Feature

Nyhetsåret 2010: januar – juni

Her er vårt tradisjonelle tilbakeblikk på nyhetene som preget året som gikk.

1: Side 1
2: Side 2

2010 var et begivenhetsrikt år, også i spillenes verden. Tradisjonen tro tar vi en gjennomgang av fjoråret, og titter på hvilke saker som preget nyhetsbildet. I dag ser vi på det første halvåret, og i neste artikkel tar vi for oss det siste. Vi begynner med januar:

Januar

Utsatt igjen.

Året startet med noen nyheter fra Japan. Gigantiske Capcom var usikre på sitt samarbeid med vestlige utviklere, som de ikke opplevde som helt vellykket. I fremtiden ville de kun bruke vestlige utviklere på veletablerte serier, for å minimere risikoen for at de rotet det til for dem. Samtidig fortsatte den mangeårige sagaen om bilspillet Gran Turismo 5. I Japan skulle spillet nemlig lanseres i mars, men ble utsatt av «produksjonsmessige årsaker». Og Square Enix-sjefen skremte JRPG-purister ved å offentlig si at mars-utgivelsen Final Fantasy XIII sannsynligvis kom til å bli det siste i sitt slag fra Square Enix.

Her i vesten dukket det opp tilsynelatende absurde rykter om at Duke Nukem Forever ikke var så død likevel, samtidig som kilder hos Activision sa at Call of Duty-skaper Infinity Ward skulle ta en pause fra serien. Selskapets etter hvert litt beryktede sjef, Bobby Kotick, innrømmet forøvrig at de nye Spiderman-spillene deres sugde. Da passet det greit at de lette i arkivet etter kvalitet, og relanserte noen av sine gamle mesterverk på Good Old Games. Microsoft hadde også litt nostalgi på lager, og kunngjorde en virtuell spillehall for Xbox 360 og PC. Denne het Game Room, og skulle få en jevnlig tilførsel av både arkadespill og konsollspill fra industriens lange historie. Microsoft røpet forøvrig også at de skulle lansere sitt Natal-prosjekt, som senere fikk navnet Kinect, mot slutten av året.

Ellers kunne BioWare, som lanserte actionrollespillet Mass Effect 2 denne måneden, røpe at de allerede jobbet med Mass Effect 3 — uten at dette overrasket noen som helst. Da var det litt mer overraskende at Sonys storsatsning Heavy Rain, som skulle lanseres måneden etter, ikke ville få noen oppfølger. Samtidig ble det klart at det ikke helt vellykkede MMO-spillet Hellgate: London skulle dra en Shepard, og stå opp fra de døde.

Ingen oppfølger for Heavy Rain.

Den amerikanske marinen hadde forsket på spill, og konkluderte med at spilling gjør deg smartere. Det hjalp imidlertid lite på økonomien; den solide veksten i den amerikanske spillindustrien hadde blitt forvandlet til nedgang i 2009.

Februar

Februar var en stor måned for annonseringer av utgivelsesdatoer eller nye spillprosjekter. Microsoft gav oss informasjon om lanseringene til Fable III og Alan Wake, to av deres største 2010-utgivelser. Bethesda kunngjorde Fallout: New Vegas, mens 2K Games røpet at Civilization V var under utvikling – to kvalitetsutgivelser som fikk mye ros senere på året. Nintendo røpet datoen for en rekke spill, inkludert Super Mario Galaxy 2. Codemasters fortalte at de hadde et nytt, ambisiøst skytespillprosjekt på gang, og Ubisoft fortalte at Ghost Recon-serien ville ta turen til fremtiden. Dessuten dukket det opp rykter om at Gran Turismo 5 ville få en høstlansering.

Vi fikk også høyst etterlengtet informasjon om noen spill som sannsynligvis kommer til å få mye oppmerksomhet i år, nemlig det mystiske Subversion og det ambisiøse L.A. Noire. En annen 2011-utgivelse som nok får litt oppmerksomhet blir Mass Effect 2 på PS3, men i februar var Bioware krystallklare på at serien var forbeholdt Xbox 360 og PC. Et spill det er høyst usikkert på om vi ser noe til i år er Age of Conan for Xbox 360, men i februar sa i alle fall Funcom at det fortsatt var aktuelt for plattformen.

Gamere fikk teste Starcraft 2.

Amerikanske Valve har gradvis oppnådd en posisjon på PC-markedet som bør skremme vettet av Microsoft, og i februar lanserte de en ny Steam-klient, som inkluderte flere spennende funksjoner lik dem vi finner på Xbox Live og PSN. Slike funksjoner finner vi også på Blizzards Battle.net, hvor horder av Starcraft-tilhengere endelig kunne teste betaversjonen av Starcraft 2.

Hos Activision var det trøbbel, med nedleggelser av spillstudioene Luxoflux og Underground og store kutt hos Guitar Hero-partnerne Red Octane og Neversoft. Samtidig innrømmet sjef Bobby Kotick at han nok hadde kommet med noen uheldige uttalelser i den siste tiden. Han ergret seg også over at han i sin tid hadde vært totalt uinteressert i prosjektet som skulle utvikle seg til The Sims – en av industriens største pengemaskiner.

Mars

Mars var en stor nyhetsmåned. Den begynte med en aldri så liten PS3-katastrofe; en mystisk skuddårsbug gjorde at brukere verken kunne koble seg til PSN eller spille visse spill på månedens første dag. Feilen løste seg heldigvis selv. Senere samme måned var det mer trøbbel for konsollen, etter som den mistet sin Linux-støtte til tross for store protester. Da gikk det bedre for PlayStation 2, som kunne feire tiårsjubileum og skryte av 140 millioner solgte enheter.

Trøbbel hos Call of Duty-skaperen.

Trøbbel var det også mye av hos Activision, eller nærmere bestemt Call of Duty-skaperne Infinity Ward. Studioets sjefer ble sparket, og anklaget for grove kontraktsbrudd. De skjøt tilbake kort etter, og hevdet Activision hadde brukt alle midler for å slippe å betale dem det de hadde rett på etter suksessen serien hadde hatt. Activisions advokater var utvilsomt i full jobb med Infinity Ward-situasjonen, men de rakk også å sette en stopper for eventyrspillprosjektet The Silver Lining, som var basert på King's Quest-universet. Kontroverser fikk vi også fra 2K Games, som lanserte en betalutvidelse for Bioshock 2 over nettet, men alt innholdet var allerede på spillplaten. Akseptabelt?

På maskinvarefronten fikk vi Nintendos annonsering av 3DS, deres neste håndholdte konsoll. Systemet skulle tilby 3D-grafikk uten bruk av dyre og dumme briller, samt massevis av andre funksjoner. I tillegg dukket det opp rykter om en ny og slankere Xbox 360-modell. Valve hadde det moro i mars, med et lite «spill» som endte opp i kunngjøringen av Portal 2. De annonserte også at Steam skulle ta nok et steg mot verdensherredømme (eller i det minste herredømme over spill på datamaskin), takket være en Mac-versjon. Denne ville blant annet dele de nye «community»-funksjonene med Windows-utgaven, og hvis et spill var tilgjengelig både på Mac og PC ville man automatisk få begge versjonene om man kjøpte en av dem.

I mars fikk vi også detaljer om Deus Ex 3, et spill vi gleder oss stort til. Og nostalgikerne kunne kose seg med massevis av Atari-klassikere på Good Old Games. Andre nyheter inkluderte at norske Artplant jobbet med et Battlestar Galactica-MMO, at John Cleese skulle spille i Fable III og at LittleBigPlanet 2 var på vei. Sistnevnte ble imidlertid avvist av Sony kort etter, samtidig som de tilfeldigvis kjøpte originalspillets skapere. Sony-mann Jack Tretton kunne forøvrig garantere at vi får Killzone 3 i fremtiden, uten at det er noen bombe.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden