Feature

Her er fire gratisspill du kan prøve i helgen

Vi byr på herlig, musikalsk action og et lekkert, håndtegnet eventyr.

Etter en liten E3-relatert pause i forrige uke, er vi tilbake med et nytt lass nedlastbare gratisspill. Denne uken fikk vi bare tid til fire spill, men de er til gjengjeld svært solide. Ukens utvalg inkluderer alt fra lekkert eventyr og musikalsk action til den vanlige dosen herlig hjernetrim.

Hvis du vet om noen gode gratisspill som vi ikke har dekket i denne serien før, håper vi at du kan gi lyd fra deg i diskusjonstråden eller på Facebook. Men husk at vi ikke tar med såkalte «free to play»-spill i denne serien, siden de innholder et kommersielt element i form av mikrotransaksjoner. Her er uansett ukens utvalgte godbiter:

Soundodger er bedre enn det ser ut.
Soundodger er bedre enn det ser ut.

Soundodger

Soundodger er et stilig actionspill der du styrer en liten runding i en sirkelformet arena. Målet er å unngå å bli truffet av trekanter, som skytes ut fra noen rundinger som går i bane rundt arenaen. Noen ganger dukker det også opp andre figurer, slik som firkanter. Det ble mye geometri her, men konseptet er altså enkelt: Styr unna alt.

Som navnet hinter om, spiller lyd en viktig rolle. Hvert nivå er basert på en låt, og trekantene skytes ut og beveger seg i formasjoner basert på musikken. Det begynner veldig enkelt, men når du har fullført et par av de letteste låtene blir ting gradvis langt mer interessant. Fiendens angrepsmønstre blir mer og mer intrikate, synergien med musikken blir mer merkbar, og spillet blir rett og slett veldig intenst og vanedannende.

Argh!
Argh!

Poengene tikker jevnt og trutt inn underveis i spillingen, men hvis du treffer en trekant vil musikken spole litt fremover, og du mister derfor de poengene du kunne ha fått. Det er mulig å gå inn i sakte film for å unngå kinkige situasjoner, men du får heller ikke poeng for tid du bruker i sakte film, så denne funksjonen bør kun brukes som en siste utvei.

I musikkspill av denne typen spiller selvsagt selve musikken en viktig rolle, og jeg må si meg veldig imponert over lydsporet i dette spillet. Musikerne bak låtene inkluderer Disasterpiece, som laget musikken til Fez, og Lone Survivor-skaperen Jasper Byrne, som også laget musikk for Hotline Miami. Når du har fullført en låt kan du forresten spille den i «zen-modus», der det ikke er mulig å ødelegge musikkopplevelsen ved å gjøre feil.

Soundodger er altså et spill du absolutt bør prøve. Vanedannende, minimalistiske spillmekanismer kombineres med et skikkelig heftig lydspor, og resultatet er herlig. Du spiller Soundodger direkte i nettleseren.

Ending er smarte saker.
Ending er smarte saker.

Ending

Her har vi et hjernetrimspill av den smarte sorten. Du ser hvert nivå ovenfra, og styrer en roguelike-inspirert alfakrøll rundt i brett inndelt i ruter. Som i vanlige roguelike-spill er handlingen turbasert, og hver gang du beveger deg fra en rute til en annen, vil også fiendene bevege seg.

Nøkkelen til suksess ligger i å identifisere måten de ulike fiendene forflytter seg på, og utnytte dette for å enten komme forbi uskadet, eller ta knekken på dem. Hver fiendetype har egne regler for hvordan de forflytter seg og hvordan de kan angripe deg – de er litt som intelligente brikker i et sjakkspill.

Resultatet er et skikkelig smart lite spill som krever mye grubling, og hvor du utvilsomt vil oppleve en rekke herlige a-ha-øyeblikk underveis. Det gode, gamle uttrykket «lett å lære, vanskelig å mestre» passer utmerket.

Hvor langt kommer du?
Hvor langt kommer du?

Spillet har to forskjellige moduser. I den ene fullfører du 60 forhåndsskapte nivåer hvor ting begynner ganske enkelt men snart blir rimelig djevelsk. I den andre spiller du rett og slett i evige, tilfeldig genererte miljøer der målet er å komme så langt som mulig – nok et «roguelike»-element der, altså. Spillet har forresten også et redigeringsverktøy som lar deg designe egne nivåer.

Ending anbefales for alle som liker å trimme hjernen. På den offisielle nettstedet kan det spilles direkte i nettleseren, eller lastes ned for OS X, Windows og Linux (Ubuntu). Det finnes også på iOS og Android, men den mobile versjonen koster penger.

Utforsk usikkerheten i mellomstadiet mellom ungdom og voksen. Eller noe slikt.
Utforsk usikkerheten i mellomstadiet mellom ungdom og voksen. Eller noe slikt.

Souvenir

I studentprosjektet Souvenir vandrer du rundt i et drømmelandskap og plukker opp fragmenter av barndomsminner. Ja, det høres nok ganske svevende og småpretensiøst ut, og det er det egentlig også. Ethvert spill som refererer til sitt M.C. Escher-inspirerte vekselsvektlandskap som en metafor for usikkerheten i mellomstadiet mellom ungdom og voksen i beskrivelsesteksten sin må nødvendigvis bli det.

Takler du prinsippet er det bare å benke seg for en koselig liten rundtur i det som representerer bruddstykker av minner. Det hele minner litt om Proteus og Thirty Flights of Loving, men mangler den samme finpussen som de to estetiske perlene byr på.

Souvenir bør testes, selv om det har noen mangler.
Souvenir bør testes, selv om det har noen mangler.

Det er litt synd, for Souvenir surfer egentlig helt og holdent på det estetiske. Mekanisk er det så enkelt som å endre tyngdepunkt med ett museklikk, og så gå og plukke opp narrative bruddstykker som forklarer litt om hvorfor verdenen representeres som den gjør. Minnene dypper stortåa i naivisme, men byr ikke på mer enn et lite overflateglimt inn i verdenen til jenta det hele handler om.

Souvenirs største aber at det ikke har noen slutt enda. Dermed blir dypdykket inn i den skiftende tyngdekraftverdenen litt retningsløst. Så vidt vi vet har ikke spillet fått en oppdatering på en stund, så om eller når vi får se slutten vet vi ikke.

Som konsept er Souvenir likevel noe som skiller seg kraftig ut, og det bør belønnes. En liten dypp i verdenen anbefales. Souvenir kan lastes ned på prosjektets hjemmeside til Windows og Mac.

Patchwork er et lekkert pek-og-klikk-spill.
Patchwork er et lekkert pek-og-klikk-spill.

Patchwork

Pek-og-klikk-sjangerens død er sterkt overdrevet. Selv om stilen kanskje forsvant fra det kommersielle søkelyset for ti års tid siden, blomstrer det over av eventyropplevelser fra litt mer nisjeutviklere.

Gratisspillmiljøet er også preget av en drøss med spill til sjangeren, noen bedre enn andre. Vi har nevnt et par godbiter i denne artikkelserien allerede, men Patchwork stiller faktisk litt høyere opp enn røkla.

I Patchwork stifter vi bekjentskap med vitenskapsmannen Daniel, som pusler med en teleporteringsmaskin. Samtidig, i en annen dimensjon, prøver magikerjenta Lin å tilkalle en demon som en del av studiene sine. Du kan sikkert gjette deg omtrent til hva som skjer videre.

Fargerike bakgrunner.
Fargerike bakgrunner.

Alle som har puslet med LucasArts- eller Revolution-klassikerne kjenner igjen grensesnittet, med dialogtrær og gjenstandssanking. Som vanlig er i denne typen spill kan det hende du setter deg fast, men den korte lengden på spillet sørger for at mulighetene man har til en hver tid ikke er endeløse.

Eventyrspillet utspiller seg for det meste i Lins fantastiske verden, men man må veksle mellom de to figurene i løpet av det korte eventyret. I underkant av en time tar det å komme seg gjennom spillet, og det er ikke mange bakgrunner du må innom før det er over.

Disse er til gjengjeld uhorvelig vakre. Vakre nok til å konkurrere med tyskerkongen Daedalic Entertainments håndtegnede bakgrunner i Deponia-serien og nylanserte The Night of the Rabbit.

Patchwork kan du laste ned til Windows via GameJolt.

Om du har lyst på flere gratisspill kan du ta en titt på den forrige oppsummeringen vår.

Kommentarer (3)

Forsiden akkurat nå

Til toppen