kjenner den igjen. Red Alert 1 må også nevnes, og av nyere dato er lydsporet til Tron: Evolution noe av det beste jeg har hørt på lenge, på tross av at spillet i seg selv er nokså middelmådig

Simen Løkken
Simen Løkken

Simen Løkken

Hva får man når man låser to legendariske spillkomponister inn på samme rom? Helt åpenbart, ren magi. Lyd og musikk er et undervurdert virkemiddel i spill, men Nobuo Uematsu og Yasunori Mitsuda reiste kjerringa på verste vis med sitt samarbeid i RPG-perlen Chrono Trigger fra 16-bit-tiden. Hvert eneste spor skapte en bunnsolid forankring i spillverdenen som ennå ikke har sluppet taket i meg, nesten 10 år senere. For ny-innvidde vil jeg anbefale sangene "Frog's Theme" og "Wind Scene/600 A.D.". Deretter bør dere straks ta turen til butikken og kjøpe nyutgivelsen av Chrono Trigger til Nintendo DS.

Eigil Knudsen
Eigil Knudsen

Eigil Knudsen

For undertegnede er det sjelden spillmusikk har klart å tre frem og overdøve de øvrige inntrykkene i nevneverdig grad, men det finnes tilfeller hvor musikken åpenbarer seg som et selvstendig kunstnerisk uttrykk. Flere av de symfoniske orkesterkomposisjonene i Super Mario Galaxy-spillene er uvanlig fengende, hvor særlig bakgrunnsmusikken fra Cloudy Court -og Fluffy Bluff-banen fra SMG2 har bitt seg fast i hjernebarken til stadige ufrivillige ekstranumre i plystre -og/eller nynneform. Pokker ta deg, Nintendo-komponist Koji Kondo!

Audun Rodem
Audun Rodem

Audun Rodem

Som ivrig spillmusikkkjenner er det svært vanskelig å bare velge én, men etter å ha tenkt både lenge og grundig falt valget endelig på Yasunori Mitsudas lydspor til Chrono Cross. Allerede i spillets åpningsvideo ble jeg frelst: først får vi servert et nostalgipreget parti spilt av fløyte, bass og gitar, før musikken plutselig endrer intensitet og eksploderer i en energisk rytme sterkt inspirert av keltisk musikk. Gåsehud!

Mitsuda skal også ha skryt for hvordan han i løpet av spillet bruker musikalske ledetemaer for karakterer og områder som forankringspunkter på tvers av spillets to nesten helt like verdener. Musikken er alltid passende til spillets områder og karakterer, og tilføyer samtidig en ny dimensjon til den middelhavspregede atmosfæren og presentasjonen. Dette er spillmusikk på sitt aller beste!

Mats Lindh
Mats Lindh

Mats Lindh

For en mann som er oppvokst på Commodore 64 er det få ting som kan måle seg med musikken som kom ut fra den etter hvert historiske SID-chippen. Last Ninja-spillene har med rette blitt dratt fram som gode eksempler på hvor godt det kan gjøres, men med et stort utvalg av glimrende musikere som Martin Galway, Reyn Ouwehand, Chris Huelsbeck og mange andre er helt umulig å velge et spesifikt lydspor fra denne plattformen.

I moderne tid må jeg innrømme at jeg er svak for musikken til en gammel demoscener fra Amiga-dagene. Jesper Kyds lydspor fra de to siste Assassin's Creed-spillene setter en aldelels glimrende ramme rundt historien, og bidrar sterkt til å formidle både stemning og følelse i spillene.

Som et par siste anbefalinger i tråd med musikkvalgene over legger jeg med Project Galway og R.E.T.R.O..

Kjersti Stuestøl
Kjersti Stuestøl

Kjersti Stuestøl

I likhet med lukter, har musikk en magisk evne til å fremkalle minner. En gammel sviske på radioen kan fort transportere deg tilbake til en klam gymsal og desto klammere klinedansing. Jeg er antagelig ikke alene om å smile av dette Super Mario-inspirerte musikkstykket.

Men den absolutte favoritten er og blir musikken fra The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Kall meg gjerne en nostalgiker, men fremdeles imponerer måten ulike temaer brukes for å understreke stemningen i de ulike områdene i spillet. Det er selvsagt Nintendos egne trollmannkomponist, Koji Kondo som står bak dette mesterverket av velklingende toner.

Joachim Froholt
Joachim Froholt

Joachim Froholt

Jeg er generelt av den oppfatning at spillmusikk var mye bedre før. På åtti- og nittitallet fikk vi kule og kraftfulle låter som ikke var redd for å stikke seg frem og ta oppmerksomheten din, mens dagens spillmusikk vanligvis må sitte pent og rolig i bakgrunnen for å bygge opp stemningen. Heldigvis er det noen hederlige unntak, og ofte stammer disse fra indie-scenen. Utgivelser som VVVVVV, Shatter og Super Meat Boy har for eksempel glimrende lydspor. Etter over 20 år som gamer har jeg alt for mange favoritter til å kunne plukke ut ett enkelt spill, men siden jeg er husets offisielle retrospillnerd må jeg jo liste opp noen klassikere.

Jeg elsker for eksempel musikken til Commodore 64-versjonen av Ghosts'n'Goblins (som ikke er lik musikken i de andre utgavene av spillet). Musikken i The Settlers for Amiga er fortsatt en fryd å høre, selv om den har blitt gjentatt tusenvis av ganger i de mange, mange timene jeg har brukt med spillet. Pinball Dreams, Fantasies og Illusions har også herlige melodier. Og hvem kan glemme Monkey Island, med sin klassiske tittelmelodi (favoritten min er kanskje musikken som spiller i filmsekvensene med LeChuck)? I Commodore 64-dagene fikk vi til og med tøff musikk mens spill ble lastet inn; Thalamusic-låten fra Sanxion og Ocean Loader-låtene er virkelige klassikere. Jeg må jo også nevne [snip... red. anm].

Marius Kjørmo
Marius Kjørmo

Marius Kjørmo

Det beste lydsporet må være i Tony Hawk's Pro Skater 2. Jeg kan med sikkerhet si at låtlista i dette spillet var med å definere min musikksmak til den dag i dag. Musikken fra blant andre Bad Religion, Millencolin, Powerman 5000, Lagwagon, Anthrax, Papa Roach, og Rage Against the Machine dundret gjennom høyttalerne da jeg spilte TH2 til PC for snart 11 år siden. Et litt mer eksotisk svar ville kanskje være den fantastiske jazzinspirerte musikken fra spillet The Neverhood. Dette leirebaserte spillet er også absolutt verdt å sjekke ut for de som ikke har vært borti det før.

Deres tur

Hvilken spillmusikk får du ikke ut av øret? Hvilken musikk fremkaller minner om gode stunder foran PC eller TV-en? Del med oss i forumet!

Vi trenger også flere spørsmål til ukene fremover, så hvis du kommer på et genialt spørsmål du ønsker at vi skal svare på vet du nå hva du har å gjøre.

Kommentarer (159)

Forsiden akkurat nå

Til toppen