Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Løp i jungelen, dra på eventyr og utforsk mystiske rom.

1: Side 1
2: Side 2

Horn

Sjanger: Eventyr Pris: 21 kr Type: Universal, Android Utvikler: Phosphor GamesKan kjøpes her

Det er ikke mange som tør prøve seg på lengre tredimensjonale actioneventyr på iOS. Phosphor Games tør. De tør utfordre grensene for hva som er mulig med berøringsbaserte spill, og med Horn pumper de ut en godbit av et fantasy-eventyr som tevler med plattformens ypperste om å være blant de beste. Og ikke la deg lure av Zynga-ikonet – Horn er langt fra et sosialt pengesluk.

Du styrer den ungdommelige Horn, som våkner opp med hukommelsestap i et tårn. Horns landsby har blitt oversvømt av merkelige monstre, og han må legge ut på eventyr for å finne ut hva som skjer. Det er ikke et litterært mesterverk, men historien er langt over snittet for hva man forventer av et mobilspill.

The Horn-trailer.

De enkle en-touch-berøringskontrollene fungerer godt, etter som kampene er reservert til sitt eget system. Det minner litt om Infinity Blade og Phosphors egne The Dark Meadow – du unngår angrep ved å trykke til venstre eller høyre, og sveiper i vilden sky for å hugge ned fiendene. Noen helt greie gåter må man også belage seg på.

Faktisk minner Horns verden litt om noe Hayao Miyazaki kunne ha drømt opp. Det ser pent ut, men mangelen på retina-støtte er litt uheldig. Lydmessig er det også godt, og det gode stemmeskuespillet gjør det verdt å plugge inn øretelefoner. Phosphor Games har mikset sammen et action-eventyr på iOS som virkelig er verdt å oppleve.

Shufflepuck Cantina.

Shufflepuck Cantina

Sjanger: Arkade Pris: Gratis Type: Universal Utvikler: Agharta StudioKan kjøpes her

Hvor nære kan du være Cantina Theme fra Star Wars før du får LucasFilms advokater på nakken? Shufflepuck Cantina snuser nok på grensen i det minste, men berger antageligvis så vidt det er. Uansett, Shufflepuck Cantina lar deg kjempe deg til toppen i det som vi vanligvis kaller luftockey her til lands.

Du har krasjlandet på en fremmed planet, og hva er vel da mer naturlig enn å delta på den lokale shufflepuck-turneringen? Her må du spille mot merkelige romvesener, loddene lodotter og roboter for å komme deg til topps. Selv følte jeg at introduksjonen var ganske så lang, men når man endelig kommer inn i spillet går det som smurt.

Shufflepuck Cantina.
Les også
Husker du spillutvikleren Ocean?

Utvikleren Aharta har valgt en heller risky inntekstsmodell – spillet i seg selv er gratis, så kan man betale for ekstrautstyr. Men ingen av tingene du kan kjøpe er nødvendige for å klatre til topps. Det er jo greit å handle inn en booster som gjør at du får dobbelt så mye credz (spillets valuta), men det er langt fra nødvendig.

Selve shufflepuck-spillingen er ganske så morsom. Du kan slenge på noen spesialferdigheter, bytte ut «paddle»-dingsen og pucken om du føler for det, og hver motstander føles unik. Det er også mulig å klinke til med en kompiskamp på samme iPad om man ønsker det. Shufflepuck Cantina er et forseggjort lufthockeyspill som kan gi mye moro.

Rayman Jungle Run.

Rayman Jungle Run

Sjanger: Plattform/runner Pris: 21 kr Type: Universal, Android Utvikler: PastagamesKan kjøpes her

Så var det eventyret om utvikleren Pastagames da, gjengen som fikk i oppgave å lage et Rayman-spill til iOS basert på det rammeverket Ubisoft hadde i 2011s plattformspill Rayman: Origins. De strevde hardt og lenge for å kondensere ned plattformopplevelsen uten å tvinge spillerne til å ta til takke med middelmådige kontrolloppsett, trege brett og enkle løsninger.

Etter mye pludring kom gjengen frem til et genialt oppsett, der brettene ble sortert inn i fire kategorier basert på hvilke av Raymans ferdigheter som var i fokus: hopping, gliding, veggløping og neveslag. Dette viste seg å fungere godt, og sørget for at spillet føltes fokusert og lot spilleren konsentrere seg om én ting av gangen.

Rayman Jungle Run-trailer.

En annen genistrek var å la Rayman løpe av seg selv. Slik kunne spilleren fokusere på å beregne hoppene og slagene riktig fremfor bevegelsen, og brettene kunne designes godt rundt dette. Den eventyrlig vakre stilen og vidunderlige musikken fra konsollspillet fikk også innpass i mobilspillet, og satte prikken over i-en på pakken.

Raymans fiks ferdige mobileventyr ble sluppet til store jubelbrøl over hele verden, og Pastagames fikk mye skryt for sin tilnærming til berøringsbaserte plattformspill. Så endte det godt da, for et lille mobilspillet. Det levde kanskje ikke helt opp til storebrors sprudlende plattformeventyr, men står godt på egne bein likevel.

Splice: Tree of Life.

Splice: Tree of Life

Sjanger: Puzzle Pris: 28 kr Type: iPad Utvikler: Cipher Prime StudiosKan kjøpes her

Etter at de har sluppet Auditorium, Pulse: Volume One og Fractal de siste par årene har jeg lært meg å forvente kvalitet fra Cipher Prime. De behagelige, duse spillene skiller seg alltid fra massen, med enkle og elegante løsninger, gåter og spilldesign som lærer deg opp mens du spiller, uten noen masete læringsekvens.

Konseptet er enkelt, men samtidig svært vanskelig å forklare. Du skal danne små cellegrupperinger som matcher de opptegnede mønstrene. Enkelte celler kan dele seg, mens andre kun kan flyttes på. Du har et bestemt antall trekk på å finne frem til det aktuelle mønsteret.

Splice: Tree of Life.

Berøringskontrollene passer perfekt til akkurat dette spillet – du drar, trykker og arrangerer så lett som bare det. Den elegante stilen skinner som vanlig også gjennom og skaper en god stemning mens du driver med celledelingensgåtene.

Som vanlig byr Cipher Prime også på et utmerket lydspor, med en god og lang pianolåt som passer spillet ypperlig. Splice: Tree of Life er et glimrende gåtespill som byr på et helt særegent og originalt system.

Plight of the Zombie.

Plight of the Zombie

Sjanger: Arkade Pris: 21 kr Type: Universal Utvikler: Spark Plug GamesKan kjøpes her

Møt Craig, en stakkarslig sofaslamp som møter sin ende i nærkontakt en zombie på tur til den lokale burgersjappa. Craig ender da naturlig nok opp selv som en zombie, og vandrer land og strand etter saftige hjerner og motvillige måltid. Men for å kunne gjøre dette trenger han litt hjelp.

Månedens lille, enkle spill heter Plight of the Zombie. Du skal lede Craig gjennom en bøtte brett der målet er å hugge innpå de levende menneskene. Dette gjør du ved å tegne opp Craigs rute fra A til B. På turen kan du plukke opp tre rosa hjerner som av en eller annen merkelig grunn bare ligger og flyter. Poeng får du nå uansett for den hjernefylte omveien.

Plight of the Zombie-trailer.

Det tar litt tid før spillet virkelig kommer i gang, med mennesker som kan forsvare seg selv, multitasking av zombier (nye zombier skapes når du spiser mennesker) og hjerner som må plukkes opp før tiden går ut. Når du dog først kommer litt inn i det vil du gruble mer og mer på hvordan du kan gjøre det hele på kortest mulig tid.

Alt i alt er Plight of the Zombie et koselig lite spill. Det gjør ikke noe drastisk nytt, men de mer krevende brettene senere i spillet kan by på en god utfordring. Med et godt, enhetlig og sjarmerende utseende som setter prikken over i-en er det lett å anbefale Craigs siste vandring.

Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (august)
Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (juli)

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden