Feature

Slik er spillbransjen om 10 år

Se hva vi så da vi hentet frem krystallkulen.

Det er endelig lørdag og helg igjen, og det betyr at vi svarer på et nytt spørsmål fra leserne. Forrige uke fortalte vi hvilke spillfigurer vi helst vil ha som nærmeste nabo.

Nå er det nok snakk om objekter og personer på en stund. Vi gjør som Hai Lee Yang og ser litt inn i fremtiden. Ukens spørsmål kommer fra forumbruker «Saapa»:

Hvordan ser spillindustrien ut om 10 år?

Kristoffer Lindtvedt

Det eneste fellestrekk mellom fremtidsvisjoner, er at de nesten aldri blir virkelighet - men litt kan man jo spekulere. Jeg ser for meg at PC-spilling fortsetter å øke. Bevegelseskontrollert spilling vil ikke erstatte vanlige kontrollere, men finne sin egen nisje. Hjernestyrt spilling vil lanseres, og bli umiddelbart upopulært, siden spillfiguren blir like uregjerlig som oppmerksomheten til flertallet av oss. Siden gaming angår en stadig større del av befolkningen, vil vi også se fortsatt utvidelse av sjangerbildet. Jeg har særlig tro på at tungt historiebaserte spill vil øke, både i tradisjonelle sjangere og i mer nytenkende retninger.

Øystein Furevik.
Øystein Furevik.

Øystein Furevik

Om 10 år har eg sannsynlegvis lagt speling på hylla sånn cirkus for godt. Kvifor? Fordi heile greia går i heilt feil retning i forhold til kva eg vil ha. Anten er det mobilt og søtt, eller så er det utelukkande på nett der eg er nøydt til å ha kontakt med andre menneske når alt eg eigentleg vil er å ta meg ei pause frå dei. Skulle ikkje dette falle i smak kan eg sikkert plukke opp atter eit våpen i atter eit skytespel, sidan dette er det einaste ein stor produsent trygt kan satse peng på. Akk nei, dette er for meg eit marerittscenario som vi ikkje kan unngå. Den eine kreative og talentfulle utviklaren etter den andre forsvinn, og alt håp må snart leggjast i henda til dei små indiefolka som framleis hugsar kva ordet «originalitet» betyr.

Eg håpar eg tar feil.

Tor-Steinar Nastad Tangedal

De største spillselskapene vil i enda større grad satse på trygge prosjekter som gir sikre og umiddelbare inntekter. Det tas stadig mindre risikoer, vi får færre spill totalt og brorparten er basert på kjente merkenavn og konsepter. De fleste spill fra de store utgiverne blir mindre omfattende og lages først og fremst for massemarkedet, ikke kjernespillerne. Heldigvis finnes det fremdeles uavhengige selskaper som tør gå nye veier, tenke kreativt og skape nye trender.

I tillegg vil spillbransjen følge musikkbransjens satsing på Spotify og Wimp. OnLive og den type tjenester er svært utbredt om ti år, hvor man abonnerer på en internetttjeneste og får tilgang på spillene dersom man er logget på. Vi ser et kraftig fokus på mobilplattformer, sosiale medier og spill med mikrotransaksjoner, mens fysisk salg over disk er minimalt forhold til i dag. Mobiltelefonen blir for øvrig så kraftig og innholdsrik at den kan kobles til TV-en og brukes som en fullverdig spillkonsoll.

Audun Rodem

Slik spillindustrien fremstår i dag er den svært segmentert. Det finnes spill for stort sett alle, og digital distribusjon har også gjort det lettere for mindre aktører å få spillene sine ute blant folket. Dette mangfoldet vil ekspandere og inkludere flere og flere i årene fremover. Men noe jeg tror kommer til å skje i løpet av de ti neste årene er at tjenester som OnLive vil springe frem og ta en stor del av kaken i PC-markedet. Hvorfor skal jeg gidde å oppgradere PC-en min hvert andre år hvis jeg kan få den samme spillopplevelsen gjennom en tjeneste der alt skjer på eksterne servere?

Samtidig tror jeg at vi vil se flere mindre og kortere titler og færre store, lange og dyre spill. Ta det med ro; bautaene som Call of Duty og Battlefield står nok fremdeles sterkt, men er neppe lengre så relevante som de er nå. Vi vil også se flere spill klare å knekke koden for hvordan man skal tjene penger på gratisspill uten at det går ut over spillets dybde eller konkurransemiljø, og vi vil behandle disse spillene mer som tjenester enn enkeltstående verk.

Tor Egil Andersen

Spillernes hunger og krav etter bedre og bedre spill vil bety en fremtid hvor mastodontselskapene fortsatt regjerer og fortsetter å sluker de mindre aktørene. Men for hver dag som går åpnes spillmediet opp for nye samfunnsgrupper, og denne trenden vil fortsette. Derfor vil i dag uante muligheter ligge åpne for sultne små selskaper med gode ideer i fremtiden. Det viktigste steget dataspillet som massemedium kan ta er å bli mer samfunnsrelevant slik som deler av film og TV-industrien er. Vi ser allerede spake spirer til dette i dag, men om ti år tror jeg flere mennesker med viktige budskap har begynt å få øynene opp for spillets makt.

Kristian Aasgård

Jeg er redd utviklingen går mot mer lettfordøyelige spill, på bekostning av dype og mer omfattende opplevelser. Denne tendensen sees tydelig allerede i dag. Se bare på Dragon Age 2, som tok et langt skritt mot konsollene og et bredere publikum. Nye spillere rekrutteres, og entusiastene utgjør en stadig mindre andel. De store selskapene vil i enda større grad la seg lokke av de store massene, det er tross alt der pengene ligger. Trolig er risikoen lavere også. Forhåpentligvis dukker det opp andre selskaper som er villige til å ta over jobben med å rendyrke spill for entusiastene.

Joachim Froholt

Jeg tør ikke komme med et generelt svar, men har noen mer spesifikke spådommer. Jeg tror for eksempel at vi som kunder vil ha enda færre rettigheter enn i dag, takket være «cloud computing»-tjenester som OnLive (hvor man bare har tilgang på spillene man har «kjøpt» så lenge man betaler for tjenesten) og stadig hardere former for DRM. En litt mer positiv spådom er at digital distribusjon vil sikre større mangfold, og at selv om de store utgiverne bare blir enda større og reddere for nytenkning, vil mindre selskaper og nisjespill i ulike sjangere være like viktige for vanlige spilleres hverdag. Og til slutt: Vi vil ha en hel sjanger inspirert av Minecraft.

Hvordan tror du spillindustrien ser ut i år 2021? Fortell oss i forumet. Vi trenger også nye spørsmål å bryne oss på i tiden som kommer, så fyr løs!

Kommentarer (22)

Forsiden akkurat nå

Til toppen