Feature Fallout 4

(Bilde: Troy Irving)

Herlige modifikasjoner som gjør Fallout 4 enda mer spennende

La oss modifisere ødemarken litt.

Det er på høy tid. Fallout 4 har snart vært ute i et halvt år, og det er siden slipp blitt laget mange modifikasjoner som endrer, legger til eller forbedrer ulike aspekter ved moderspillet. Derfor griper vi muligheten til å prate om en knippe interessante modifikasjoner som kan gjøre din reise gjennom New Englands ødemark enda mer innholdsrik.

På dette tidspunktet er modifikasjoner kun tilgjengelig til PC-utgaven av spillet, men i motsetning til ved tidligere spill, er utvikler Bethesda Softworks åpen for å gjøre modifisering tilgjengelig for utgavene til Playstation 4 og Xbox One, forhåpentligvis i den nære fremtid.   

Brukerskapte modifiseringer en spennende måte å forbedre og skreddersy opplevelsen i langt større grad enn hva som ville vært mulig ellers. I forbindelse med slipp av hvert nye spill gir Bethesda ut en forenklet utgave av sitt eget utviklerverktøy, og denne tillater over gjennomsnittlig interesserte spillere å skape alt fra grafiske overhalinger til nye landområder og historietråder. 

Modifikasjoner til Fallout 4 holder hus på Nexus Mods, samtidig som stadig flere blir tilgjengelig direkte på Steam gjennom tjenesten Steam Workshop.

(Samtlige modifikasjoner som dekkes her, kan lastes ned fra Nexus Mods gjennom lenkene som er integrert i underoverskriftene)

Med True Storms går atomstormene på steroider.
Med True Storms går atomstormene på steroider. Bilde: fadingsignal

True Storms – Wasteland Edition

En verden rystet av atomkrig bør ha vær og stormer som viser dette på en passende måte. Med denne modifikasjonen fra Nexus-bruker «fadingsignal» får været i Fallout en solid audiovisuell overhaling, som i langt større grad gir en følelse av herjende stormer i New Englands ødemark. Mye av magien i True Storms ligger i den mer aggressive lyddesignen som forfatteren har benyttet seg av. Alt er mer høylytt, og det ligger flere lag med underliggende summing og andre naturlyder bak de store drønnene fra vind, regn og torden.

Atomstormene, som allerede skiller seg ut som spillets villeste stormer, har nå blitt regelrett skremmende. Tordenet drønner høyere enn før, og skyene og støvpartiklene er større, grønnere og ser ut som de faktisk er farlige for de som blir rammet. Når atomstormene begynner å herje med True Storms installert, blir ødemarken nesten omformet til en ugjestmild, fremmed gassplanet. Ikke glem av å ta med strålingsdrakten og gassmasken når du skal ute på langtur.

Regnet føles våtere og villere. Det er lagt til dis som får regnet til å føles tettere og striere, og dette gir virkelig følelsen av å være ute i skikkelig møkkavær. Støvstormene føles kraftige, har verre sikt enn før, og vinden har fått en spøkelsesaktig nynning som gir en herlig atmosfære.

Regnet veier tyngre med True Storms.
Regnet veier tyngre med True Storms. Bilde: fadingsignal

Varigheten på stormene er også forlenget med ganske mange minutter. Dette gir en mer troverdig opplevelse av spillets værsystem. Været klarner ikke like enkelt opp når man går inn i et nytt område; er man ute i dårlig vær, må man rett og slett regne med å tåle virkningene i en rimelig god stund. I tillegg kan man manuelt justere volumet på lydeffektene.

Selv setter jeg stor pris på at stormene overdøver bablingen fra følgesvennene mine, men det er forståelig at enkelte foretrekker å høre hva som blir sagt. Jeg opplevde drønningen som en troverdig følge av å vandre rundt i stormene til en verden hvis stråling i atmosfæren har gjort værsystemet villere og mer uforutsigbart enn hva som er tilfelle i den virkelige verden per i dag. Alle effekter i denne modifikasjonen er glimrende utført på både lyd- og bildesiden. Derfor er True Storms – Wasteland Edition å anbefale for alle som ønsker en røffere naturopplevelse i Fallout 4.

Cadillac Jack's Radio Shack byr på god musikk og hyggelig prat.
Cadillac Jack's Radio Shack byr på god musikk og hyggelig prat. Bilde: Brandoman

Cadillac Jack’s Radio Shack

For en mer autentisk radiostasjon i Fallout 4 finnes det ikke særlig bedre valg enn Cadillac Jack’s Radio Shack. Den sprudlende radioverten Isaiah Pendergrass loser lytteren gjennom ødemarken med fyldige, vittige kommentarer, og et stort utvalg alvorlige og morsomme låter fra den klassiske sving- og jazztradisjonen. Modifikasjonen er skapt av Nexus-brukerne «Brandoman» og «neeher», som har en rekke andre populære radiostasjoner på samvittigheten.

Cadillac Jack kan derfor lastes ned i en hendig pakke sammen med skapernes andre stasjoner. Radioverten Isaiah Pendergrass spilles av en profesjonell stemmeskuespiller hvis prestasjon her er virkelig fantastisk. Han har en mørk, sliten og ironisk realisme ved seg som personlig minner meg om Logan Cunninghams fortellerstemme fra indie-klassikeren Bastion.

Det er nesten skremmende hvor passende hele lydbildet fra radiostasjonen er til begivenhetene som utfolder seg i Fallout 4. Det er noe spesielt å pulverisere et mutantmonster med en taktisk atomrakett mens «Tic, Tic Tic» av Doris Day spiller i bakgrunnen. Radioen i Fallout 4 er selvfølgelig en helt valgfri del av opplevelsen, men man kan ikke fornekte at lyden av klassisk sving og Isaiah Pendergrass gir en ekstra dimensjon som drar spilleren inn i den sinnstemningen som spillskaperne helt klart har ønsket å formidle i utgangspunktet.

Har du savnet Uncle Sams nærvær i bygda?
Har du savnet Uncle Sams nærvær i bygda? Bilde: Troy Irving

Settlement Supplies Expanded (SSEx)

Ja, denne modifikasjonen, laget av Troy Irving, gjør akkurat det den lover. Den gir deg mange flere byggekomponenter og muligheter for bygninger til dine bebyggelser enn hva du finner i moderspillet. SSEx er dermed perfekt for den kreative bybyggeren.

Har du hatt et ønske om å gjenskape Corvega Power Plant i Sanctuary? Eller er det for lite militær skyts på Oberland Station? Med SSEx har du alt du trenger for å utforme din bebyggelse akkurat som du ønsker. Selv har jeg hatt det rimelig gøy med å omforme den beskjedne togstasjonen på Oberland til en latterlig detaljert robotfabrikk. De nye omgivelsene hindrer likevel ikke de flittige innbyggerne i å dyrke poteter og gulrøtter som de alltid har gjort.

Vær varsom hvis du skal modifisere bebyggelsene ytterlige. Hvis SSEx kombineres med andre modifikasjoner som Alternate Settlement og Settlement Expanded, har menyene i byggemodus en tendens til å ikke vise alle gjenstandene som er tilgjengelig. Det anbefales derfor å kun benytte én større modifikasjon for bebyggelsene om gangen.

Det er ikke så mye annet å si om denne modifikasjonen. Jeg husker at jeg ble rimelig skuffet når jeg først oppdaget at jeg kun kunne bygge slitne vegger, dører og forsvarsmurer i spillets byggemodus. Med SSEx installert er det kun spillerens kreativitet som setter stopper for hvilke herlige absurde bebyggelser som nå skal bekle ødemarken i Fallout 4.

Nå kan du faktisk utforme bebyggelsen som du vil.
Nå kan du faktisk utforme bebyggelsen som du vil. Bilde: Troy Irving

Darker Nights

Dette er enda en visuell modifikasjon for de som verdsetter atmosfære som en del av opplevelsen i Fallout 4. Nexus-bruker «forbidable» har laget en modifikasjon som gjør noe enkelt, men veldig viktig, og det på en veldig god måte. Nettene i Fallout 4 skal være skumle, uforutsigbare og litt urovekkende; det skal ikke føles trygt å vandre ute i ødemarken om natten.

Feltene viser forskjellen på nettene med og uten Darker Nights.
Feltene viser forskjellen på nettene med og uten Darker Nights. Bilde: forbidable

Denne følelsen blir i moderspillet betydelig minsket av at nettene ikke er like mørke som de faktisk bør være. I en verden som så vidt har bebyggelser med elektrisitet, bør nattehimmelen være rimelig dunkel, og her gir Darker Nights en mer troverdig og atmosfærisk opplevelse av nettene. Med mørkere netter blir også kontrasten mot opplyste områder langt flottere enn tidligere.

Modifikasjonen har et hendig grensesnitt som lar brukeren selv justere grad av bakke- og himmelbelysning for å best kunne oppnå nattestemningen som passer best. Darker Nights kom ut nesten umiddelbart etter lansering, og den har siden da vært en essensiell modifikasjon i min lasterekke.

Robot Home Defence

Denne er utrolig morsom, og i skrivende stund en av de mest populære modifikasjonene på Nexus Mods. Brukeren TheTalkieToaster har her laget en modifikasjon som lar spilleren lage all slags roboter til dine bebyggelser. Om du har spilt Fallout 4, har du sikkert oppdaget at roboter fyller mange roller som vanligvis blir fylt av mennesker.

Det finnes en Village People-vits her et sted.
Det finnes en Village People-vits her et sted. Bilde: The Talkie Toaster

Det er sannsynlig at politimenn, krigere, gartnere og brannmenn i Fallout 4 er av den metalliske sorten. Med Robot Home Defence står du fritt til å utstyre dine bygder med roboter som kan fylle ulike roller, og disse påvirker stedets tilstand på lik linje som andre ressurser. Det kreves forholdsvis mye byggemateriale hvis du ønsker et merkbart antall roboter, så det kan være en god idé å gå ut på et par samlerunder før du begynner å bygge din lojale robotarmé. Denne modifikasjonen går forøvrig meget godt overens med Settlement Supplies Expanded og min stadig voksende robotfabrikk.

Robot Home Defence er en glimrende måte å gjøre din bebyggelse litt mer unik og livlig på. Det kan bli rimelig traust å kun ha de grå innbyggerne som selskap. Intet livner opp stemningen i bygda som et solid kobbel med nyttige og vittige roboter som ikke stadig maser på deg om å fikse den ene tingen og redde den andre personen.

Gleder meg til mer

Som du sikkert forstår, er dette kun et lite utvalg fra et stadig voksende bibliotek av modifikasjoner til Fallout 4. Brukerskapte modifikasjoner har for vane av å forlenge et spills levetid, og når det gjelder spill i seriene Fallout og Elder Scrolls, blir levetiden som regel forlenget med flere år. Alt det ekstra innholdet, den fornyede interessen og publisiteten, i tillegg til alle de ekstra spilletimene Bethesda kan vise til, er noe som skal og bør krediteres de ivrige og kreative brukerne.

Hjertelig velkommen skal du være.
Hjertelig velkommen skal du være. Bilde: The Talkie Toaster

Med tanke på at Fallout 4 har kun vært ute i noen måneder, er det veldig spennende å se hvilke ting som kan komme fra fellesskapet i de kommende årene. Den høye standarden på modifikasjonene har gjort meg og andre forbrukere usedvanlig bortskjemte – noe som selvsagt er galt med tanke på at dette er gratis innhold som krever utrolig mye tid og arbeid fra skaperne. Likevel vet vi at det stadig jobbes med spennende modifiseringsprosjekter som gjør spillopplevelsen enda mer interessant og innholdsrik, og jeg gleder meg derfor enormt til å følge modiferingsfellesskapet rundt Fallout 4 i årene som kommer.

Fallout 4 Windows Windows PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 10. november 2015
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Bethesda Softworks
  • Utvikler: Bethesda Game Studios

Beste priser

Nedlasting 210,- Til butikk
På lager 266,- Til butikk
Forventet lagerdato 299,- Til butikk
På lager 378,- Til butikk

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen