Feature

Helgen Reborn

Kanskje det mest kreativt utformede spillerhjemmet i hele Skyrim

I Helgen Reborn får du muligheten til å være helt på en litt annen måte.

Mike Hancho

De aller største heltene i mytologien er de som sår og bygger hus i tillegg til å nedkjempe monstre. Herkules var for eksempel like glad i å gjete sauer som i å klubbe ned fæle beist. I The Elder Scrolls V: Skyrim får man bøttevis av muligheter til å være en helt gjennom å drepe monstre, men kanskje ikke like mange muligheter til å være en helt på den mer stillferdige måten.

Alle de som har begitt seg ut på et eventyr i Skyrim, husker helt sikkert den lille byen Helgen. Det er nemlig her hele eventyret begynner. Her velger du hvordan figuren din skal se ut, og her blir din forestående henrettelse stanset av den mektige dragen Alduin, som deretter setter fyr på byen da han akter å etterlate den i aske og ruiner. Så begynner den paniske flukten fra drageilden — den som så mange av oss nå har gjenopplevd utallige ganger med ulike egenskapte spillfigurer.

LES OGSÅ: Denne modifikasjonen gjør Skyrim-verdenen om til en tegnefilm »

Sammen med enten opprørerne eller imperialistene løper du over nedbrente strukturer og forbi paniske innbyggere og soldater som desperat prøver å enten forsvare byen eller å berge sitt eget liv. Når du har fullført den farefulle turen gjennom tunnelene under Helgen sammen med enten Ralof eller Hadvar, er du endelig utenfor fare og du står ansikt til ansikt med den nydelige, åpne verdenen i Skyrim. Du sier farvel til følgesvennen din for denne gangen, og turen går deretter videre. Byen som nettopp ble brent ned av den blodtørstige halvguden, blir fort glemt til fordel for eventyr, gull og heder andre steder i Skyrim.

Om du etter en stund skulle velge å ta turen tilbake til Helgen, vil du kun finne ødeleggelse og ruiner. Den hederlige grensebyen er blitt en spøkelsesby. Besøker du ruinene litt senere ute i spillet, vil du oppdage at byen er blitt beleiret av banditter. Som den helten du er, kan du selvsagt knerte bandittene, men det er rimelig meningsløst ettersom nye banditter vil dukke opp etter en stund og legge beslag på Helgen på nytt.

Omfattende publisitet

Modforfatter Mike Hancho er allerede en kjent aktør innen fanfelleskapet for sine meget populære modifikasjoner til Fallout: New Vegas ved navn New Bison Steve Hotel og Afterschool Special. Helgen Reborn er imidlertidig Hanchos største og mest ambisiøse prosjekt så langt, og responsen har da også vært meget positiv. Helgen Reborn har i skrivende stund i underkant av 750 000 nedlastinger, 2,6 millioner visninger og i overkant av 43 000 anbefalinger på Nexus Mods. Modifikasjonen har også fått omfattende publisitet gjennom dekning i blant annet PC Gamer og The Elder Scrolls-utvikler Bethesdas offisielle blog. Helgen Reborn har med andre godt blitt meget godt mottatt av både tilhengere og utviklerne av Skyrim.

Helgen Reborn tilbyr mye nytt innhold, først og fremst i form av et lengre, historiedrevet eventyr, og muligheten til å gjenoppbygge Helgen til å bli et levende samfunn med innbyggere, butikker og andre nyttige tjenester. I tillegg legger Helgen Reborn til en rekke huler og ruiner, hvorav noen må besøkes som en del av modifikasjonens hovedoppdrag, mens andre kan besøkes når spilleren føler for det. Det er også inkludert unike rustninger og våpen, i tillegg til en knippe unike karakterer som man nå kan støte på når man reiser rundt omkring i Skyrim.

Et ferdigstilt Helgen tilbyr spilleren hva som muligens er det mest kreativt utformede spillerhjemmet i hele Skyrim. Det er snakk om en romslig bolig formet som et tårn, med en kjeller som går dypere og dypere og huser alt man trenger av verktøy og oppbevaring. Her kan man også skaffe seg jakttrofeer i form av utstoppede beist. Som Dovakiin er man jo tross alt verdens fremste dragejeger, og da er det vel betimelig å vise frem noen trofeer til gjester som er på besøk, ikke sant? Utsikten på toppen av tårnet er også vel verdt å vise frem for å imponere gjestene.

LES OGSÅ: The Forgotten City byr på mordmysterie i Skyrim »

Helgen Reborn er en modifikasjon som direkte integrerer seg i flyten til moderspillet, da Helgen er en by som er plassert sentralt i provinsen. Hendelsene i modifikasjonen kan derfor spilles som en naturlig del av progresjonen i Skyrim. Det anbefales likevel på det sterkeste å ikke installere modifikasjonen før du er kommet ut av Helgen for første gang. Det er fordi dette vil skape konflikter i manusforløpene, og dette kan i verste fall ødelegge filen og tvinge deg til å starte på nytt. Ellers er Helgen Reborn kompatibel med samtlige av de mest brukte modifikasjonene på Nexus Mods som SkyRe, Seasons of Skyrim og Audio Overhaul for å nevne noen. De eneste modifikasjonene som ikke vil være kompatible med Helgen Reborn, er andre modifikasjoner som måtte ta for seg Helgen, da dette igjen vil skape en konflikt i manusforløpene.

Les også
Anmeldelse:

Å gjenforene gamle venner

Når modifikasjonen er installert, vil du på et eller annet tidspunkt bli oppsøkt av budbringeren Patsy. Han gir deg et brev signert Marcus Jannus, som ber deg å møte ham så snart det lar seg gjøre. Du finner han inne på vertshuset Dead Man's Drink i Falkreath. Marcus har tilkalt deg da du er en av de få som overlevde hva som skjedde i Helgen. Han ønsker at du skal undersøke en ny forekomst av banditter i Helgen, da navnet på lederen deres er identisk med navnet på en gammel venn av Marcus fra krigen mot høyalvene.

Det viser seg at mistanken til Marcus stemmer; Helgen er blitt beleiret av en paramilitær organisasjon som ledes av Valerius, en gammel krigshelt som nå kun drives av et ønske om å hevne seg på alvene i Thalmor-organisasjonen som tok livet av familien hans. Ved hjelp av deg blir de to vennene gjenforent. Herfra begynner en rekke oppdrag som tjener interessene til både Marcus og Valerius. Marcus ønsker nemlig å gjenoppbygge Helgen, mens Valerius ønsker å styrke organisasjonen sin nok til å kunne angripe alvene som er årsak i hans tragiske skjebne.

Som du kanskje skjønner, er ikke historien av den særskilt originale sorten, men i kontekst av Skyrim oppleves den som en jordnær og relativt troverdig historie som er en fin avkobling fra den mer esoteriske og prangende historiefortellingen som preger de større historietrådene i moderspillet. Det hjelper veldig at stemmeskuespillet er av ypperste klasse, og det på et jevnere nivå enn for eksempel i Moonpath to Elsweyr og Falskaar. Hancho holder med andre ord sine glade amatører tilbake fra det overdrevne karakterskuepillet som preger andre historiedrevne modifikasjoner til Skyrim. Overspilling har jo en lei tendens til å gjøre parodi av et ellers hederlig forsøk på troverdig historiefortelling.

LES OGSÅ: Modifikasjonen som gjør Skyrim til de kåtes lekeplass (krever Ekstra-medlemskap) »

En tilbakeholden realisme i stemmeskuespillet er også i tråd med den jordnære og enkle historien som Hancho tar sikte på å fortelle. Det eneste uheldige unntaket er karakteren Korst, hvis vokale likheter med en viss tidligere guvernør i staten California ikke er i tråd med tonen som modifikasjonen ellers prøver å formidle.

Lokalt valg

På dette tidspunket lurer du også kanskje på hvordan man faktisk gjenoppbygger byen. Helgen Reborn benytter ikke samme mekanikker som i den offisielle utvidelsen Hearthfire, hvilket betyr at man faktisk aldri bidrar manuelt til selve gjenoppbyggingen av bygninger og strukturer i Helgen. Det er det andre som tar seg av mens du er ute på oppdrag for enten Marcus eller Valerius. For hvert fullførte oppdrag kan du ane små fremskritt i restaureringen, og nye innbyggere bosetter seg og tilbyr tjenester i takt med fremgangen i arbeidet.

Den tidkrevende husbyggingen og familiestiftingen i Hearthfire har veldig delte meninger blant tilhengerne av Skyrim, så det var muligens en god beslutning fra modforfatterens side å ikke forsøke å innføre lignende mekanikker i Helgen Reborn. Dette hadde nok nemlig brutt opp den ellers fine progresjonen i historien.

Som en del av modifikasjonen skal du også velge den politiske affiliasjonen til byen. Dette er en finurlig måte å innlemme den pågående politiske striden i Skyrim inn i Helgen Reborn. Du velger altså om Helgen skal sverge troskap til imperialistene eller opprørerne. Dette valget vil prege hvordan byen vil se ut og hvilke folk som dukker opp der. Et tredje valg, som undertegnede definitivt anbefaler, er å forholde seg nøytral i konflikten. Dermed får byen egne farger og soldatene vil ikke gå rundt og mumle passiv-aggressive fraser om den politiske motparten. Helgen vil altså føles mer unik ut, og du vil også oppdage at en slik avgjørelse sitter bedre hos den nå pasifistiske krigsveteranen Marcus.

Rekrutter til besvær

Oppdragene er rimelig varierte og engasjerende, og modifikasjonen gir en god følelse av flyt og fremgang. Flyten får dessverre en bråstopp så snart du kommer til den delen hvor du skal finne, teste og evaluere nye rekrutter til byens vaktstyrke. Det er alt for mange rekrutter som skal evalueres, og enhver rekrutt får sin ildåp i form av en lang hule eller ruin stappfull av monstre og fiender. Rekruttene er ei heller av den skarpe sorten, så hvis din vanlige fremgangsmåte innebærer metodisk sniking, kan du raskt vinke farvel til den tilnærmingen. Siden disse hulene er rimelig utfordrende, blir dette et stort irritasjonsmoment. Rekruttene er også blottet for personlighet og unik dialog, og er i det hele tatt merkelig stille når dere er ute på eventyr sammen.

Tilbake i Helgen etter å ha testet en rekrutt, rapporterer du tilbake til Korst om rekruttens prestasjoner. Selv om det er fristende å svare «makter ikke å følge ordre!» på samtlige, er dette faktisk en finurlig måte å bestemme hvilke soldater som skal vokte Helgen, og hvilke vaktposter de eventuelt skal bemanne. Ideen er altså veldig god, men de alt for lange oppdragene og antallet på dem gjør at dette blir et element som for alvor berøver momentet som Helgen Reborn har bygd opp frem til dette punktet.

Melankolsk og tilfredsstillende

Helgen Reborn kommer virkelig til sin rett mot slutten når historien tilspisser seg. Jeg ønsker ikke å avsløre for mye, men kan samtidig si at det gjenoppbygde Helgen som Marcus hadde sett for seg, kommer på bekostning av et rimelig stort tap. Helgen Reborn avsluttes derfor med en rimelig sterk, men dempet scene som fint markerer slutten på historien. Livet i Helgen går likevel videre, og du står nå fritt til å benytte byen som et hjem og en base for fremtidige eventyr. Helgen er nemlig nå operativ med alt av fasiliteter og tjenester som man finner i de andre byene av betydning i Skyrim.

Når det hele er over, sitter man likevel igjen med en tomhetsfølelse. Dette er den riktige typen tomhetsfølelse, vel å merke. Det er den merkelige blandingen av melankoli og tilfredsstillelse som gjerne sniker seg inn når man nettopp er ferdig med å lese en god bok. Det som begynner som en pragmatisk lovnad om å gjenoppbygge en by, blir nemlig til noe langt mer, og det på en overraskende måte. Når man står på toppen av boligen som Marcus har tildelt deg, og man ser ut over et blomstrende og fredelig Helgen, er det veldig betimelig å konkludere med at Helgen Reborn har vært et meget sterkt tilskudd til Skyrims utvalg av modifikasjoner.

Med masse innhold og en overraskende god historie, har Mike Hancho skapt en opplevelse som undertegnede anbefaler til alle som er sultefôret på eventyr i Tamriel i påvente av det neste spillet i Elder Scrolls-serien. Dessuten får man gjennom Helgen Reborn muligheten til å være helten på en litt annen måte enn hva som er vanlig i The Elder Scrolls.

Du kan laste ned Helgen Reborn fra Nexus Mods »

Siste fra forsiden