Feature

Rikdom og ære i The Patrician

Klassisk handelsspill under lupen

Her er et gjensyn med en av nittitallets ukjente perler.

1: Side 1
2: Side 2

Europa for dine føtter

For å bli aldermann holder det imidlertid ikke å være populær hjemme – faktisk betyr det fint lite hva folket synes om deg. Det som er viktig er hva det politiske miljøet mener. De bryr seg mindre om fester og mer om hvordan du faktisk påvirker byen din. Er du ansvarlig for å bringe rikdom til byen (for eksempel ved å kjøpe dyre varer hjemme) setter de pris på det. De liker også å få tilgang på luksusvarer, som vin, pepper og pelsverk, så bringer du slikt til byen kan du regne med å bli lagt merke til. Du kan også melde deg inn i lokale laug og gjøre skip om til vaktskip for byen.

Valgkamp på lugubert vis.

Er du av den uærlige sorten kan du til og med forsøke å bestikke viktige personer til å legge inn et godt ord for deg. Men slikt kan selvsagt slå feil, og resultere i at du må velge mellom en rettssak du er garantert å tape (og dermed få en saftig bot og et kraftig fall i populariteten) eller å betale stadig større summer til folk som hevder de har bevismateriale mot deg.

Din by er imidlertid bare en av mange, og skal du ha noe håp om å bli aldermann må du bli populær i andre byer også. Hver by har minst én lokal handelsmann som kjemper om makt, penger og ære på samme arena som deg, og naturlig nok står disse vanligvis sterkt i sine egne hjembyer. Det kan med andre ord bli lettere sagt enn gjort å vippe dem av pinnen på deres hjemmebane.

Kapitalisme er moro

Kjøp, salg og politiske valg høres kanskje ikke ut som de mest interessante temaer for et spill, men for min del er det lite som er så vanedannende som å få mulighet til å bygge opp mitt eget handelsimperium og se både pengebeholdningen og innflytelsen øke jevnt og trutt etter som jeg gjør smarte investeringer og utnytter meg av mulighetene i markedet. Med sin store frihet og dynamiske verden leverer The Patrician en mildt sagt involverende opplevelse der spilleren selv er i kontroll over sin egen skjebne.

Sånn kan det gå (bilde fra Amiga-utgaven).

I dag ser ikke spillet særlig lekkert ut, men da det opprinnelig kom ut var grafikken temmelig flott, med realistiske og pene omgivelser og massevis av småanimasjoner. I tillegg hadde spillet et spennende brukergrensesnitt – mens flesteparten av de økonomiske strategispillene fra samme periode gav oss kjedelige menyer skjulte The Patrician de fleste menyvalgene i de flotte tegningene. Jeg blir forresten også nødt til å nevne den fabelaktige manualen, som ikke bare lærte deg hvordan du skulle spille, men også leverte en omfattende historieleksjon om hanseatene. Slike manualer savner jeg sterkt i dagens spillmarked, hvor selv kompliserte strategi- og rollespill kommer med patetiske, tynne lefser som knapt sier deg mer enn hvordan du skal installere spillet på maskinen din.

The Patrician var ikke et fullstendig originalt konsept – da spillet kom ut hadde vi allerede sett flere maritime handelsspill, og det mest kjente av dem var utvilsomt Ports of Call. Sid Meiers klassiske Pirates hadde også enkelte likhetstrekk med spillet, selv om fokuset var et helt annet. Men The Patricians ekte forfar må være Hanse, et spill som kun kom ut i tysktalende land. I og med at spillet er på tysk (og spillmessig en relativt komplisert affære) har jeg ikke veldig mye erfaring med det, men jeg har prøvd det nok til å se mange likhetstrekk med The Patrician. Også her foregår handlingen i hansatiden, og spillet leverer mange av de samme mulighetene som The Patrician gjorde.

En kjær eiendel. (Foto: Joachim Froholt/Gamer.no)

Interessant nok lagde utvikler Ascaron (som da het Ascon) sin egen etterfølger til Hanse i 1994 (Hanse: Die Expedition), men også denne kom kun ut i Tyskland – til min store ergrelse og misunnelse. Ascaron lagde også andre maritime handelsspill, slik som Gloriana (også kjent som Elizabeth I), og The Patrician fikk også to oppfølgere etter årtusenskiftet. Men det var ikke før Port Royale i 2002 at de fikk et annet handelsspill som kunne rivalisere The Patrician-serien i popularitet. Her fikk vi en noe mer strømlinjeformet versjon av gameplayet fra The Patrician II, men handlingen var flyttet til Karibien. Port Royale fikk også en etterfølger.

Gode minner

For meg personlig har The Patrician betydd mye, spesielt takket være spillets muligheter for lokal flerspiller. Jeg har svært mange gode minner fra tiden der jeg og en venn vekslet på å spille The Settlers, Civilization og The Patrician på Amiga. Vi lagde til og med egne loggbøker hvor vi noterte viktige hendelser og andre ting, og statistikk over valgresultatene. The Patrician var et morsomt spill å holde på med alene, men den dynamiske økonomien og den levende spillverden kom virkelig til sin rett når flere menneskelige spillere var med på moroa, og man kunne påvirke hverandre og kjempe om stemmene.

Jeg elsker også de to senere spillene i serien, inkludert Patrician III som er tilgjengelig på Good Old Games-portalen (og som jeg anmeldte for mange herrens år siden). Men selv om disse er usedvanlig intelligente og intrikate spill, med mange av de beste elementene fra originalen, er de også såpass annerledes at de ikke helt klarer å erstatte det første spillet i serien. På tross av The Patricians dybde er det nemlig et rimelig enkelt spill å spille, og der de to andre spillene satser på ekstreme detaljer og egenproduksjon av varer fokuserer det første spillet mer på ren handel og politikk.

Patrician III.

De enkle grafiske menyene i spillet og det selvforklarende gameplayet gjør faktisk at jeg tror The Patrician kunne hatt godt av en nyversjon laget spesifikt for «casual»-markedet. Spill som Tradewinds har bevist at denne typen spill fortsatt er populære, og jeg tviler ikke på at en penere og kanskje litt mer strømlinjeformet versjon av The Patrician ville funnet et marked. En relansering på Good Old Games hadde heller ikke vært å forakte, selv om det ser ut som portalen har slått seg til ro med treeren.

Uansett er jeg svært glad for at serien fortsatt er i live, og at vi kan se frem til en reell oppfølger neste år. Denne kommer fra det nystartede spillstudioet Gaming Minds, som består av utviklere som i sin tid lagde Patrician II og III. Etter som seriens tidligere utgiver, Ascaron, har store finansielle problemer er det nå Kalypso Entertainment som har tatt over The Patrician-serien. Dette er det samme selskapet som står for det kommende Tropico 3, noe som lover godt for de av oss som er interessert i økonomiske og politiske strategispill.

Oppdatert 20. oktober 2009: The Patrician er nå til salgs hos Good Old Games, sammen med etterfølgeren.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden