Feature Saftig nytt om Gran Turismo 5

Brom, brom

Her er endelig flere detaljer om det gigantiske bilspillet.

Gran Turismo 5 har hatt en turbulent utvikling, der det har blitt utsatt, utsatt og atter utsatt.

Samtidig vet vi at det er et av tidenes dyreste spill og at de fem årene det har tatt mellom det og forgjengeren har gjort det til en av de mest etterlengtede spillutgivelsene der ute.

Her kan du kjøre fort.
Her kan du kjøre fort.

Mye snop

Forrige måned kunne vi krysse av 3. november i kalenderen, og dermed gjenstår kun å sitte hjemme og tvinne tommeltotter til man kan avgi sin dom. Da kan det i det minste være greit å vite akkurat hva man gleder seg til, og det gir Gameinformer klarhet i.

De kan blant annet avsløre at den fiktive, men klassiske Gran Turismo-banen Trial Mountain får en nyversjon. Det gjør også den legendariske og høyst virkelige racerbanen Mazda Raceway Laguna Seca, som de fleste bilspillentusiaster nok kjenner til.

Av de nye bilene finner vi blanda drops og noen definitive kurositeter. Skulle du tilfeldigvis være et blomsterbarn så gleder det deg nok å høre at den velkjente hippiebussen Volkswagen Type 2 er med. Og har du en svakhet for tyske militærkjøretøy så burde Volkswagen Kübelwagen være en kjærkommen overraskelse.

Det blir også anledning til å prøve ut fiktive biler, slik som Izuzus skrinlagte konseptkjerre 4200r som er over tyve år gammel. Spillets utvikler Polyphone Digital har også samarbeidet med Citröen om en bil kalt «GT by Citröen», hvor karosseriet er designet av den franske bilprodusenten og den japanske spillutvikleren har tolket interiøret.

Superbileksperiment

Polyphony Digital har også samarbeidet med Red Bull Racing og resultatet av det oppsummeres enklest med et utdrag fra pressemeldingen:

Klar for en hippietur på Nürburgring Nordschleife?
Klar for en hippietur på Nürburgring Nordschleife?

– Hvis du bygde den raskeste bilen på landjorden, en som forkaster alle regler og restriksjoner, hvordan ville den se ut, føles og yte?

Deretter har de to teamene gått sammen om å virtualisere dette konseptet, og resultatet heter X1. Her har Red Bull stilt noen av sine fremste eksperter på aerodynamikk og ymse til disposisjon, og det er all grunn til å tro at det er en svært realistisk tilnærming av en superbil de byr på.

Det er ikke kjent hvorvidt dette skal være en av disse kinaputtene med rakettmotor som fiser av gårde på saltsletter og bryter lydmuren, eller noe mer i stil med superbiler som de Koenigsegg og Pagani lager. Vi loves likevel masse fart og spenning, og i denne bilen skal den velkjente racersjåføren Sebastian Vettel visstnok ha slått banerekorden på den klassiske Suzuka-banen med over tyve sekunder. På PlayStation 3, selvsagt.

Avansert funksjonalitet

I likhet med andre kommende bilspill, slik som Need For Speed: Hot Pursuit vil Gran Turismo 5 også få en spillersentral med en rekke avanserte muligheter. I denne skal du kunne se venners resultater, sende beskjeder og avtale kamper med kompiser.

Denne sentralen, kalt «My Home», er også tilgjengelig via nettleseren din. Dermed kan du også benytte noen av de mer sofistikerte funksjonene, slik som å være sjef for racerlaget til en av kompisene dine, uansett hvor du måtte befinne deg.

Stemningsfullt kveldsløp.
Stemningsfullt kveldsløp.

Av andre avsløringer nevnes en hel rekke med spesielle moduser og treningsdeler. Man skal angivelig få slå ihjel tid med ting som å kjøre gokart, lære seg NASCAR med Jeff Gordon, frese av gårde med rallylegenden Sebastian Loeb og farte rundt i en dedikert rallymodus som angivelig skal kunne by på helt nygenererte baner hver gang du starter et nytt løp.

Helt avslutningsvis ble det også avslørt flere detaljer om det superdetaljerte, dynamiske værsystemet. Dette skal visst gjøre avanserte kalkulasjoner i sanntid, og påvirke ting som lufttrykk, luftfuktighet, hvor glatt underlaget er og frost på frontruta.

Vi får bare håpe man slipper å skrape ruta før man kan kjøre seg en tur.

Gran Turismo 5 kommer ut 3. november verden over, og er eksklusivt til PlayStation 3.

Kommentarer (48)

Forsiden akkurat nå

Til toppen