Feature Ryktene bak Final Fantasy VII Remake

(Bilde: Square Enix)

Vi oppsummerer 15 år med rykter, håp og skuffelser

Dette er den lange veien til Final Fantasy VII Remake.

Like før Sonys E3-konferanse gikk av stabelen tidligere denne uken begynte det å gå rykter om at en nyversjon av Final Fantasy VII ville bli annonsert. Slike rykter er selvfølgelig ikke noe nytt, og for erfarne følgere av de største spillkonferansene har rykter om et nytt Final Fantasy VII blitt et fast innslag. 

At en nyversjon av akkurat det syvende spillet i serien har blitt så ettersøkt er lett å forstå når man ser på den voldsomme populariteten spillet har oppnådd siden lanseringen i 1997. Foruten å være en kommersiell suksess var Final Fantasy VII spillet som den gang introduserte mange spillere til den japanske rollespillsjangeren, og snart 20 år etter er det fortsatt av de første som nevnes hver gang det er snakk om de beste spillene noensinne.

Og det er nettopp derfor fans har vært på desperat leting etter detaljer om en nyversjon – særlig etter at Square Enix i 2005 viste frem hvordan Final Fantasy VII kunne se ut på PlayStation 3. Gang på gang har vi sett håpet tennes blant håpefulle tilhengere, før en representant for utvikleren hjerteløst har avvist alt av rykter og påståtte lekasjer. Hvorfor skulle noe være annerledes denne gangen?

Da årets Sony-konferanse var ferdig noen timer senere var utrolig nok Final Fantasy VII Remake et faktum, uansett hvor mange ganger vi kløp oss i armen. Nesten femten år etter de aller første ryktene om en nyversjon dukket opp hadde drømmen endelig blitt til virkelighet.

I forbindelse med annonseringen har vi tatt en kikk på den lange veien som førte til Final Fantasy VII Remake og ryktene, håpet og skuffelsene vi har opplevd underveis.

De første ryktene

Final Fantasy VII ble den første smakeprøven på japanske rollespill for mange vestlige spillere.
Square Enix ville ha Final Fantasy VII på PlayStation 2.Bilde: Square, All Rights Reserved

De aller første ryktene om en ny versjon av Final Fantasy VII begynte rett etter tusenårsskiftet. Under en pressekonferanse tidlig i 2001 snakket Final Fantasy-produsent Hironobu Sakaguchi om muligheten for å lage nye versjoner av alle Final Fantasy-spillene som fantes på den første PlayStation-konsollen. Det var snakk om at Square Enix – da under navnet Squaresoft – ønsket å ta i bruk kraften i PlayStation 2-konsollen for å gi nytt liv til de gamle spillene.

Uten sosiale medier fikk ryktene gå sin stille gang, fritt for det store oppstyret vi ville sett i nyere tid. I et intervju med RPGamer senere på året fortalte Sakaguchi at ingen steg hadde blitt tatt for å realisere noen nyversjoner, og til slutt ble ingen gamle Final Fantasy-spill gjenskapt for PlayStation 2.

I 2002 dukket nye Final Fantasy VII-rykter opp, men denne gangen var det ikke en nyversjon folk ventet på. Istedenfor gikk det snakk om at Square Enix hadde planer om en oppfølger til spillet, noe som skulle vise seg å bygge enda større forhåninger rundt en nyversjon.

Compilation of Final Fantasy VII

I Final Fantasy VII: Advent Children fikk vi se de velkjente figurene i velpolert grafisk stil.
I Final Fantasy VII: Advent Children fikk vi se de velkjente figurene i velpolert grafisk stil. Bilde: Square Enix

Troen på Final Fantasy VII-2 oppstod i forbindelse med annonseringen av Final Fantasy X-2, da Square Enix' Yoshinori Kitase fikk spørsmål om flere oppfølgere var i vente. Kitase forklarte at selskapet ikke hadde noen konkrete planer, men bekreftet at mange av studioets ansatte kunne tenke seg å lage en oppfølger til Final Fantasy VII.

Ryktene rundt en eventuell oppfølger blusset opp igjen før Tokyo Game Show i 2003, der Square Enix annonserte Final Fantasy VII: Advent Children. Riktignok skulle Advent Children fortsette historien fra Final Fantasy VII, men få hadde trodd at den kommende oppfølgeren faktisk var en film.

Samtidig med annonseringen av Advent Children avduket Square Enix en samling med planlagte spill og filmer som fikk navnet Compilation of Final Fantasy VII. Samlingen skulle bestå av tre spill og to filmer basert på Final Fantasy VII-universet, men ingen av dem fulgte i originalspillets dype rollespillfotspor.

Mens Advent Children foregikk etter hendelsene i Final Fantasy VII tok Last Order-filmen for seg det som skjedde før vårt første møte med Cloud og vennene. Spillene Before Crisis, Dirge of Cerberus og Crisis Core fokuserte på andre figurer fra originalspillet, og tok for seg Final Fantasy VII-verdenen på nye måter. 

Compilation of Final Fantasy VII tilførte et hav av historie til det allerede rike universet, men tørsten etter mer Final Fantasy VII var fortsatt ikke slukket. Synet av spillets kjente og kjære figurer i velpolert grafisk stil ble en viktig drivkraft bak ønsket om en oppgradert utgave.

Det var likevel i 2005 at Square Enix slapp en bombe som virkelig tente håp blant fansen.

Final Fantasy VII PS3 Tech Demo

Åpningsscenen til Final Fantasy VII slik den kunne sett ut på PlayStation 3.

Under E3 I 2005 viste selskapet frem en flunkende ny utgave av Final Fantasy VIIs åpningsscene. Før fansen hadde mulighet til å gå fra sans og samling forklarte Square Enix-sjef Yoichi Wada at videoen kun var laget for å demonstrere de grafiske mulighetene til den kommende PlayStation 3-konsollen.

Ifølge Wada var det altså ikke snakk om en nyversjon av spillet, og for fansen var det ikke til å tro at Square Enix hadde lekt med følelsene deres på en så skjødesløs måte. Bittert måtte man konstatere at Final Fantasy VII foreløpig ikke var på vei til PlayStation 3, men håpet om å se spillet på nyere konsoller levde i beste velgående.

Året etter fikk drømmen enda mer vind i seilene før den ble ettertrykkelig knust. Under et intervju med spillblekka Computer and Video Games fortalte Final Fantasy III-sjef Hiromichi Tanaka at Square Enix godt kunne lage en nyversjon av Final Fantasy VII, bare de fikk tid. En snau måned senere ble Tanakas utsagn avkreftet på det sterkeste av Kingdom Hearts-sjef Tetsuya Nomura.

Ikke nytt Final Fantasy VII før serien er blitt bedre, sa Square Enix-sjefen.
Å lage en nyversjon av Final Fantasy VII ville ta alt for lang tid, mente Yoshinori Kitase i 2010.Bilde: Square, All Rights Reserved

– Veldig usannsynlig

I 2010 fikk Kitase igjen spørsmål om sannsynligheten for at vi ville få en «remake» av spill nummer syv. Ifølge Kitase ville det være alt for vanskelig og tidkrevende å gjenskape Final Fantasy VII med den samme grafikken som i Final Fantasy XIII:

– Det tok tre og et halvt år å lage Final Fantasy XIII. Dersom vi skulle lage Final Fantasy VII med samme grafikk ville det ta over ti år. Altså er det veldig usannsynlig, svarte Kitase.

På tross av disse uttalelsene ytret Square Enix-sjef Wada at selskapet ville utforske muligheten om å lage en nyversjon.

– En nyversjon blir slutten på Final Fantasy

To år senere var Wada langt mindre åpen for en «remake». På Square Enix’ investormøte for 2012 fortalte han at det ikke var aktuelt med en Final Fantasy VII-nyversjon før selskapet produserer et nytt Final Fantasy-spill som overgår klassikeren med tanke på kvalitet.

Wada var med det ikke redd for å innrømme at selskapet ikke hadde klart å gjenskape kvaliteten til Final Fantasy VII. Videre mente han at dersom Square Enix hadde lansert en nyversjon av Final Fantasy VII på det tidspunktet ville det markere slutten på serien.

Sephiroth gleder seg til å komme til PlayStation 4.
Sephiroth gleder seg til å komme til PlayStation 4.

Det så mildt sagt mørkt ut for en mulig nyversjon, for hvordan skal man toppe kvaliteten på et spill som i hodene på fans og kritikere bare blir bedre og bedre for hvert år som går?

Square Enix lurer alle

Senere samme år ble spillet relansert på PC. Spillet fikk støtte for trofeer, oppskalering av filmsekvenser og musikk, samt en rekke mindre endringer. Ellers gikk de neste årene stillferdig for seg uten noen store nyheter eller rykter rundt Final Fantasy VII. Så kom unektelig Final Fantasy VII Remake-historiens største skuffelse.

Året var 2014 og Sony avholdt det aller første fan-arrangementet PlayStation Experience. Før arrangementet hadde det ikke uventet svirret noen smårykter om at Square Enix ville avduke en nyversjon av spillet til PlayStation 4. Ryktene viste seg å være sanne, men ikke på den måten vi hadde ventet oss.

Under showet dukket Square Enix-topp Shinji Hashimoto opp på scenen, med Final Fantasy VII-logoen på storskjermen bak han. Stor applaus gikk over i ekstase da Hashimoto annonserte at Final Fantasy VII endelig skulle komme til PlayStation 4.

Hva tenkte Square Enix på her?

Etter en kort trailer som merkelig nok viste spillet med tilnærmet lik grafikk som originalen forklarte Hashimoto at det kun var snakk om en portering av PC-versjonen, ikke en nyutgave utviklet spesielt for PlayStation 4. I videoen til høyre kan du se hvordan euforien som fylte den enorme salen sekunder tidligere blir sugd rett ut av rommet og applausen dør ut.

Etter over ti år med spørsmål om en nyversjon visste Square Enix veldig godt om den enorme etterspørselen etter spillet. At de da annonserte en ussel portering på et såpass stort show ble oppfattet som at selskapet rett og slett gjorde narr av fansen sin. I løpet av de neste dagene ble sosiale medier, YouTube og kommentarfelt oversvømt av fans som uttrykte sin misnøye.

E3 2015

Spol frem i tid til 16. juni 2015 og vi ser ordet «REMAKE» i store bokstaver på storskjermen under Sonys E3-konferanse. Denne gangen er det ikke noe lureri. Denne gangen kommer faktisk spillet vi har ventet på.

Tilsynelatende viktige detaljer som når spillet kommer eller hvordan det blir vet vi ikke, og det kan bli lenge før vi får vite noe offisielt. Likevel virker fans å være fornøyde med viten om at Final Fantasy VII Remake faktisk eksisterer, og detaljene kan man bekymre seg for en annen dag.

Lurer du på hva alt oppstyret egentlig handler om?
Les vårt tilbakeblikk på Final Fantasy VII »

Her er den første traileren for Final Fantasy VII Remake. (Video: PlayStation Europe)

Final Fantasy VII Windows

Final Fantasy VII iPhone

Final Fantasy VII PS

Final Fantasy VII Remake PS4

Final Fantasy VII PS4

Final Fantasy VII iPad

Final Fantasy VII Windows Windows iPhone iPad PS PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 28. juni 1998
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Eidos
  • Utvikler: Square Enix

Final Fantasy VII iPhone iPhone iPad PS Windows PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Ikke fastsatt
  • Plattform: iPhone
  • Utvikler: Square Enix

Final Fantasy VII PS PS iPhone iPad Windows PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 17. november 1997
  • Plattform: PlayStation
  • Utgiver: Sony Computer Entertainment
  • Utvikler: Square Enix

Final Fantasy VII Remake PS4 PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Ikke fastsatt
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utvikler: Square Enix

Final Fantasy VII PS4 PS4 iPhone iPad PS Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 5. desember 2015
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utvikler: Square Enix

Beste priser

Forventet lagerdato 568,- Til butikk
Forhåndsbestill 599,- Til butikk

Final Fantasy VII iPad iPad iPhone PS Windows PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Ikke fastsatt
  • Plattform: iPad
  • Utvikler: Square Enix

Kommentarer (9)

Forsiden akkurat nå

Til toppen