Feature

Når kommer det ultimate Magic-spillet?

Samlekortspill på data

Her er noen forsøk på å lage dataspill av verdens beste samlekortspill.

1: Side 1
2: Side 2

Lettvekter av en nykomling

Det har kommet et par andre Magic-dataspill opp gjennom årene kalt BattleMage og Battlegrounds, men begge disse forkaster de fleste av samlekortspillets grunnelementer og blir i stedet sanntidsstrategispill. Jeg fant likevel ut at på Xbox Live Arcade fantes et ganske nytt spill som også het Magic the Gathering Duels of the Planeswalkers. Jeg bestemte meg for å teste dette og den lille utvidelsespakken.

I denne utgaven av spillet var verdenskartet fullstendig forkastet og du rotet kun rundt på menyer når du ikke var inne i en Magic-kamp. Jeg savnet en verden å romstere i, men spillet hadde likevel en kampanje som lot meg møte økende motstand, få tilgang på nye kortstokker og forbedre mine tidligste.

Det beste med Magic på Xbox 360 var utvilsomt grafikken i slagene. Utviklerne hadde klart å lage en kjempegod atmosfære og gjenskapt spillkortene på en vakker måte. Det var kjempegøy å spille Magic slik når grafikken var lysår foran den jeg hadde sett i PC-versjonen. Tempoet var også veldig godt, for spillet gikk stort sett av seg selv. Du måtte derfor passe på å stoppe tiden hvis du skulle gjøre noen vanskelige manøvre, men dette var lett å lære seg.

Spillet bød også på noen knallkule gåter. Jeg husker lignende gåter fra gamle spillblader, men denne gangen måtte du finne ut hvordan du kunne vinne et spill i løpet av ei runde når alt så som mørkest ut. Selv for en Magic-veteran var noen av disse gåtene vanskelige, men de fleste av dem gikk greit etter litt prøving og feiling.

Xbox 360-utgavens akilleshæl ble likevel raskt åpenbar. For hver kamp du vant fikk du et ekstra godt kort å spille med i stokken du brukte, men du fikk aldri lov til å ta noen kort ut. Du var dermed tvunget til å spille med de ferdiglagde kortstokkene og alt du kunne gjøre var å forbedre dem noe.

Etter at du hadde overvunnet alle motstanderne i kampanjene kunne du fortsette å kjempe mot andre spillere over nettet. Dette var helt klart underholdende, men savnet etter å lage en egen kortstokk ble raskt alt for stort for meg. Duels of the Planeswalkers på Xbox 360 er et lite spill, også med ekspansjonspakken, og selv om det byr på nydelig grafikk og et godt spilltempo har det på ingen måte den dybde et virkelig godt Magic-dataspill burde ha hatt.

Fra før hadde jeg funnet noe av denne dybden i kilder som Etherlords-spillene og Battleforge. Disse var bygget opp rundt samlekortspill som lignet på Magic, og hadde i tillegg mange strategiske elementer, en kul historie og mange muligheter til å lage egne kortstokker. Selve samlekortelementene Etherlords og Battleforge var uendelig mye svakere enn Magic, men utvikleren klarte likevel å lage kjempegode spill.

En nettbasert mastodont

Av Magic-dataspillene var det kun Duels of the Planeswalkers på PC som hadde gjort noe lignende, men jeg hadde enda ikke testet den dominante versjonen i dag, som helt klart er Magic Online. Her har utvikleren klart å blande spillets digitale styrker med det samme potensialet for inntjening som salg av virkelige kort.

I Magic Online kjøper du nemlig pakker av kort akkurat slik du gjør i virkeligheten. Spillet danner også et kjempestort nettsamfunn hvor du fritt og enkelt kan spille mot andre spillere og delta i turneringer.

I tillegg har spillet en stor markedsplass hvor du kan handle med andre spillere og gode systemer for å lære alle regler, lage egne kortstokker og få oversikt over samtlige tilgjengelige kort. Du kan også teste spillet helt gratis, men alt du da får tilgang til er noen få ferdiglagde kortstokker.

Magic Online har eksistert lenge, fått mange oppdateringer, slitt seg gjennom mange tekniske problemer og er i dag et robust og velfungerende spill. Skaffer du deg alle kortene fra nyere serier kan du til og med bytte dine digitale versjoner og få virkelige kort tilsendt.

Å ha en slik nettbasert utgave av Magic er en virkelig god idé, for da kan du spille mot folk fra hele verden akkurat når du selv ønsker. Det er likevel umulig å unngå flere av Magic Onlines soleklare svakheter.

Spillet er i bunn og grunn et massivt onlinespill som livnærer seg på mikrotransaksjoner. Men i dette spillet må du bruke mye penger for å komme noen vei, så kostnadene overstiger raskt vanlige onlinespill.

I tillegg er spillet egentlig et eneste stort brukergrensesnitt. Alt du kan gjøre er å handle på markedet, lage kortstokker og spille mot andre, og alt finner sted i ganske kjedelige omgivelser. Til et massivt onlinespill å være er Magic Online veldig dyrt og veldig ensformig.

Magic Online gjør alt i det opprinnelige spillet virtuelt i stedet for virkelig, og selv om det gjør dette på en ganske god måte kan du jo ikke kjenne på og holde i alle kortene du kjøper. Du sitter derfor ikke igjen med fysiske gjenstander du lett kan knytte minner og affeksjonsverdi til, men i stedet kun digitale lister over dine kort.

I Magic Online får du heller ingen verden å boltre deg i eller noen historie å spille gjennom. Du får ikke muligheten til å prøve ultramektige og verdifulle kort uten å punge ut store summer. Alt dette er elementer jeg savner fra det første Duels of the Planeswalkers.

Fremtiden?

Jeg vet at et nytt Magic spill er under utvikling til PlayStation 3, men jeg tviler på at dette spillet vil inneholde det jeg etterlyser. Jeg håper noen lager et stort og dypt dataspill som vil la spillerne tilegne seg alle Magic-kort de kan tenke seg og lage mektige kortstokker de kan teste mot steintøffe fiender.

Jeg tror det kun er gjennom et slikt dataspill at Magic vil kunne oppfylle sitt fulle digitale potensial. For når det gjelder Magics største styrker – som er å ha en samling egne kort, lage kortstokker ut fra hva du har tilgjengelig og møte kamerater til noen vennlige slag – så klarer ikke Magic Online å møte dem på god nok måte.

Magic er et spill fra en annen æra. Det har utrolige styrker, men også mange irriterende svakheter. Spillersamfunnet jeg var en del av i Oslo begynte raskt å tynnes ut etter at de fleste fikk Internett. Da kunne man plutselig spille nettpoker som gav mye større sjanser til å vinne penger, eller World of Warcraft som var mye billigere og bød på haugevis av underholdning.

Jeg tviler nesten på om vi får se et spill som Duels of the Planeswalkers igjen fra skaperne av Magic. Jeg tror utviklerne i stedet vil fortsette å fokusere på Magic Online, selv om samlekortspillets kostnadsstruktur er en som blir mer og mer utdatert i vår onlineverden. Dette er svært synd for Magic har på ingen som helst måte nådd sitt digitale potensial.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden