Feature

Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill

En stemingsfull mytefortelling leder an mobilspillene.

1: Side 1
2: Side 2

Bobbing

Sjanger: Plattformspill Pris: 28 kr Type: iPad, iPhone og Android Utvikler: Little BobbyKan kjøpes her

Sistemann ute i månedens tyngdekrafttrekløver er Bobbing. Du kjenner vel regla nå: figuren løper av seg selv,ett trykk til venstre på skjermen gjør at du reverserer din egen tyngdekraft, og kan dermed både løpe i taket og på gulvet.

Her må du dog også holde styr på fargepigmentene til Bogging-figuren, og skifte der det passer seg. Dette gjør du ved å trykke å høyresiden av skjermen. Dermed blir det en evinnelig dans mellom opp eller ned, blå eller rød, å komem seg gjennom de stadig vanskeligere brettene.

Bobbing-trailer.

Bobbing skorter nemlig heller ikke på vanskelige sekvenser, særlig etter hvert som spillet utvikler seg. Dødelige ildkanter må unngås, og man bør heller ikke stå å stange retningsløst i en vegg over lengre tid. På ferden bør en også plukke opp små duppedingser for å karre til seg det beste resultatet.

Bobbing er kjapt, smidig og krever konsentrasjon. Brettene er relativt korte, noe som gjør at terskelen for å prøve de mest slitsomme om og om igjen blir svart lav. Spillet utfordrer deg akkurat nok til at det føles tilfredsstillende å klarere et nivå, og med en sold estetikk i bunn for det hele er det bare å hoppe på.

Outland Games

Outland Games.

Sjanger: Løpespill Pris: 7 kr Type: iPad og iPhone Utvikler: Uber EntertainmentKan kjøpes her

Jeg må innrømme at jeg begynner å få nok av løpespill nå. Hver måned dukker det opp et halvt dusin nye, ettersom flere og flere prøver å følge i Temple Run og Jetpack Joyrides fotspor. Outland Games greier dog å skvise seg inn blant sine konkurrenter, på tross av at spillet ikke gjør mye nytt.

Du løper grasiøst gjennom svært vakre og detaljerte brett, jumper over avgrunner og hugger ned fiender. Som seg hør og bør i denne sjangeren tar ikke løpingen slutt før du selv kludrer det til. Det er ikke grensesprengende, men kontrollene virker godt.

Outland Games-trailer.
Les også
Jagged Alliance vender tilbake

Penger skal sankes på veien, og kan brukes på både kosmetiske duppedingser og mer pragmatiske oppgraderinger som poengmultiplikator eller myntdobling. Du kan også spøtte inn egne penger om du vil, men det trenger du så absolutt ikke.

Outland Games er ikke et voldsomt godt spill, men klarer å stilne løpetrangen. Det er verdt en titt, om du ikke er gruelig lei av løpespill allerede.

Penumbear

Penumbear-

Sjanger: Løpespill Pris: 14 kr Type: iPad og iPhone Utvikler: BulkypixKan kjøpes her

Penumbear er et spennende lite plattformspill der du manipulerer ulike lyskilder for å komme deg frem. Som en liten bjørn må du løpe og hoppe gjennom en god slump med brett, mens du skrur lys av og på der det trengs.

Essensielt for opplevelsen er nemlig denne lysskiftingen. Lys skaper nemlig harde kanter der skyggene oppstår, noe som gjør at bjørnen kan kravle seg over det som virker som løs luft. Litt ut i spillet kan du også bruke lyset til andre ting, slik som å knerte fiender.

Penumbear-trailer.

Som alle suksessrike plattformspill på iOS velger Penumbear å holde det relativt enkelt. En simulert d-pad, en hoppeknapp og fire små fargeknapper som skrur lys av og på er alt man trenger. Men selv om grensesnittet er enkelt behøver ikke spillet å være det.

De første nivåene er ikke så vanskelige, men etter hvert kreves det mer og mer av spilleren. Penumbear er et hyggelig, men tidvis vanskelig, lite plattformspill.

Toy Story: Smash It!

Toy Story: Smash It!

Sjanger: Fysikk Pris: 14 kr Type: iPad, iPhone og Android Utvikler: BulkypixKan kjøpes her

Toy Story: Smash It! bygger på den samme enkle formelen som gjorde Rovio til kongene av fysikkspill med Angry Birds. Her trenger du bare en enkel fingerbevegelse for å utløse knall og fall. Disney har dog skjønt at det ikke bare holder å kopiere, men at man må polere opplevelsen om man skal hoppe etter Wirkola.

I stedet for todimensjonal tegneserieestetikk finner vi nemlig en mer tredimensjonal tilnærming til velteformelen. Du spiller som Buzz Lightyear, som skal felle tre romvesendukker på hvert brett. Dette gjør han ved å velte stolpene de står på.

Toy Story-trailer.

Som Buzz vandrer du gjerne i en slag sirkel rundt velteområdet, før du bestemmer deg for den beste vinklene som kan få hele korthuset til å falle. Etter hvert fr du også tilgang på eksplosive pakker og ballonger som kan kastes blåses opp for å hjelpe med fellingen.

Det som gjør det annerledes er dog tredjepersonsperpektivet og de spennende brettene. Toy Story: Smash It! er nok et par hakk for enkelt til å hevde seg på toppen av næringskjeden, men har nok av fysikkgodsaker til å være verdt et par berøringsflikk.

Melodive

Melodive.

Sjanger: Musikkspill Pris: 7 kr Type: iPad og iPhone Utvikler: Johan GjestlandKan kjøpes her

Er det én ting jeg skulle ønske det var mer av i spill, er det musikk som endrer seg i takt med spillerens handlinger. Joda, noen musikalske godbiter finnes det der ute, slik som den eminente Bit.Trip-serien, men generelt har dette vært et savn. Det norske enmannsprosjektet Melodive passer i så måte perfekt for meg – vel, nesten.

Dette er et svært eksperimentelt spill som omfavner ukonvensjonelle regler, forbløffende tiltkontroller og diffuse regler. Særlig kontrollene er uintuitive, der man prøver å vende seg 360 grader uten å miste taket på situasjonen. Det hjelper dog med trening. Målet er å ta et dypdykk i en psykedelisk grotte, stappet av fargerike sopp, skarpe kanter og Melodium – ressursen som gir deg større fart nedover juvet.

Melodive.

Som nevnt er dette et spill der musikken så å si «skapes» av spileren. Hvor man befinner seg i huleområdene, hvor nært man er til ting, og hvor mye Melodium man har påvirker musikken. Lydene kan virke tilfeldige, men hører du godt etter ligger det et system bak den halv-atonale bass-, panfløyte- og sitarklimpringen.

Melodive er et slikt spill som jeg anbefaler fordi du garantert ikke har prøvd noe lignende før. Er man fan av rigide regler og tydelige systemer kan nok dette være en tung kamel å svelge, men tør man tråkke litt utenfor komfortsonen vil man finne en spillopplevelse uten make.

Les også: Månedens anbefalte iPhone- og iPad-spill (februar)
Les også: Månedens anbefalte Android-spill (mars)

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden