Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

Kryp inn i rollespillkjelleren eller varm deg med sjarmerende peiskos.

1: Side 1
2: Side 2

Det blir lysere om morgenen for hver eneste dag som går, og kulda forsvinner sakte, men sikkert. Vi sier adjø til starten på året og begir oss inn i det som utvilsomt blir et spennende år for spillmediet. Nye konsoller ligger og lurer i horisonten og usikkerheten i spillverdenen er mer fremtredende enn den har vært på minst fem år. Hva kommer til å skje fremover?

Uansett har mobilmarkedet sementert seg som en egen markedsplass – et sted der mindre utviklere kan prøve ut mindre idéer uten å måtte investere uhorvelig mye penger. Noe av denne ambisjonen ser vi også blant månedens anbefalte, der vi ser alt fra selvrefleksive bemerkninger til enkle, såre pek-og-klikk-spill. Vi har selvfølgelig også noen mer tradisjonelle spill å by på – blant annet to rollespillperler som til tross for noen problemer er verdt å prøve.

Little Inferno.

Little Inferno

Sjanger: Gåtespill Pris: 35 kr Type: iPad Utvikler: Tomorrow CorporationKan kjøpes her

Little Inferno deiset egentlig inn på markedet like før jul, men da kun på Wii U og Windows. Det merkverdige selvrefleksive og til dels post-moderne spillet fra gjengen bak World of Goo passer nok enda bedre på iPad – det er jo tross alt her man finner den typen spill Little Inferno prøver å kritisere.

Du brenner objekter av ymse slag i en «underholdningspeis», og det spretter penger ut av de forkullede levningene som du kan bruke til å låse opp et større arsenal av brensel. Det tar alt fra 20 sekunder til 5 minutter å få et objekt, men du kan korte ned tiden med merkelapper som du får nå og da. Systemet fungerer og brenselsobjektene gir fra seg forskjellige effekter. I tillegg må du prøve å løse spillets kombinasjonsgåter for å komme deg videre – gåter der du må ha to eller flere objekter i peisen samtidig basert på mer og mindre vage hint.

Little Inferno-trailer.

Kyle Gablers sjarmerende og enhetlige estetikk svøper seg om spillet på mesterlig vis. Musikken, den naivistiske historien og tegnestilen gjør at man til en viss grad kan lukke øynene for noen av de mer trøblete designproblemene spillet har.

For selv om Little Inferno makter å si noe om Facebook- og mobilspill, og hvordan vi bruker vår tid på disse, er det vanskelig å komme unna at utvikler Tomorrow Corporation går i samme felle selv. Kombinasjonsgåtene er spennende en stund, men blir litt labre i lengden. Man blir for ofte sittende og kjede seg, og det som driver en fremover er uvissheten om hvordan gulroten på enden av pinnen smaker.

Might & Magic: Clash of Heroes

Might & Magic: Clash of Heroes

Sjanger: Rollespill/puzzle Pris: 35 kr Type: iPad, iPhone Utvikler: Capybara GamesKan kjøpes her

Capybara Games forjettede iOS-utgave av Might & Magic: Clash of Heroes HD gjør det meste riktig. Spillmekanikkene fra konsollutgavene er fremdeles en makeløs blanding av rollespill og, puzzlespill. Den sprudlende, fargeglade grafikken gjør seg også godt på iPad-ens retinaskjerm.

Kampsystemet går ut på å sette sammen tre figurer av samme farge, vertikalt for å forme et angrep, og horisontalt for å bygge mur. Brettet minner litt om et sjakkbrett, men hvert lag holder seg til sin side. Målet er å tømme motstanderens helsepoeng – noe man gjør om man klarer å komme seg forbi hærskaren med angrepene sine. Du mottar erfaringspoeng for både helten og enhetene dine, og kan pynte helten med en relikvie som gir bonuser.

Might & Magic: Clash of Heroes

Systemet fungerer knakende godt, og legger mer vekt på kløkt enn rå styrke. Den sjarmerende verden suger deg også inn, og byr på mellom 25 og 50 timer med spilletid i kampanjemodus. Nettmodusen med asynkron flerspiller virker å by på noe gøy også, kanskje mest om du kjenner motstanderen fra før av.

Samtidig må det påpekes at iOS-versjonen har en del små og store problemer. Grensesnittet utenfor kampene føles klønete, og spillet gir ikke tilstrekkelige instruksjoner for bevegelse. Av og til er det også grafiske feil å spore. Det føles litt halvhjertet, men er ikke nok til å ødelegge det gode grunnlaget.

Table Top Racing.

Table Top Racing

Sjanger: Bilspill Pris: 21 kr Type: iPad, iPhone Utvikler: Playrise EdgeKan kjøpes her

Nyetablerte Playrise studios skryter godt av sine ansattes meritter på sine hjemmesider. Blant annet står Wipoeut-seriens to første spill står på listen over tidligere prosjekt, og da er det ikke så unaturlig at bilspillet Table Top Racing melder seg som en av de første spillene for studioet.

Her racer du små lekebiler på omhyggelig bygde stuebordsbaner. Du snerter kaffekopper og brusbokser på runden, og deiser inn i bøker og andre bordgjenstander. Bilfysikken bærer også preg av at dette ikke er tungvektere, og er dermed lette å kontrollere. Man låser opp nye biler og oppgraderinger med mynter som man tjener på de mange løpene.

Table Top Racing-trailer.

I løpene kan du fyre av våpen av ymse slag, men disse mangler egenart og spenning. Det hele ser og høres svært godt ut også, med en bildeoppdateringsfrekvens som topper de fleste konsollspill.

Nettspillingen med opp til fire spillere fungerer enkelt, men ettersom bilene og oppgraderingene er avhengige av enten iherdig tidsbruk eller mikrotransaksjonssnarveier, ender alltid de med best utstyr opp med å vinne. Det er et lite skår i gleden i et som er et ypperlig bilspill for mobiltelefoner og nettbrett.

Finding Teddy.

Finding Teddy

Sjanger: Pek-og-klikk Pris: 14 kr Type: iPad, iPhone Utvikler: StorybirdKan kjøpes her

Om det er én sjanger iPad passer perfekt til er det pek-og-klikk-spill. Den halvdøde sjangeren blomstrer på plattformen med både klassikere og nyvinninger. Finding Teddy menger seg blant gjengen i den siste kategorien, og byr på et kort, men herlig eventyr om en jente som mister bamsen sin.

Å trekke paralleller mot Amanita Designs Machinarium og Botanicula er ikke helt på jordet. Finding Teddy byr nemlig også på et språkløst eventyr, der alt kommuniseres med bilder og animasjoner, dog i mindre skala. Utvikler Storybird har også valgt å gå for et sjarmerende pikselert utseende som sprudler av farger.

Finding Teddy.

Hele sulamitten er over på en times tid for de fleste, noe som kanskje vil stagge enkelte fra å dra bankkortet. Likevel er dette en knakende god time, der du kan fortape deg inn i en barnlig verden på jakt etter et stjålent kosedyr.

Mange av gåtene er knyttet til musikk og musikkminne. Derfor lønner det seg å ikke være helt tonedøv om man skal begi seg ut på barndomseventyret. Det kan smake litt banalt, og det er uomtvistelig at dette er noe annet enn et kosespill, men det trenger heller ikke være annet.

Knights of Pen & Paper.

Knights of Pen & Paper

Sjanger: Rollespill Pris: 14 kr Type: iPad, iPhone Utvikler: Behold Studios Jogos ElectronicosKan kjøpes her

Knights of Pen and Paper er merkverdig nok et spill om det å spille rollespill. Her må du rekruttere alt fra lillebror til lærerinnen, og be dem om å krype ned i den gufne kjelleren din for å bli med på et fantasyeventyr med terninger, «dungeon masters» og god gammeldags vaskekte rollespilling.

Knights of Pen & Paper-trailer.

Egentlig er Knights of Pen and Paper et enkelt lite rollespill i forkledning. Under det sjarmerende panseret ligger det turbaserte kampsystem, oppdrag i fleng, utstyr å skaffe og en helt verden å utforske. Du stiger i nivå, og blir sterkere.

Mye av sjarmen ligger i dialogen, og i presentasjonen av metarollespillet. Du ser alltid det dunkle kjellerbordet der terningkasterne har samlet seg, men bakgrunnen forandrer seg ettersom man beveger seg til andre plasser. Noen småproblemer er det – for eksempel flyter dialogen av og til utenfor de skisserte vinduene, og noen balanseproblemer er det også å spore.

For de referansekåte er det også et lite knippe med nikk til kjente og kjøre figurer. Ganske tidlig snubler du for eksempel over en viss kappekledd figur fra en av fjorårets mest omtalte titler. Knights of Pen & Paper er en av titlene som glapp for meg i fjor, men som er godt nok til å trekke frem igjen nå.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden