Feature

PlayStations 20-årsjubileum

De viktigste spillene i PlayStations historie

Vi lister opp 25 spill og serier som har definert Sonys konsoller de siste 20 årene.

1: Det begynte i 1994
2: Årtusenskiftet og overgangen til PlayStation 2
3: Etter flere gode år dukker PlayStation 3 opp

PlayStation fyller år, og ikke bare hvilket som helst år. Sonys aller første stuekonsoll feirer nemlig 20 samfulle vintre denne desember-måneden, og vi i Gamer.no vil selvfølgelig være med på moroa. Vi har alle hatt mange gode opplevelser med PlayStation opp gjennom årene, og selv om ikke alle har et like nært forhold til Sony og deres produkter, har det vært tilnærmet umulig å karre seg gjennom spillhverdagen uten å høre om, se eller spille et PlayStation-spill.

I denne artikkelen vil vi derfor hylle de spillene og seriene som har betydd mest for PlayStation opp gjennom årene. Vi har valgt ut hele 25 stykk, noe som forteller om hvor bred og god Sonys spillhistorie faktisk er. Det hele presenteres i kronologisk rekkefølge, så her er det bare å ta på nostalgihatten og henge på.

Vi sparker det hele i gang med en rekke revolusjonerende bilspill, en skattejeger og et småskrullete pungdyr, før vi på neste side går dypere inn i de seriene som betydde mest for PlayStation og PlayStation 2 rundt årtusenskiftet.

Ridge Racer (1994)

Ridge Racer har gått fra å være verdens mest innflytelsesrike bilspill til å bli en dårlig meme etter Kaz Hirai ropte navnet på spillet fra scenen under en av de dårligste pressekonferansene Sony har hatt på E3. Men la oss glemme Kaz Hirai og skru tiden tilbake til 1994. Ridge Racer var et revolusjonerende spill i arkadehallene og et like revolusjonerende spill på PlayStation. Det var selve lanseringsspillet, spillet som viste forskjellen på PlayStation og konkurrentene.

Og det var en enorm forskjell. I 1994 var 3D-grafikk tregt. PC-markedet hadde ennå ikke omfavnet dedikerte 3D-kort. PlayStation-arkitekturen fokuserte på effektiv 3D-grafikk som passet den japanske arkadespillprodusenten Namco perfekt. Dermed var det en smal sak å lage en tilnærmet identisk versjon av arkadespillet Ridge Racer på PlayStation.

Det var stort. Gigantisk. I alle år hadde vi vært vant til at avstanden mellom arkademaskinene og hjemmekonsollversjonene var diger. Ridge Racer fjernet dette gapet. Å se et spill med arkadegrafikk kjøre på en hjemmekonsoll ga oss en helt unik følelse. Takket være Ridge Racer ble PlayStation den mest fremtidsrettede og tekniske imponerende konsollen over natten.

Så glemmer vi heller alle begrensingene i spillet. De var ikke viktige da Ridge Racer ble lansert. Det viktigste med Ridge Racer var at vi for første gang kunne spille arkadeperfekte spill hjemme i stua vår via en spillkonsoll.

FIFA-serien (1995 - )

Til tross for å ha gjort diverse opptredener på mer enn 30 forskjellige spillsystemer opp gjennom årene, er det neppe en sportsspillserie som er spilt mer på en PlayStation-maskin enn FIFA. En PlayStation-konsoll har i tillegg den fordelen at man helt uten Internett eller andre anonymiserende mellomledd kan kikke hverandre rett i fjeset og måle fotballkrefter.

Og hvis man aldri har innkalt gjengen til et realt FIFA-lag og følt den kollegiale skadefryden ved virkelig å karnøfle noen med silkemyk angrepsfotball, ja, da har man heller ikke levd. Ferdig snakka.

Dermed har FIFA gjennom årene hovedsakelig blitt en konsollutgivelse, og det er vanskelig for de aller fleste som har gått gamerlinja på PlayStation-akademiet å se for seg konsollens historie uten. Selv den dag i dag er det morsomt å ta fram den gamle PlayStation 2-maskina og for nostalgiens skyld kjøre et slag FIFA 2004.

Les også
Anmeldelse: Littlebigplanet

Som en av de desidert mestselgende spillseriene gjennom tidene (over hunder millioner solgte kopier) er FIFA-serien også det mest solgte sportsspillet til samtlige av Sonys maskiner. Ettersom serien allerede hadde en lang PlayStation-historie før Xboxens inntog er den dermed selvsagt på enhver liste over viktige PlayStation-utgivelser.

Wipeout (1995)

Mer enn noe annet PlayStation-spill var Wipeout med å definere identiteten til Sonys nybakte konsoll. Sony gikk etter et eldre publikum, de annonserte i livsstilsmagasiner og plasserte spillkonsoller på nattklubber. Wipeout var spillet som realiserte alle ideene til Sony om målgruppe og publikum.

Trendy er et ord som beskriver Wipeout. Alt i spillet var tidsriktig. Det kule elektroniske soundtracket, med bidrag fra artister som Orbital og Chemical Brothers i tillegg til et supert utvalg sanger fra Cold Storage. Det hypermoderne grensesnittet og designet, utformet av Design Republic. Og fremtidsvisjonen om livsfarlige kappløp i halsbrekkende hastigheter på berg- og dalbane-aktige baner.

Wipeouts ekstreme hastigheter og suggerende musikk gjorde at det passet som hånd i hanske med klubbkulturen Sony så gjerne ville nå. Det var edgy og trendy, i alt fra design og uttrykk til reklamekampanjer og musikk. Wipeout var hipster-spillet som sørget for at Sonys nye konsoll fremstod som den mest tidsriktige og fremtidsrettede konsollen av alle.

Destruction Derby (1995)

Det kan kanskje virke overraskende for yngre lesere at så mange av de originale PlayStation-suksessene er racing- eller bilspill. Men, som vi var inne på med Ridge Racer, er det egentlig ikke så rart. Tidligere konsollbilspill bød på jukse-3D, der både biler, trær og andre gjenstander var todimensjonale tegninger som ganske enkelt ble forstørret når de nærmet seg.

Så kom PlayStation-generasjonen, med kraft nok til å by på racing i full 3D og med teksturerte biler og omgivelser. Det var en revolusjon.

Destruction Derby hadde i tillegg et ekstra, imponerende moment. Det leverte nemlig en fysikkbasert skademodell som sikret at bilene ble smadret på realistisk vis. Ikke bare så det svært imponerende ut, men spillerne opplevde også hvordan ulike skader påvirket bilen deres på ulikt vis. Med en slik skademodell er det kanskje ikke så rart at Destruction Derby i stor grad handler om nettopp det å smadre biler. Vinneren er simpelthen den siste som fortsatt har liv i kjøretøyet sitt, etter at alle har gått fullstendig amok på hverandre i en stor arena.

Et enkelt konsept, altså, men fryktelig vanedannende. Og selv om Destruction Derby, i likhet med de fleste andre tidlige spillene fra Sony-eide Psygnosis, endte opp på flere plattformer etter hvert, er det for alltid den originale PlayStation-konsollen det primært vil være forbundet med. En artig notis er at Destruction Derbys utviklere, Reflections, fortsatt er i bransjen – og er et av to studioer bak Ubisofts ferske storsatsning, The Crew.

Tekken-serien (1995 - )

Når det gjelder spill med intim tilknytning PlayStation-navnet er det få serier som kan måle seg med Tekken. Det første spillet i serien var også det første til å bryte milliongrensen for solgte kopier på den da flunka nye PlayStation-maskina. Det er derimot kanskje det tredje spillet i rekka, Tekken 3, de fleste Tekken-entusiaster har et nært forhold til, og Tekken 3 er også i dag å regne som en av de aller skarpeste kampsportspillene noen sinne.

Og hvem kan glemme de kreative og distinkte personlighetene vi møter i Tekken-serien. Sjelden er det vel skapt mer interessante og fargerike slåsskjemper, og sjelden har det vel vært mer stas å være være virkelig god i et spill; kjenner du alle de helsprø triksene til Yoshimitsu, eller er versert i drunken master-stilen til Lei, vinner du reell, uironisk kudos i min bok.

Spillseriens historiske tette bånd med PlayStation-merkevaren har også gjort Tekken og dets posterboy Jin Kazama til en av de mest gjenkjennelige PlayStation-maskotene, helt der oppe med Crash Bandicoot og Solid Snake. Det er dermed også vanskelig å se for seg hvilke andre slåssespill som skulle hatt større betydning for slåssespillets PlayStation-utvikling enn Tekken.

Crash Bandicoot-serien (1996 - 2008)

Året etter den amerikanske lanseringen av den originale PlayStation-maskina, kom det første i en rekke av spill hvis bråkjekke hovedperson skulle komme til å bli en slags galleonsfigur på PlayStation-skuta.

Det første spillet i Crash Bandicoot-serien traff planka så reint at det holdt seg innenfor topp 20 på bestselgerlistene i nesten to år. Selv på det japanske markedet var det en hit, noe som i 1996 var regelrett uhørt for et amerikansk spill. Alle de tre første utgivelsene solgte i det meste som fantes av bøtter og spann, og endte alle hver seg opp med å bli noen av de mest solgte PlayStation-spillene noen sinne, for ikke å snakke om noen av de med sterkest tilknytning til selve konsollens image.

Proppfull av farger, humor og variasjon, ble Naughty Dogs freidige punggrevling-eventyr umiddelbare klassikere, og skulle komme til å inspirere hele konsollens plattformspillfremtid; hvem vet hvor Jak and Daxter eller Ratchet & Clank ville endt opp uten gode gamle Crash. I mangel på konkrete planer om en moderne gjenopptakelse av serien, er alle de tre første spillene å finne på PlayStation Network Store. Vips var det mange der ute som kanskje fikk en julegaveidé eller tre.

Tomb Raider (1996)

Da britiske Core Design lanserte Tomb Raider i 1996 revolusjonerte de spillmediet og oppfant i praksis det vi i dag kaller tredjepersons actioneventyr. Lara Croft var en usedvanlig spillheltinne – hun kunne ikke bare slåss, men også hoppe, klatre og manipulere miljøene rundt seg.

I tillegg var hun en sterk heltinne i en verden der så godt som alle storspill hadde mannlige hovedpersoner. Den dag i dag er Lara Croft en av historiens mest ikoniske spillfigurer, og det er vel bare primitive spillfigurer som Mario og kanskje Pac-Man som er mer kjent enn henne.

Tomb Raider kom til PlayStation, PC og Sega Saturn, men det var på PlayStation spillet fant mest suksess. Og det var en suksess det delte med konsollen – det var et av spillene som var med å definere konsollen i det vestlige markedet. Det var med å demonstrere hvordan spill kunne være kule og trendy, i stedet for nerdete eller barnslige.

Men viktigst av alt: Tomb Raider var et knakende godt spill, fullt av utfordringer og overraskelser. Og hvem husker ikke første gangen de ble angrepet av en Tyrannosaurus Rex?

Final Fantasy VII (1997)

I likhet med Nintendos Legend of Zelda: Ocarina of Time holder PlayStations Final Fantasy VII en spesiell plass i mang en spillentusiasts hjerte, og det er ikke uvanlig å høre at det var dette spillet som først antente en forkjærlighet for spill.

Final Fantasy VII fortalte om den motvillige helten Cloud, og vennene hans, som tok opp kampen mot det onde selskapet Shinra. Under ledelse av President Shinra hadde selskapet som mål å utvinne planetens livskraft, uten hensyn til planeten selv eller dens innbyggere. Underveis møtte Cloud og gjengen også motstand fra den stormannsgale Sephiroth, en tidligere kollega fra Clouds dager i den militære spesialenheten SOLDIER. Sammen oppdaget de at det var mye mer enn kampen mot Shinra som stod på spill.

Final Fantasy VII, det første spillet i serien i full 3D, ga liv til en rekke ikoniske figurer, som Aeris, Tifa, Vincent, og selvfølgelig Cloud og Sephiroth. Samtidig ga det oss en haug med minneverdige øyeblikk som ligger som brennmerker på hjertet til enhver som opplevde dem.

Foruten de andre spillene i serien, har Final Fantasy VII inspirert utallige andre eventyrspill som har blitt gitt ut siden, og 17 år etter sin originale utgivelse er spillet fremdeles utrolig populært, der da blant annet har blitt gitt ut på både PlayStation Network og Steam. Ønsket om en oppgradert HD-versjon av Final Fantasy VII til de nyere spillkonsollene forblir enormt på tross av utgiverens mange antydninger om at dette ikke ligger i kortene. Likevel lever håpet i beste velgående blant Final Fantasy-seriens trofaste tilhengere.

På neste side tar vi for oss årtusenskiftet og overgangen til PlayStation 2 »

1: Det begynte i 1994
2: Årtusenskiftet og overgangen til PlayStation 2
3: Etter flere gode år dukker PlayStation 3 opp

Siste fra forsiden