Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Til minne om Steve Jobs: Ti gode spill til forbrukerelektronikken hans.

1: Side 1
2: Side 2

Spillduell: Bike Baron vs. DynaStunts

Bike Baron
Pris: 7 kr
Sjanger: Racing
Type: Universell
Utvikler: Mountain Sheep
Bike Baron kan kjøpes her

DynaStunts
Pris: 7 kr
Sjanger: Racing
Type: Universell
Utvikler: DanLabGames
DynaStunts kan kjøpes her

DynaStunts låner mer enn bare litt fra Joe Danger.

Nå er det ikke først og fremst originalitet man spiller iPhone for, men ærlig talt – makan til idefattighet skal en lete lenge etter. På mirakuløst vis har to separate utviklere klart mesterstykket å utgi hver sin Joe Danger-klon på under to uker.

Joachim ga Joe Danger en syver da det kom ut i fjor, og suksessformelen til Hello Games' sommerhit er gjentatt i grove trekk hos disse to spillene. Vi snakker halsbrekkende sykkelstunts og mengder av brett i kanapéstørrelse, med andre ord. Vi snakker to-og-en-halv-dimensjonal grafikk og alvorlige brudd på fysikkens lover.

Hovedforskjellen mellom de to er at Bike Baron også låner en del fra Trials HD, og har mindre fokus på stunts. Det får også bonuspoeng for å ha klistret på litt annerledes tematikk. Det samme får ikke DynaStunts, som rett og slett bare har stjelt hver rubbel og bit av inspirasjonskilden. Jeg er ingen ekspert på opphavsrett, men kopiering så frekk som dette burde vært straffbart (se skjermbilde til høyre).

Om det skorter på originalitet hos DanLabGames, vinner de soleklart på det visuelle. Der Bike Baron er grått, grøtete og kjedelig, kjører DynaStunts nydelig, glassklar cellshading med praktfull bruk av farger og kameravinkler. Det er også betydelig mer variasjon i omgivelsene og hindrene som må unnvikes for å klare banene.

Bike Baron scorer på originalitet, men imponerer ikke visuelt sett.

Og det må det kanskje være også, for den minste feilmanøver tar deg helt tilbake til starten. Brettene i DynaStunts har ingen sjekkpunkter i det hele tatt, noe som blir meget frustrerende etter hvert som vanskelighetsgraden rykker opp. Her scorer motstanderen høyt, for langs brettene i Bike Baron deles sjekkpunkter ut med sjenerøsiteten til en europeisk sentralbank.

Bike Barons brett er ikke bare snillere i formen, det er også mange flere av dem, og spillet har attpåtil med muligheten til å lage og laste ned brukerlagde brett. DynaStunts har bare 25 til sammen, fordelt utover fem turneringer. Hver av turneringene må fullføres i en omgang, og det er ingen mulighet til å lagre progresjonen underveis. For meg fremsto dette som en måte å melke ekstra mye spilltid utav det begrensede innholdet.

Men samtidig må det sies noe om kvalitet vs. kvantitet. Greit at Bike Baron har flere brett, men de glir litt inn i hverandre etter hvert og klarer aldri helt å skille seg ut. Styringen er ganske keitete og klossete lagt opp. I DynaStunts kjennes den mye strammere, og spillfølelsen er i det hele tatt grunnleggende mer vellykket.

Det blir nærmest umulig å kåre en vinner, for begge disse spillene er gode, og briljerer på hver sin måte. DynaStunts med det visuelle og spillmessige, Bike Baron med tilgjengelighet, sjarme og interaktivitet. Om det mangler på ideer, mangler det ikke på kompetanse eller gjennomføringsevne hos verken Mountain Sheep eller DanLabGames. Og derfor blir pallplasseringen delt.

Avgjørelse: Uavgjort (7/10 til begge)

Les også
Anmeldelse:
Gje meg no NES, gje meg no NES, noke anna ekkje no tess.

Hypership Out of Control

Pris: 7 kr
Sjanger: Arkade
Type: Universell
Utvikler: Fun Infused Games
Hypership Out of Control kan du kjøpe her

Jeg har aldri klart å forstå NES-nostalgikerne. Da jeg var liten hatet jeg den boksen som pesten. Spillene var iskald, digital masochisme, rett og slett, frustrerende makkverk preget av enfoldig gjentakelse og nederlag.

Men om nostalgien er meg uforklarlig, hender det av og til at det kommer noe bra ut av den. Hypership Out of Control er en enkel og beinhard NES-inspirert skyter der det går fort, veldig fort. Romskipet ditt har løpt løpsk og det skal mer enn ABS-bremser til for å stanse det.

Fartsmåleren tikker ubarmhjertig oppi høyre hjørne, og mens skipet ditt suser loddrett oppover som en italiensk statsgjeld, kommer det asteroider og en mengde andre hindrer susende i motsatt flyveretning. Det skal ikke mer til enn en liten kollisjon før skipet eksploderer, og når det først har kommet seg oppi en brukbar hastighet er det hele fryktelig intenst.

Høydepunktet i denne Xbox Live Indie Games-konverteringen er utvilsomt stilen og lydsporet, som låner det beste fra åttebitsestetikk uten å bli dogmatisk på det. Dessverre er det ekstremt fattig på innhold. Hypership Out of Control har bare ett brett som resirkuleres i alle fire modusene som er med (disse varierer antall liv og farten på skipet, for å nevne noe). Som med de gamle NES-spillene, savner jeg en eller annen form for randomisering – man blir fort lei av å spille det samme om og om igjen.

6/10

W.E.L.D.E.R. er en kryssparing av Wordle og Bejeweled.

W.E.L.D.E.R.

Pris: 14 kr
Sjanger: Gåteløsing
Type: Universell
Utvikler: Highline Games
W.E.L.D.E.R. kan kjøpes her

Ordspill er en av yndlingssjangerne mine: tidligere har jeg blant annet anmeldt Wooords, og jeg har brukt et utall timer på å spille PopCaps klassiker Wordle. W.E.L.D.E.R. representerer på mange måte et logisk trinn opp evolusjonsstigen til denne undersjangeren, og er en av de desidert beste ordspillene som er å få kjøpt nå.

Konseptet minner litt om en krysning mellom Wordle og Bejeweled. Som i Wordle skal du kombinere blokker med tilfeldig valgte bokstaver til ord. W.E.L.D.E.R. gir deg mye mer frihet, og lar deg flytte bokstavene på kryss og tvers rundt om på rutenettet. Når du lager et ord forsvinner blokkene du laget det med (à la Bejeweled), og nye kommer dettende ned.

Du har et begrenset antall flytt til rådighet for å danne ordene. Jo lengre ord du lager, desto større poengsum får du. Spesielle bokstaver gir deg bonuser hvis du kombinerer dem til ord. Om du står fast, kan du lage egne blokker ved å feste bokstaver på spesielle «treblokker». Det hele er logisk lagt opp og enkelt å komme inn i.

Og ganske gjennomført gøy, faktisk, med unntak av en ting: av en eller annen uforklarlig grunn durer det noe industriell støy i bakgrunnen hele tiden. Kanskje var dette tiltenkt som en tematisk kirsebær på toppen (W.E.L.D.E.R. står for Word Examination Laboratory for Dynamic Extraction and Reassessment), men det er i hvert fall noe uhyre merkelig og distraherende å hive inn i et spill som dette. Særlig mer enn det er det ikke å klage på.

8/10

Mange av de forhåndstegnede omgivelsene kan roteres fritt.

Jules Verne’s Return to Mysterious Island

Pris: 21 kr (iPhone), 35 kr (iPad)
Sjanger: Gåteløsing
Type: iPad, iPhone/iPod Touch
Utvikler: Anuman Interactive
Return to Mysterious Island til iPhone kan kjøpes her
Return to Mysterious Island til iPad kan kjøpes her

Til slutt denne måneden tenkte jeg å runde av med et spill som ikke er nytt på noen måte, men som kan regnes for å være en av de bedre eventyrspillene til iOS. For de som vil ha litt ekstra utfordring uten å måtte trykke vilt i blinde (som i en viss serie som begynner på M og slutter på t), er Return to Mysterious Island et sikkert stikk.

I RtMI får du bryne deg på et utvalg utstyrsbaserte gåter som er overraskende åpne i utformingen og stort sett ganske logiske. Spillet foregår på en stillehavsøy der hovedpersonen blir skylt i land etter et skipsforlis. Som du raskt finner ut av, har denne øya mer enn et par hemmeligheter begravd under strendene sine.

Som sagt er ikke dette noe nytt spill: iPad-versjonen kom ut i fjor, iPhone-versjonen ett år før det igjen og originalen kom ut til PC for hele syv år siden. Konverteringen er for det meste god og grensesnittet havner aldri i veien for deg. Du kan dø et par steder, men utfordringen kommer stort sett fra den enorme mengden med utstyr og gjenstander som du finner rundt på øya. Alt dette må kombineres, mekkes og kobles fra hverandre, ofte uten at du har peiling på hva det er du egentlig trenger.

Verdt å merke er det også at mange av gåtene kan løses på flere forskjellige vis. Dette veier opp for noe av det som har blitt regnet som et klassisk ankepunkt ved sjangeren – mangelen på handlingsfrihet og mulighet til å tenke ut egne løsninger.

Så får det heller være at det er litt obtust noen steder – det er jo det man har FAQer for. En kompetent historie og noen smarte nyvinninger gjør Return to Mysterious Island til en av de mer vellykkede eventyrspillene på iOS.

7/10 (iPad)

Les også: Månedens anbefalte Android-spill
Les også: Ukas anbefalte iPhone- og iPad-spill (Uke 38)
Les også: Ukas anbefalte iPhone- og iPad-spill (Uke 37)

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden