Feature Mobilspillenes utvikling

(Bilde: Montasje: Nokia/Activision/Apple/Niklas Plikk)

Fra små, firkantede piksler til en svær milliardindustri

Vi ser på den omfattende veien fra nittitallet fram til idag.

Jeg rundet 34 år nå i september. I løpet alle de årene har jeg rukket å spille mange spill, på mange forskjellige plattformer. Som en seks år gammel guttunge fikk jeg mitt første møte med PC-spill på Amstrad CPC. Året etter fikk jeg endelig, etter mye masing og en bestemt og kort ønskeliste til julenissen, en Nintendo spillmaskin.

Det skulle ta ytterligere 11 år før jeg fikk testet mitt aller første mobilspill. Å si at denne delen av spillverdenen er ung er en underdrivelse, men den har også gjennomgått en ekstrem utvikling, og da spesielt de siste årene. Gjennom 17 år har mobilspillene utviklet seg fra noen få svarte og hvite piksler på en liten skjerm til et enormt marked som omsetter for milliarder av kroner hvert eneste år.

Den spede begynnelsen

I 1994, det året nordmenn slo OL-floka på Lillehammer, så verdens aller første mobilspill dagens lys. Det tyske mobilselskapet Hagenuk slo nemlig finske Nokia med hele tre år da de lanserte Hagenuk MT-2000 med Tetris installert på telefonen . Dessverre for det tyske selskapet var det ikke slik at først nødvendigvis var best, og de var ikke i nærheten av å oppnå den samme suksessen som Nokia kan vise til. I 1997 lanserte finnene sin 6110, og med den kom spillet Snake.

Les kommentarene (12)

Til toppen