Feature Øst mot vest

Derfor er japanske rollespill så forskjellige fra vestlige

Begge stilarter har nøyaktig samme opphav, tross steile fronter blant fansen.

Snakker du med fans av rollespill vil du fort finne ut at de befinner seg i to leire. På den ene siden finner du de som digger store, åpne spillverdener med friheten til å definere din egen spillfigur og din egen vei gjennom historien. De liker gjerne fantasy-bøker fra Joe Abercrombie, Terry Pratchett og Stephen Donaldson, har spilt Dungeons & Dragons en eller annen gang i livet sitt og har sett Hobbiten- og Ringenes Herre-filmene mange ganger.

På den andre siden finner du de som liker visuelt vakre rollespilleventyr med stramme historier, rundebaserte kampsystemer og forførende persongallerier. De elsker Studio Ghibli og har et snes favorittanimeer og mangaer på sin kultur-CV. Mange lengter tilbake til 90-tallets gullalder for favorittspillene sine og fnyser av hvordan moderne rollespill handler stadig mindre om å fortelle en historie og stadig mer om å bare lage en fantasy-sandkasse for spilleren.

The Elder Scrolls V: Skyrim har trollbundet millioner av spillere med sin blanding av action, fri utforsking og rollespillelementer.
The Elder Scrolls V: Skyrim har trollbundet millioner av spillere med sin blanding av action, fri utforsking og rollespillelementer. Bilde: Bethesda, All Rights Reserved

Tilgi generaliseringene, men sannheten er at de som liker vestlige rollespill som The Elder Scrolls V: Skyrim, Divinity: Original Sin og Wasteland 2 ofte har fundamentalt forskjellig smak fra de som er betatt av spill som Xenoblade Chronicles, Bravely Default og Persona 4. Mens det finnes undersjangere innen andre spillsjangere er det ingen sjanger der det er så steile fronter og markante smaksforskjeller mellom de to leirene som det er mellom fans av vestlige rollespill og japanske rollespill.

Les kommentarene (24)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen