Feature Spillbladenes historie

Spillbladene har en lang og interessant historie bak seg. (Bilde: Jon Cato Lorentzen)

Spillbladene har vært med på å definere spillkultur i over 30 år

Vi går gjennom de viktigste og største bladene fra de tre siste tiårene.

Pressens hovedfunksjon er å dokumentere hva som skjer. Mye av historiekunnskapene de siste hundre årene kommer via reportasjer fra observante journalister rundt store begivenheter. Media skal være en vaktbikkje og en observatør som etter beste evne forsøker å gi leserne, seerne eller lytterne et innblikk i situasjoner. Så også i spillbransjen.

Da de første hjemmedatamaskinene med overkommelig pris dukket opp på starten av 80-tallet kom de første spillbladene like etter. Selv om datamaskiner i stor grad ble presentert og solgt som et nyttig redskap for å føre husholdning eller som fremtidsrettet leksehjelp for barn, florerte det av spill til alle datamaskiner som kom på 80-tallet. Ungdom som lærte seg å programmere brukte kunnskapene sine til å lage spill. Enhver tenåring med en datamaskin og programmeringskunnskaper kunne lage og selge spill hjemme fra barnerommet, og endte gjerne opp med fast ansettelse hos en spillutgiver etter en utgivelse eller to. 80-tallet var et ekte Klondike for ambisiøse spillskapere.

Spillblader var ekstremt viktige for spillere på 80-tallet. Dedikerte samlere puttet bladene i egne permer.
Spillblader var ekstremt viktige for spillere på 80-tallet. Dedikerte samlere puttet bladene i egne permer.Bilde: Jon Cato Lorentzen

Dermed dukket det opp et naturlig behov for å veillede og informere forbrukere om hvilke spill som var tilgjengelig og å bedømme disse. Aviser og massemedia så på spill som leketøy for barn og var ikke interessert i å drive med forbrukerveilledning eller spillkritikk. Spillbladene ble født.

Les kommentarene (6)

Til toppen