Feature Musikkspillenes historie

(Bilde: Activision)

Spillene som fikk frem musikeren i oss alle

Musikkspillenes historie innholder alt fra rappende tegneseriehunder til sjarmerende indieeksperimenter.

I 2010 viste NRKs nedlagte musikkprogram Lydverket et innslag der de fikk en rekke musikere til å prøve seg i dataspillet Rock Band. Innslaget ble sendt omtrent samtidig med at lufta suste ut av musikkspillballongen som hadde herjet spillmarkedet de siste årene. En håndfull år med fest og moro og plastinstrumenter endte med et smell idet Guitar Hero og Rock Band sank til bunns i et marked overfylt av tilbehør og alt for hyppige spillutgivelser. Som en ekte rockestjerne festet musikkspillene litt for hardt og lenge og gikk på en gedigen smell.

Selv om det neppe kan kategoriseres som et musikkspill lot hermespillet Simon spilleren spille enkle melodier.
Selv om det neppe kan kategoriseres som et musikkspill lot hermespillet Simon spilleren spille enkle melodier.Bilde: Public Domain

Musikkspill eksisterte både før og etter Guitar Hero-fenomenet så la oss se litt nærmere på hva som skjedde før Guitar Hero rocket verden og hvordan musikkspillene har sett ut etter at plastinstrumentene forsvant fra stuer og butikkhyller og ut på søppeldynga. For å gjøre dette må vi nesten starte med å finne ut hva et musikkspill egentlig er. Stiller vi tidsmaskinen langt nok inn kan vi reise tilbake til spillet Simon fra 1976, som kom med en styremekanisme bestående av fire knapper i ulike farger. Spillet gikk ut på å repetere fargesekvenser på skjermen. Hver farge spilte ulike toner og dermed spilte man enkle melodier om man spilte sekvensen riktig.

To typer musikkspill

Dette er likevel langt fra det man definerer som et skikkelig musikkspill. Med moderne musikkspill tenker vi på spill der musikken er en essensiell del av opplevelsen, og der spillerens interaksjon enten påvirker musikken eller gir spilleren følelsen av å være med å skape musikken. Harmonix, utviklerne bak de første Guitar Hero- og Rock Band-spillene hadde alltid som målsetting å lage en bro mellom spilleren som spiller og utøver. De ville lage spill som ga spilleren følelsen av å lage eller fremføre musikk. På samme måte som et racingspill vil gi deg følelsen av å kjøre en sportsbil eller et skytespill vil gi deg følelsen av å være i en krigssone ønsket Harmonix å formidle følelsen av å fremføre musikk via et dataspill.

Les kommentarene (6)

Til toppen