Feature

Rikdom og ære i The Patrician

Klassisk handelsspill under lupen

Her er et gjensyn med en av nittitallets ukjente perler.

1: Side 1
2: Side 2

Merk: Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i 2009. Republisert 10. august 2010 som en oppladning til Patrician IV som kommer i september.

For kort tid siden testet jeg East India Company, et handels- og strategispill som klarte å hekte meg på tross av enkelte irriterende designvalg og en generell mangel på dybde. Tiden med East India Company fikk meg imidlertid også til å ta en titt på det spillet som gjorde meg interessert i handelsspill i utgangspunktet, nemlig Ascarons klassiske The Patrician. Den titten ble raskt til flere timers spilling, og det hele endte med at jeg fullførte spillet. Det er alltid moro når gamle spill viser seg å holde mål, også etter dagens standard.

Hanseatene er tilbake

Tittelbildet viser Holstentor i Lübeck, hvor hanseatene hadde møter.

The Patrician kom opprinnelig ut i 1992, for Amiga, Atari ST og PC. Spillet gav deg rollen som en handelsmann i hansatiden. Du startet med å velge en av de mest kjente hansabyene i Europa som hjemby, og så får du et lite seilskip og muligheten til å tjene penger på å handle mellom byene. Hver by produserer en viss mengde og type varer (avhengig av årstid), som du kan kjøpe og frakte til byer med dårlig tilgang på slike varer og selge for profitt. Spillet har omtrent førti forskjellige varer, fra pelsverk, tjære og fiskeolje til honning, øl og vin.

De seksten byene i spillet er delt i to grupper, nemlig hansabyer og byer med hanseatiske kontorer. Eksempler på hansabyer er Luebeck og Hamburg, Visby (på Gotland i Østersjøen, en øy som var et svært viktig handelssentrum på den tiden) og Danzig (som i dag heter Gdansk, og ligger innenfor Polens grenser). Byer med hanseatiske kontorer inkluderer Bergen og Tønsberg, Malmø, London og Ystad. Spillområdet dekker Nordsjøen og Østersjøen, og går fra London i vest til Novgorod i øst.

Spillets økonomi er basert på tilbud og etterspørsel, og er dynamisk. Det betyr at prisene påvirkes av det du og de andre spillerne (enten de er mennesker eller datastyrte) foretar dere. Selger du store mengder av en type vare i samme by, vil prisene der synke. Kjøper du store mengder av samme vare, vil prisene gå opp. Det er også kun en begrenset mengde varer tilgjengelig, og når det er tomt må du rett og slett finne noe annet å kjøpe.

En del av spillområdet.

Dynamisk verden

Det er ikke bare prisene som påvirkes av det du foretar deg. Byene påvirkes også. La meg ta et eksempel. En av mine favorittstrategier har alltid vært å sende gallioner på skyttelferd mellom Brügge, hvor de kjøper billig vin, og Bergen og Tønsberg, hvor de selger vinen for gode penger. Problemet er at vin er veldig dyrt, så denne praksisen kan få alvorlige konsekvenser for Bergen og Tønsberg. Hvis jeg ikke veier opp med å kjøper dyre varer i disse byene (slik som pelsverk) vil de etter hvert få et kraftig underskudd. I verste fall kan dette resultere i at de rett og slett ikke lenger har råd til å kjøpe varene mine.

Jeg synes den dynamiske økonomien og måten spillverdenen påvirkes av handlingene til både spillere og datastyrte handelsmenn er svært imponerende, spesielt med tanke på at dette spillet opprinnelig kom ut i 1992. Her har vi en virkelig interaktiv verden som spillerne er med å forme selv ved hjelp av handlingene sine, og hvor det du gjør får konsekvenser utover lommeboken din. I mange andre spill fra denne tiden (og for så vidt også i dag) er verden statisk, og all «kommunikasjon» mellom spiller og verden er enveiskjørt. Det er kun verden som påvirker spillfiguren. I The Patrician er denne toveiskjørt, for du kan påvirke verden like mye som den kan påvirke din spillfigur.

Kjøp og salg er ikke det eneste du kan drive med i The Patrician. Mangler du moralske skrupler kan du donere skipene dine til pirater, som så vil reise ut og forsøke å ta over andre skip. Disse vil de så selge til deg for en billig penge. Pirater er forøvrig noe du må hanskes med uansett. Det kan lønne seg å kjøpe våpen til skipene dine, slik at de kan forsvare seg om de blir angrepet av havets avskum. Men slikt tar plass – plass som du kunne ha brukt til å frakte varer og dermed tjene penger.

På besøk i Visby.

Andre utfordringer får du også. Spillet foregår på midten av trettenhundretallet, og grusomme pestutbrudd er ikke uvanlige. Trehusbebyggelsen er også sårbar for brann, og du vil forbanne den dagen da en stor bybrann tar med seg hele varehuset ditt. Men positive ting kan også skje. En gang i blant vil det komme krydderflåter fra sydlige land, og da er det bare å hive seg rundt for å få snappet opp verdifullt pepper mens det er på markedet. Og på havnen kan du treffe på agenter som ønsker å gifte bort vakre (samt ikke fullt så vakre) kvinner og menn (avhengig av hvilket kjønn spillfiguren din har), ofte med store verdier i medgift.

Penger kjøper makt

Det som gjorde at The Patrician skilte seg ut i forhold til de fleste andre handelsspill på den tiden var at det å bli rik i seg selv ikke er et mål, men et middel. Det viktigste aspektet av spillet er nemlig politikk. For å vinne må du bli valgt til aldermann (altså sjef over hele den hanseatiske liga), men politisk makt kommer selvsagt ikke av seg selv. Det er her pengene kommer inn.

I starten er du en fullstendig ukjent handelsmann som ikke har noe som helst å si. For å i det hele tatt bli vurdert som en kandidat til aldermann-stillingen må du bli ordfører i den byen du har valgt som hjemby. Skal du oppnå dette, må du rett og slett drive valgkamp. Men her er det ikke politiske debatter det kommer an på – det som teller er rett og slett hvor godt folkene i hjembyen din liker deg, og det viser seg raskt at klingende mynt taler mye klarere enn kløktig argumentasjon.

På kontoret.

For å få de kravstore byborgerne til å sette pris på deg og det du driver med, må du investere pengene du tjener på handel i ting som kommer dem til gode. Du kan donere penger til kirkebygging og fattige, og du kan holde storslagne fester for å imponere byens innbyggere. Fester er imidlertid ikke det enkleste å arrangere – du må selv skaffe til veie rikelig med øl, vin, kjøtt, fisk og korn (brød), noe som krever at du sender skipene dine rundt for å finne steder hvor disse tingene selges, helst til en rimelig penge.

Om du vinner ordførervalget får du nye ansvarsområder. Du kan for eksempel bygge opp et forsvar i byen din, slik at lokale småkonger ikke skal la seg friste til å gå til angrep. Du kan også arrangere store flåter for å ta knekken på sjørøvere som skaper trøbbel. I tillegg får du delta på hanseatiske møter, som avholdes en gang hvert år.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden