Feature

Oppdatert inntrykk: EVE Online: Incarna

Ekspansjonspakke og krise. Det er aldri kjedelig i verdensrommet.

Kan du tenke deg å spille et massivt onlinespill uten å kunne se hvordan rollefiguren din ser ut? Dette har vært den virtuelle virkeligheten i det massive onlinespillet EVE Online frem til nå. Romskip har vært alt du kunne styre.

Her er noen av prisene som har satt sinnene i kok.
Her er noen av prisene som har satt sinnene i kok.

Med den nye utvidelsen Incarna kan det store spillet fra 2003 by på denne visuelle funksjonen som blir sett på som en selvfølge i de fleste andre spill. Du kan endelig utforme hele rollefiguren din i et mesterlig figurskapningsverktøy, og bevege deg rundt i dine egne rom i romstasjoner.

Utvikler CCP kaller Incarna den største utvidelsen til EVE Online noensinne, og vil etter hvert legge til flere funksjoner og muligheter ettersom de blir ferdige.

Utgivelsen av denne utvidelsen har likevel blitt totalt overskygget av spillersamfunnets reaksjoner de siste ukene. EVE er en ekte sandkasse hvor spillerne har masse makt. Det er rett og slett spillerne som skaper det meste av innholdet i spillet, og utvikleren har virkelig påkalt seg sine kunders vrede.

Det som har utspilt seg de siste ukene er rett og slett en av de mest interessante hendelsene i det massive onlinespillets historie. Vi har sett at demokrati ikke er noe de med makt bør frykte, men i stedet ta imot med åpne armer. Noe slikt er ikke bare en sjeldenhet i spillverdener, men også på vår virkelige klode.

Et spills visjon

Få, om noen, massive onlinespill har utviklet seg så mye som EVE Online siden utgivelsen. Forrige utvidelse, Incursion, bød på store flåter med datastyrte pirater som invaderte og okkuperte hele solsystemer. Dette gav spillerne noe å kjempe sammen mot i store grupper, noe lignende hadde stort sett foregått i spiller-mot-spiller-kamp.

Det nye verktøyet for figurskapning.
Det nye verktøyet for figurskapning.

Flere og flere slike nyvinninger har blitt innført de siste årene, som for eksempel bygging på planeter og utforskning av ormehull, men utvidelsen, som lenge ble kalt «Walking in Stations», har hele tiden latt vente på seg.

Forventningene har bygget seg opp mot utvidelsen i flere år. Og hva skjer når den første delen av Incarna endelig kommer? Utvikleren får seg en midt på trynet av både spillere og spillpresse verden over.

Men hva er det som har plaget spillerne i så ekstrem grad? Det er ikke mangelen på nyskapende innhold i Incarna. Det er heller ikke de sinnssyke prisene i den nye mikrotransaksjonsbutikken. Ei heller de tekniske problemene utvidelsen har slitt med. Det store momentet er i stedet visjonen for selve spillet.

CCP har sagt at det kommende actionspillet Dust 514 kommer til å basere seg på mikrotransaksjoner, og viser stor interesse for denne betalingsmodellen som fremtiden til den massive onlinespillsjangeren.

I tillegg ble det lekket et særdeles alarmerende internt nyhetsbrev sammen med en e-post fra sjefen i CCP, som begge snakker varmt om å tjene store penger på mikrotransaksjoner. De er også svært avvisende ovenfor spillernes mulige reaksjoner og motsetninger. Vi fikk plutselig noe som bygget seg opp til en perfekt storm.

Nytt brukergrensesnitt inne i rommene.
Nytt brukergrensesnitt inne i rommene.

Utvikleren viste også elendige kommunikasjonsevner ovenfor spillersamfunnet etter lekkasjene. De var avvisende, arrogante og svarte ikke på spillernes store spørsmål: Kommer EVE Online til å bli et spill hvor man kan kjøpe seg fordeler, som mektige romskip og ammunisjon, for ekte penger?

Utvikleren mot spillerne

Det er ikke få massive onlinespill som har møtt på lignende kriser. Spillersamfunn har vært i harnisk av flere grunner, og utvikleren har svart med tomme løfter eller avvisende utsagn. Total stillhet er som oftest det normale svaret fra en utvikler på spillernes kritikk. Resultatet blir vanligvis det samme – massiv spillerflukt.

CCP viste denne gangen akkurat samme udugelighet som de fleste andre utviklere. Men de hadde et ess i ermet. EVE Online har nemlig et spillervalgt råd, «The Council of Stellar Management» (CSM). Disse ble flydd til Island for å løse flokene mellom utvikleren og spillsamfunnet, som spillernes representanter.

CSM har ofte blitt kritisert for å være tannløse, mangle representasjon på grunn av lav valgdeltagelse og fremstå som en PR-jippo introdusert av utvikleren for å virke nyskapende og modige. Men de senere års CSM har vist stort mot og virkelig kritisert CCP for ikke å ta dem seriøst nok.

Dette har ført til endringer, og CSM har nå fått såkalt «stakeholder» status i CCP. Siste valg i CSM har også resultert i at flere kjente og mektige spillere i EVE har fått plass der. Den nye lederen for rådet, notoriske The Mittani, vant valget ved å «spikre» CCP opp på veggen og så fyre av skudd etter skudd med krass kritikk på selskapet.

Slik har det siste CSM, som virker mer representativt og slagkraftig enn noen gang, virkelig tatt opp spillernes viktige spørsmål og tvunget frem et ydmykende samlet utsagn fra både utvikleren og rådet. Ingen liker å bli kjeftet huden full, og jeg tror personlig at få i CCP er glade for den makten det spillervalgte rådet etter hvert har fått.

Hangar uten muligheter for å spinne skipet rundt.
Hangar uten muligheter for å spinne skipet rundt.

Resultatet mener jeg har blitt at utvikleren i stor grad har blitt reddet fra sin egen dumhet. CCP lover nå å ikke innføre varer i mikrotransaksjonsbutikken som kan gi spillere urettferdige fordeler, og beklager måten de har kommunisert med spillerne på. De lover også å rette på alle de andre klagene spillerne har ved Incarna så raskt som mulig, og at innføringen av potensielt kontroversielle ting som vil kunne kjøpes for ekte penger skal diskuteres grundig med CSM.

Enten det er gjelder spillunivers eller vår virkelige verden, må ledere nesten alltid tvinges til å gjøre det flertallet ønsker. I ettertid pleier det å vise seg at det som er best for befolkningen faktisk er det beste for alle parter. Dette mener jeg gjelder for banker som ikke ønsker å reguleres, demokratisk valgte ledere som forføres av de mektiges interesser eller spillselskaper som ignorerer spillernes vilje.

Kommentarer (11)

Forsiden akkurat nå

Til toppen