Feature

Nyhetsåret 2009 (del 2)

Det siste halvårets viktigste nyheter

Her er sakene som preget nyhetsbildet i det siste halvåret.

1: Side 1
2: Side 2

Oktober

Utenom den litt surrealistiske situasjonen som oppstod etter vår anmeldelse av Uncharted 2: Among Thieves (hvor noen tydeligvis hadde glemt å sjekke fasiten på Metacritic før de satte karakter på spillet) var oktober en rimelig rolig måned. Det forandret seg imidlertid helt på tampen, da detaljer om det kontroversielle No Russian-oppdraget i Modern Warfare 2 dukket opp på nettet. Her fikk man ta del i et terrorangrep på en russisk flyplass, og mange lot seg sjokkere av oppdragets innhold.

No Russian skapte reaksjoner.

Oktober var imidlertid ikke helt uten hendelser. Vi fikk for eksempel spennende rykter om et nytt Elder Scrolls-spill, samtidig som de tidligere ryktene om Warren Spectors Epic Mickey for Wii ble bekreftet. Og mens Activision Blizzard stengte studioer og kuttet i staben gjorde Ubisoft det motsatte; de kjøpte sine franske kolleger i Nadeo (selskapet bak TrackMania-spillene). Samtidig utviklet kampen om Fallout-rettighetene seg til full krig mellom Bethesda og Interplay, med søksmål og det hele. Utfallet av denne konflikten kan få store konsekvenser for seriens fremtid.

I Sony-land fikk vi de første PSP Minis, små nedlastbare spill for PSP. Utvalget inkluderte titler som Fieldrunners, Pinball Fantasies og Tetris, så her fikk PSP-eiere en flott opptur. Det samme gjorde forresten rallytilhengere, etter kunngjøringen av et nytt WRC-spill. Skal vi endelig få et skikkelig rallyspill igjen, eller klusser relativt ukjente Black Bean det hele til? Simulatortilhengere kunne glede seg over nyheten om at store deler av Microsofts tidligere Flight Sim-team hadde blitt gjenfødt som en ny, uavhengig utvikler med store planer.

Dragon Age: Origins ble lansert i oktober, og sammen med spillet fikk vi to relativt omfattende pakker med nedlastbart innhold. Den ene av disse var helt gratis for nye eiere av spillet, i det som ser ut til å være et nytt forsøk på å hindre piratkopiering og videresalg.

Gratis racing i klassiske Death Rally.

En siste godbit fra oktober var det klassiske bilspillet Death Rally, som ble relansert i en helt gratis utgave av finske Remedy.

November

Activision Blizzard forventet store salgstall for Modern Warfare 2, og det fikk de. Spillet solgte mer enn varmt hvetebrød, på tross av (eller kanskje heller litt på grunn av) det kontroversielle No Russian-oppdraget. Den gigantiske utgiveren fikk imidlertid også et søksmål på nakken denne måneden, fra ingen ringere enn bandet No Doubt. De mente nemlig at musikkspillet Band Hero hadde tatt seg svært store friheter med rettighetene Activision Blizzard hadde fått. Utgiveren var selvsagt uenig.

En av årets mest interessante nyheter var at Epic Games gjorde Unreal 3-motoren deres gratis tilgjengelig for uavhengige utviklere. Dette er en av spillindustriens mest avanserte spillmotorer, og det blir spennende å se hva folk gjør med den.

Årets siste store nedleggelse kom da Electronic Arts la ned Pandemic Studios rett etter at utvikleren hadde fullført spillet The Saboteur. Pandemic-merkevaren skulle imidlertid bestå, og selskapet kunngjorde Mercs Inc, et spill basert på Pandemics Mercenaries-serie. Også mange andre EA-ansatte måtte finne nye jobber, i nye sparetiltak hos den amerikanske giganten. Men EA hadde likevel råd til å punge ut et gigantbeløp for å sikre seg et «norsk» selskap fokusert på sosiale nettspill.

Cowboyspill får dato.

Fra gigantene hopper vi til et av de små selskapene i industrien. Britiske Mamba Games gjorde nemlig et kupp i november, da de sikret seg utgivelsesrettighetene til en bråte spennende eventyrspill fra tyske dtp. Utvalget inkluderte det neste spillet fra skaperen av klassiske Gabriel Knight. Andre interessante nyheter fra november inkluderer annonseringen av Kane & Lynch 2 og rykter om et nytt Prince of Persia-spill og en KillZone-etterfølger. Vi fikk også en vårlansering å se frem for det tilsynelatende svært heftige Red Dead Redemption.

I tillegg tok en gjeng forskere en titt på et utvalg krigsspill, hvor de forsøkte å finne ut hvor flinke virtuelle soldater er til å følge de lover og regler som eksisterer for krigssituasjoner. Og i Venezuela, som er et av verdens farligste land å bo i (hovedstaden Caracas har fått den tvilsomme æren å bli kalt verdens drapshovedstad) besluttet nasjonalforsamlingen at folk som solgte voldelige dataspill skulle kunne få opp til fem års fengsel. Det er jo tross alt bedre at landets ungdommer henger på gatehjørner fremfor å spille data hjemme. Eller?

Desember

Årets siste måned er vanligvis ikke noen stor nyhetsmåned i spillindustrien, og slik var det heller ikke i år. Her i Norge bevilget staten penger til bibliotekene slik at de kunne kjøpe inn norske spill, mens Funcom hadde startet en underavdeling ved navn SweetRobot, som skulle jobbe med massive flerspillerspill for barna. Den skal tidlig krøkes som god MMO-spiller skal bli, som de sier.

Jokeren må bankes. Igjen.

I desember fikk vi noen til dels uventede gjensyn med gamle serier. Electronic Arts kunngjorde et nytt Medal of Honor (som henter tydelig inspirasjon fra Modern Warfare), Activision Blizzard kom med nyheten om et nytt spill True Crime-spill, mens 2K Games offentliggjorde detaljer om en gjenoppliving av Spec Ops-serien. Disney slo følge, ved å gi oss de første detaljene om Tron Evolution. Og Ubisoft bekreftet ryktene om et nytt Prince of Persia. Månedens minst overraskende nyhet var at Square Enix jobbet med en etterfølger til Batman: Arkham Asylum.

Bethesda Softworks avsluttet sitt år med å snappe utgivelsesrettighetene til Rage, det neste spillet fra id Software. Som du sikkert husker kjøpte de id tidligere i 2009, men Rage var det opprinnelig EA som hadde rettighetene til. Ikke nå lenger.

Ellers dukket det opp nye rykter, denne gangen om at Duke Nukem ikke var så død som han virket tidligere i år.

Konklusjon

Sett under ett, var nyhetsåret 2009 preget av nedgangstider. Det gikk knapt en eneste måned uten en større nedleggelse eller dramatiske kutt, og mange kjente og kjære navn forsvant ut av spillindustrien dette året. Heldigvis så situasjonen ut til å ta seg opp etter sommeren, og det siste halvåret var langt fra like brutalt som det første.

Spillverdenens fremtid?

Ellers var det sannsynligvis OnLive og andre slike "cloud gaming"-konsepter som fikk størst oppmerksomhet - og ikke uten grunn. Disse konseptene kan forandre hele industrien, og måten vi skaffer og spiller spill på kan endres fundamentalt. Ved å ikke lenger være avhengig av lokal maskinvare kan vi ende opp i en fremtid uten verken konsoller eller spill-PC-er. Hvorvidt dette kommer oss forbrukere til gode eller ikke gjenstår å se.

Nye kontrollsystemer fikk vi også. Både Natal til Xbox 360 og Sonys Wand gir løfter om en fremtid der tradisjonelle tanker om spillkontrollere må vike plass for nye ideer. Nintendos Wii og DS har bevist at dette kan være både positivt og negativt; forhåpentligvis vil de nye systemene brukes på meningsfulle og givende måter, og ikke bare som gimmicker.

2009 har også hatt flere trender som ikke fikk så mye plass i nyhetsbildet. Digital distribusjon har for alvor tatt av på alle plattformer. På PC kommer alt av storspill også i nedlastbar form, og på konsoll får vi stadig flere nedlastbare spill med høye utviklingsbudsjetter. Dessuten har iPhone, en plattform fullstendig avhengig av digital distribusjon, gradvis vokst seg til en betydelig spillplattform. Vi har også sett en eksplosjon i forhold til mindre, nedlastbart innhold til spill, som tydeligvis blir en svært viktig inntektskilde i årene som kommer.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden