Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Fra dyptpløyende historier til enkel action. Månedens utkårede har alt.

1: Side 1
2: Side 2
Beat Hazard Ultra.

Beat Hazard Ultra

Sjanger: Tvillingstikkeskyter Pris: 14 kr Type: Universell Utvikler: Cold Beam GamesKan kjøpes her

Som mange andre liker jeg å høre på min egen musikk når jeg spiller enkelte spill. Etter 600 kamper med League of Legends blir du nemlig en smule lei av det ene musikksporet som går på tomgang. Beat Hazard lar deg ikke bare benytte deg av musikkbiblioteket ditt, men evner å bygge et helt spill rundt det.

På overflaten er ikke Beat Hazard Ultra nødvendigvis kongen på haugen. Men det relativt lite utvalget av fiender og sjefsmonstre, samt de forutsigbare «power-ups»-ene er da heller ikke spillets hovedattraksjon. Her er det hvordan spillet dynamisk endrer seg basert på låtvalget som er det mest spennende.

Beat Hazard Ultra-trailer.

Låtvalget synes å påvirke alt fra skytingens intensitet til hvordan fiendene- og sjefskampene fortoner seg. Det hele preges av et heseblesende pulserende fargespekter som nærmest setter deg i en transe.

Med behagelige virtuelle stikker, et «perk»-system hvor man stadig låser opp nye egenskaper og en god visuell skytefølelse, er det alltid moro å fyre opp en runde for å se om man klarer å slå en ny poengrekord. Hvis du i likhet med meg har en haug med låter på telefonen og liker tvillingstikkeskytere er Beat Hazard Ultra et godt kjøp.

Stakkars Johannes som må prøve å gjette dette.

Draw Something

Sjanger: Asynkront tegnespill Pris: 7 kr eller gratis kr Type: Universell og Android Utvikler: OMGPOPKan kjøpes her, eller lastes ned gratis her

Draw Something er i bunn og grunn tegnedelen fra brettspillet Fantasi uten tidskravet. Du oppsøker en venn, gjerne gjennom den elegante Facebook-integrasjonen, og ber om å starte en vennlig tegnekamp. Den ene velger ett av tre ord, tegner ordet og sender det automagisk over verdensveven. Den andre må så forsøke å gjette hva i huleste motparten prøver å tegne.

Alt skjer asynkront slik at begge partene kan gjette eller tegne når det passer. Spillet blir likevel bare som morsomt som man gjør det til selv. Spiller du for eksempel med en kjip kompis som skriver ordet i stedet for å tegne, punkterer det hyggen umiddelbart.

Les også
Quest for Glory-serien på GOG

Det er egentlig ikke så mange spillmekaniske systemer og regler i sving her. Alt dreier seg om tegning og gjetting, og det eneste man tjener underveis er penger som kan brukes til å låse opp nye farger. Tegnesystemet fungerer dog godt og lar deg lett mane frem det enkle bildet du har i hodet.

Tross noen tekniske oppstartsproblemer virker det som om spillet nå flyter godt, og min venneliste er nå stappfull av folk som tegner hyppig. Draw Something er et spillsystem som er avhengig av at spillerne skaper sin egen moro basert på de verktøyene som stilles til rådighet, men moroa kommer lett.

Det er herlig når du får avfyrt Hyper-skuddene.

DoDonPachi Blissful Death

Sjanger: Arkade/skytespill Pris: 35 kr Type: iPhone Utvikler: CAVEKan kjøpes her

Utvikleren CAVE fortsetter å pumpe ut sine litt eldre arkadespill på App Store. I DoDonPachi Blissful Death får vi nok en gang muligheten til å knuse de mange fiendeskipene som ruller nedover skjermen mot oss, mens vi febrilsk gjør vårt beste for styre unna kulehelvetet i siste liten.

Umiddelbart føles dette ut som et av de mer tilgjengelige CAVE-spillene. Det er ikke uhyre komplekst eller vanskelig, og selv nybegynnere og dilettanter som meg kan lett bli med på poengjaget om man holder seg på de tre grunnleggende vanskelighetsnivåene.

DoDonPachi Blissful Death-trailer.

I likhet med mange andre lignende kulehelvette-skytere har du en-til-en-kontroll over skipet ditt. Du manøvrerer mellom de fargerike og tydelige kulene med én finger på skjermen, og kan konsentrere deg om å bygge opp poengmultiplikatoren ved å veksle strategisk mellom de to skytemodiene: laserkanon og kulespreder.

Det pikselbaserte utseendet holder seg fremdeles godt, ti år etter at spillet var å finne i arkadehallene, men jeg skulle gjerne sett en litt skarpere utgave optimalisert for retina-skjerm. Med store sjefskamper som spyr ut bøttevis med kuler og oversiktlige, varierte brett med utfordringer bak hvert hjørne vil DoDonPachi Blissful Death uansett greie å engasjere både nybegynnere og veteraner.

AAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!

AaaaaAAaaa AAAaaAAAAaAAAAA!!! (Force = Mass x Acceleration)

Sjanger: Arkade Pris: 21 kr Type: Universell Utvikler: Dejobaan GamesKan kjøpes her

Ok, la meg avklare én ting først: Jeg kommer til å kalle dette spillet Aaaaa i resten av teksten. Hvorfor? Det burde være åpenbart.

Det er litt synd at Aaaaa antageligvis vekker mest oppsikt på grunn av sitt merkelige navn, for spillet er faktisk ingen lettvekter. Det kom først ut på PC i 2009, og fenget meg allerede den gang med sin uhøytidelige stil og adrenalinpumpende mekanikk. Her handler det nemlig om å hoppe utenfor en skyskraper og sanke poeng mens man seiler ned mot en sluttplattform.

Som om premisset ikke var interessant nok allerede foregår det hele tilsynelatende i en neonfarget cyberverden. Du sanker poeng , kalt «klemmer» (ved å holde deg nær bygninger),«kyss» (ved å nesten streife objekter), ved å fly gjennom poengruter, treffe fugler eller slenge positive og negative gesturer mot demonstranter.

Du blir gradert etter hvor mange poeng du sanker inn, og kan låse opp flere brett (og merkelige videoer) ved å benytte deg av «tenner» som du får basert på prestasjoner. Hvis det ikke allerede er åpenbart er denne pakken proppet fullt av egenhet – litt for mye egenhet etter min mening.

Det å spille Aaaaa på iPad er likevel en fryd, særlig når du sitter med brettet på fanget og det nærmest virker som om du faller gjennom skjermen. De mange opplåsbare brettene byr på helt ulike situasjoner, og selv om tilt-styringen føles litt unøyaktig fungerer den stort sett godt.

Ikke la det søte utseendet lure deg. League of Evil 2 er beinhardt.

League of Evil 2

Sjanger: Plattform Pris: 7 kr, gratis prøveversjon Type: Universell Utvikler: Ravenous GamesKan kjøpes her, eller prøves gratis her

Som regel sverger jeg til iPhone-spill som ikke krever lynraske reflekser og virtuelle knapper fordi de to tingene som oftest passer dårlig sammen, men League of Evil 2 blir et unntak fra dette aksiomet. Ravenous Games har helt klart lagt mye arbeid i å få plattformingen til å føles så god og flytende ut som mulig, og det er vanskelig å skylde på knappemanko når man dør om og om igjen.

Derimot er har det spreke brettdesignet mye av skylden for gjentatte dødsfall. League of Evil 2 krever mye av spilleren, og for å komme seg videre må man løpe gjennom brettet med dødsfall etter dødsfall. Det hele minner om Super Meat Boy i at du racer frem til mål så fort som mulig, gjennom korte detaljkrevende baner.

League of Evil 2-trailer.

Utseendemessig har utvikleren valgt å forkaste den piksel-pregede stilen fra eneren, og velger i stedet å gå for et renere og mer tegneserieaktig utrykk. Jeg føler dette gjør at spillet mister litt av sjarmen det hadde, men at denne stilendringen i det store og hele spiller liten rolle.

Da det første League of Evil-spillet tronet inn på App Store overbeviste det meg om at virtuelle knapper kan fungere. League of Evil 2 bærer ikke med seg en like stor nyvinning, men fokuserer heller på å pusse litt opp på utseendet og stramme inn plattformfølelsen, samt tilby haugevis med nye vanskelige brett.

Alle spillene ble testet på iPhone 4S og iPad 2.

Les også: Månedens anbefalte Android-spill (mars)
Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (februar)

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden