Feature

Spill som fortjener oppfølgere (del 1)

Vi har fått sequelitis

Her er fem klassikere som skriker etter moderne fortsettelser.

1: Side 1
2: Side 2

Outcast

Actioneventyret Outcast har en spesiell plass i mange gameres hjerter. Dette åpen-verden-spillet var på mange måter forut for sin tid, og leverte i tillegg et unikt og fascinerende univers mange spillere forelsket seg hodestups i. I Outcast spiller du Cutter Slade, som har blitt transportert til en verden ved navn Adelpha. Her blir han mottatt som en Messias-figur av lokalbefolkningen, som lever i slaveri under en brutal hersker. Dermed ble forholdene lagt til rette for et minneverdig eventyr uten likestykke.

Besøk et alternativt univers i Outcast.

Outcast leverte en gigantisk og levende verden, full av spennende detaljer. Blant spillets nyvinninger fant vi et avansert system for kunstig intelligens, som gav ikke-spillende figurer en rekke sanser (som syn, hørsel, og så videre), som de brukte for å oppnå det de skulle. De kunne også dynamisk samarbeide med hverandre for å oppnå målene sine. Spillets grafikk fortjener også å nevnes – her brukte man ikke polygoner for å lage landskapene, slik man gjør i flesteparten av dagens spill, men en raycasting-motor som tillot detaljerte landskap med myke kurver (litt i stil med Voxel-landskapene i Comanche og Delta Force-spillene).

En oppfølger til Outcast var faktisk under utvikling, men utvikleren Appeal gikk konkurs under produksjonen, da de ikke fikk nok penger av utgiveren til å kunne fullføre prosjektet. Spillets skaper vendte tilbake til spillindustrien med et nytt studio, noen år senere, og kunngjorde det spennende prosjektet Totems (som hadde en del stilmessige likhetstrekk med Outcast). Uheldigvis gikk også dette prosjektet galt – studioet hans ble kjøpt av den tyske utgiveren 10tacle, som aldri klarte å tjene penger, og gikk konkurs med et brak. Totems ble kansellert og studioet ble stengt. En gruppe tilhengere av Outcast jobber visstnok med en Crysis-modifikasjon som heter open Outcast, men det er lenge siden vi har hørt noe fra den kanten.

Tre tøffe vikinger.

The Lost Vikings

Hva gjorde superutvikleren Blizzard før Diablo og Warcraft? De lagde et søtt lite spill om tre vikinger som ble bortført av romvesener. The Lost Vikings er et todimensjonalt plattform/hjernetrimspill der du må hjelpe disse vikingene hjem igjen. Spillets nøkkelkonsept er at de tre figurene har svært ulike egenskaper, som du må utnytte deg av for å løse de mange intrikate utfordringene Blizzard (som på den tiden het Silicon & Synapse) kokte opp.

De tre vikingene er Erik the Swift, Baleog the Fierce og Olaf the Stout. Erik kan løpe raskt, hoppe og bane seg vei gjennom visse vegger. Baleog kan drepe fiender med sverdet eller pil-og-bue, og buen kan også brukes til å manipulere brytere på avstand. Olaf kan blokkere fiendenes slag og kuler med skjoldet sitt, bruke skjoldet som en hangglider, eller bøye seg ned og la Erik hoppe opp på skjoldet slik at han kan nå høyere områder.

Bortført av en UFO.

The Lost Vikings leverer en serie svært underholdende og intelligente nivåer, fulle av sjarm og humor. Som vanlig med Blizzards spill er det svært blankpolert, og fungerer utmerket som underholdning også i dag. Spillet fikk faktisk en oppfølger, Norse by Northwest, men denne er ikke like kjent som originalen. I dag ser The Lost Vikings-serien ut til å være død, selv om vikingene selv lever i beste velgående, i Uldaman-grotten i World of Warcraft. Samtidig har tjenester som Xbox Live Arcade, Steam, PSN og Wiiware gjort det langt lettere å lansere retropregede spill enn det var for bare få år siden, så kanskje vi får et gjensyn med vikingene.

I mellomtiden kan du imidlertid prøve Trine, et morsomt plattform/hjernetrimspill som har hentet inspirasjon fra The Lost Vikings (selv om det på enkelte områder er svært annerledes).

Da tentakkelen tok over verden.

Day of the Tentacle

Mange mener Day of the Tentacle er det beste eventyrspillet LucasArts noensinne lagde, noe som automatisk gjør det til et av de absolutt beste eventyrspillene gjennom tidene. Likevel har det aldri fått noen oppfølger.

I Day of the Tentacle har et ondt tentakkelmonster tatt kontroll over jordkloden. Spillet følger gjengen fra det tidlige LucasArts-spillet Maniac Mansion (det første spillet som brukte SCUMM-systemet), som må reise i tid og rom for å sette en stopper for tentakkelens onde planer. Underveis får vi servert en haug fantasifulle situasjoner, komiske dialoger, intrikate nøtter og tidsreise-relaterte paradokser. Day of the Tentacle er en virkelig perle av et eventyrspill.

LucasArts på sitt beste.

Day of the Tentacle ble designet av Dave Grossman og Tim Schafer, to legendariske personer i spillindustrien. Grossman jobbet med en haug av eventyrspill hos LucasArts, og er i dag en av hovedmennene bak de episodebaserte Tales of Monkey Island-spillene. Schafer har også et langt LucasArts-rulleblad, og er kanskje mest kjent for det heftige motorsykkeleposet Full Throttle. Senere startet han Double Fine Productions, selskapet bak Psychonauts og Brütal Legend.

Jeg mistenker at Day of the Tentacle er et spill LucasArts kommer til å lage en nyversjon av, slik de gjorde med The Secret of Monkey Island i sommer. En fullverdig oppfølger er nok mer tvilsom, selv om Tales of Monkey Island-utviklerne har sagt at de gjerne tar utfordringen. Jeg krysser fingrene, men håper at eventuelle nye spill i serien ikke lages helt uten Tim Schafers hjelp.

Les om fem andre klassikere som fortjener oppfølgere i del 2 »

Les også: Spill vi vil se igjen
Les også: Spillserier som bør gjenopplives

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden