Feature

Månedens anbefalte Android-spill

Vi har funnet frem ti mobilspill som fortjener oppmerksomhet.

1: Side 1
2: Side 2

Nå som det kryper mot høst og kulda setter inn for fullt, kan det være godt med en liten håndfull mobilspill å kose seg med i godstolen foran peisen. Eller kanskje du trenger noe til å underholde deg med når du har glemt å handle inn godis og gjemmer deg fra alle halloween-ungene bak den låste ytterdøren. Uansett har jeg denne måneden trukket frem ti spill fra de siste fire ukene som jeg synes utmerker seg, samtidig som jeg har prøvd å trekke ut et variert utvalg jeg tror de fleste vil kunne finne glede i.

Puffle Launch.

Puffle Launch

Sjanger: Arkade Pris: 6 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad Utvikler: DisneyKan kjøpes her

Barnemediegiganten Disney har glimret med sitt spillfravær på Android Market frem til nå, men har nok skjønt at det kan være noen slanter å tjene her også. Selv er jeg litt i tvil om jeg skal se på Puffle Launch som et forsøk på å dra flere barn inn i onlinetjenesten Club Penguin (du kan tjene penger i spillet som kan brukes i tjenesten), eller om Disney faktisk selv innså at spillet er godt nok til å stå på egne ben.

Konseptet er enkelt: du er en liten lemløs rød dott som forflytter deg gjennom brettene ved å bli skutt fra kanon til kanon. Kanonene er selvfølgelig ikke like – for eksempel skyter de blåfargede deg umiddelbart videre, mens de røde roterer i 360 grader og lar deg bestemme utløsningen selv. På veien samler du inn gylne ringer, og du må også beseire sluttbosser på slutten av hvert brettsett.

Spillet er kanskje litt mer utfordrende enn det kan virke som som i teksten ovenfor. Du vil ofte måtte prøve brett flerfoldige ganger før du lykkes med å nå målet, og selv om den fargerike tegnestilen oser av barnevennlighet er det mer enn vanskelig nok for oss som er ferdige med puberteten også.

Du får en god fartsfølelse når du flyr mellom kanonene mens du finjusterer banen ved å trykke til venstre eller høyre på skjermen. Jeg skulle gjerne ha sett mer variasjon i selve brettene, og det virker også mot sin hensikt å låse vekk tid-utfordringmodusen bak et krav om å ha samlet inn alle ringene. Likevel blir resultatet av Disneys første utforsking av mobilspillmarkedet godt.

Great Little War Game.

Great Little War Game

Sjanger: Strategi/Taktisk Pris: 17 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad Utvikler: Rubicon DevelopmentKan kjøpes her

Great Little War Game er akkurat det du tror det er – sjelden har vel en spilltittel vært så beskrivende. Dette er et fargerikt turbasert krigsstrategispill som ikke prøver å ta seg selv så veldig alvorlig, men som kan by på flerfoldige nervepirrende og tilfredsstillende taktiske kamper.

Har du spilt Advance Wars-serien på Nintendos håndholdte konsoller vet du akkurat hva dette går ut på. I innbitte kamper mot kunstig intelligens eller en annen person (på samme telefon) leder du dine enheter tur for tur over brettets varierte geografi. Her finner du det meste du som regel forventer å finne i et slikt spill: fotsoldater og ingeniører; artilleri og tanks; båter og luftfartøy, alle med sine egne svakheter og styrker. Ta over oljestasjoner for å tjene penger og rekrutter nye enheter fra bygningene dine.

De fargerike og godt modellerte figurene beveger seg i heksagonale mønstre over fargerike og varierte kart hvor man alltid må tenke flere hakk frem i tid. Vinneren er den som greier å ta over den andres base og utslette fiendearmeen.

Selv om kampanjedelen er sydd sammen med en heller tynn tråd av smått morsomme tekstsekvenser, gjør ikke det så mye. Dette er et spill du spiller for de spennende stein-saks-papir-inspirerte kampene, samt for å bevise at du er mer taktisk anlagt enn kompisen eller mobiltelefonen.

Sentinel 3: Homeworld.

Sentinel 3: Homeworld

Sjanger: Strategi/Taktisk Pris: 18 kr Type: Android (testet), iPhone, iPad Utvikler: Origin8 TechnologiesKan kjøpes her

Blant en bølge av mer eller mindre halvgjorte tårnforsvarspill på Android Market stiger Sentinel 3: Homeworld opp som en skinnende sci-fi-bauta. En kampanje på tjue oppdrag, mengder av bombarderende tårn og en egen kommandørenhet under din kontroll, er bare noen av de viktigste hovedingrediensene som gjør dette til en av de bedre sjangerspillene på telefonplattformen.

Noe av det som gjør at Sentinel 3: Homeworld er litt mer spennende enn røkla er kommandørenheten som kan hoppe mellom de strategisk plasserte barrikadene på brettene, samt at han kan fyre av spesialangrep som rammer fiendebølgene. Denne kommandørenheten tjener også inn erfaringspoeng og penger under oppdragene som kan løses inn i nye oppgraderinger og tårn.

Tre forskjellige modi – kampanje, klassisk og endeløst – byr på vidt forskjellige utfordringer, og det å kive mot kjente og ukjente om en topplisteplassering er en avhengighetsdannende affære. Noen ganger blokkerer grensesnittet et par tårnplasseringer, og jeg er ikke begeistret over den post-apokalyptiske industrielle stilen som gjennomsyrer det hele og som tidvis gjør det vanskelig å orientere seg på slagmarken.

Lang tid tar det uansett ikke før du plasserer ut, og oppgraderer tårn i hytt og pine. Det får heller være at tårnforsvar-formelen stort sett forblir uforandret – med Sentinel 3: Homeworld trenger du uansett ikke noen andre tårnforsvarspill på en god stund.

Konstant C.

Konstant C

Sjanger: Hjernetrim/Plattform Pris: Gratis Type: Android Utvikler: Brain DamageKan lastes ned her

Etter å ha trålet gjennom den siste månedens forskjellige utgivelser er det herlig når man først kommer over en skikkelig godbit. Konstant C er et plattformspill som utfordrer deg til å tenke i fire tyngderetninger mens det tar i bruk telefonens akselerometer på en ganske så kul måte.

Du spiller en liten robot som kan manipulere tyngdekraften. Rundt deg er en sirkel som viser rekkevidden for tyngdekrafteffekten. Samtidig er det også slik at tiden ikke beveger seg utenfor dette feltet, slik at for eksempel fallende objekter kan flyte over bakken så lenge du ikke er i nærheten. For å komme deg til brettmålene må du manipulere tyngdekraften ved å rotere telefonen og trykke på en knapp. Da vil alt innenfor sirkelen – inkludert deg – falle ned i den retningen du holder telefonen.

En slik gimmick ville vært heller meningsløs uten godt brettdesign. Heldigvis vil du få utfordret hjernecellene her – noen av de senere brettene er regelrett vanskelige. Likevel føler du deg alltid smart når du endelig forstår hva det er meningen at du skal gjøre.

Noe småpirk er det: kontrollene er ikke helt optimale, noe som av og til fører til at du dør en urettferdig død, og det visuelle kunne trengt seg en liten oppkvikker for å nå de virkelig store høydene. Men dette småpirket overdøves av at noen faktisk evner å ta i bruk en av plattformens mindre brukte egenskaper, akselerometer, på en svært god og spennende måte.

Cosmonauts.

Cosmonauts

Sjanger: Arkade Pris: Gratis (med in-app-kjøp for å aktivere hele kampanjen) Type: Android (testet), iPhone og iPad Utvikler: Superplay GamesKan lastes ned her

Cosmonauts føyer seg inn i rekken av enkle lettfordøyelige, men likevel underholdende mobilspill. Med korte brett, det nå velkjente trestjerersystemet og et tilgjengelig tegneserieutseende, er det ikke vanskelig å trykke på nedlastningsknappen på Android Market – spesielt ikke når prisen er null kroner.

Brettene går ut på å senke motstanderens romskip med velplasserte skuddsalver. Det ligner mye på oppsettet til giganten Angry Birds og dets mange etterdiltere. Men i motsetning til hva som er normen i de andre fysikkbaserte spillene, evner motstanderen i Cosmonauts å skyte like hardt tilbake som du skyter han.

Alt skjer etter tur. Først velger man et av flere våpen med ulike effekter, så justerer man skuddsalvens bane før man til slutt løser av skuddet. Det lønner seg å planlegge en så innviklet bane som mulig siden langtreisende kuler skader betydelig mer. Desto mindre skudd du bruker på å felle fienden, desto flere stjerner får du i belønning.

I de senere banene begynner det også å bli litt mer utfordrende å sanke inn stjernene, og man planlegge litt mer. Som regel fungerer dette godt, men av og til gjør motstanderens kunstige intelligens noen besynderlige valg. Spillet fungerer også godt i konkurranse med andre mennesker i flerspillermodusen, der det hele nærmer seg en mikroversjon av et Worms-lignende konsept som er lett å dra frem i kaffepausen.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden