Feature Spillbransjen fra 2005 til 2013

Vi tar en nærmere titt på det som har preget bransjen de siste åtte årene. (Bilde: Niklas Plikk/Tek.no)

Trendene som har preget bransjen under dagens konsollgenerasjon

Her er det vi husker best fra de siste åtte årene.

PlayStation 3 og Xbox 360 er i ferd med å gå inn i historiebøkene, og dermed markeres slutten på en konsollgenerasjon som har vart siden 2005. I denne artikkelen skal vi se litt på hvilke trender som preget konsollgenerasjonen som har vært, og hva som kommer til å huskes fra de siste åtte årene. Men siden spilling omfatter langt mer enn stuekos foran TV-en tar vi også med PC-relaterte saker og andre ting som har vært med å påvirke industrien og spillernes virkelighet.

Hopp-og-sprett-generasjonen

Da Nintendo lanserte sin Wii var spillmiljøet splittet. Noen var skeptiske, og så på bevegelseskontrollen som en barnslig gimmick. Andre var overbevist Nintendo hadde funnet veien til fremtiden, og en ny og bedre måte å kontrollere spill på. Når alt kom til alt viste det seg at begge hadde litt rett. Noen typer spill ble bedre, eller i alle fall mer moro, med bevegelseskontroller. En skal være en særdeles kjedelig fyr for å ikke innrømme at en kameratkveld med Wii Sports aldri hadde vært like artig med vanlige håndkontrollere. Men selv Wii-ens største forkjempere må innrømme at de aller fleste tradisjonelle spillopplevelsene slett ikke ble bedre av å veive med hendene, og at den opprinnelige versjonen av kontrolleren var langt fra så nøyaktig som den burde vært.

Wii tok verden med storm i 2006. (Foto: Flickr/andyversus).
Wii tok verden med storm i 2006. (Foto: Flickr/andyversus).Foto: Flickr/andyversus

Det ingen kan nekte for er at bevegelseskontroller tok verden med storm. Konseptet var både spennende og lett å forstå, noe Nintendo visste å utnytte. Tradisjonelle spill var for de spesielt interesserte, men Wii var for alle. Nye typer spillere ankom i hopetall, og utgiverne tok mot dem med åpne armer. Sony og Microsoft fulgte etter i hui og hast, med Move og Kinect, og i en periode var bevegelseskontroller det eneste folk snakket om. Men det var en kortvarig glede. Mange av de nye spillerne falt raskt fra, og spillutviklerne slet med å integrere bevegelseskontroller på en meningsfull måte som fristet tradisjonelle spillere.

Dermed var det bare å finne på noe nytt. Nintendo tok en råsjanse med Wii U, med sin store skjerm på håndkontrolleren, og både Sony og Microsoft hoppet etter med å annonsere støtte for «ekstra skjermer». Problemet er bare at ingen bryr seg om å spille med to skjermer – både spillerne og massemarkedet har i stedet blikket festet på Virtual Reality, som med Oculus Rift har sust inn fra sidelinjen og tatt de store aktørene på sengen. Og det er kanskje nettopp Virtual Reality som kommer til å gi bevegelseskontroller nytt liv, på en måte ingeniørene hos Nintendo neppe hadde tenkt seg da de startet Wii-prosjektet sitt.

Indie-generasjonen

Det er viktig å understreke at uavhengige spill og alternative distribusjonsformer har eksistert like lenge som spillindustrien. Ultima-skaperens første spill ble distribuert i zip-lock-poser og distribuert fra foreldrenes hus. Doom var «shareware» og ble spredd via BBS-er. Og digital distribusjon var veletablert på PC allerede før dagens konsollgenerasjon. Men det var nå ting tok av. I 2005 fikk vi de første Steam-distribuerte spillene som ikke var fra Valve selv. Samme år lanserte Microsoft sin Xbox 360, og spill som arenaskyteren Geometry Wars etablerte umiddelbart Xbox Live Arcade som en fullverdig og ikke minst spennende distribusjonskanal for spill som ikke passet i butikkhyllene.

Geometry Wars var med å etablere Xbox Live Arcade som en viktig distribusjonskanal.
Geometry Wars var med å etablere Xbox Live Arcade som en viktig distribusjonskanal.

Sony og Nintendo fulgte etter. Wii ble presentert som «bakoverkompatibel med alle Nintendos tidligere konsoller», takket være Virtual Console. PSN satset bredt, og fikk raskt spennende og ofte kunstneriske prosjekter som aldri ville blitt godkjent for et tradisjonelt marked. Derfra gikk det slag i slag. Fl0w, Pixeljunk, Braid, Limbo, Super Meat Boy, Fez, Minecraft og Journey. Digital distribusjon visket gradvis ut barrierene mellom store og små utviklere, og store og små spill. Plutselig kunne sære kunstspill eksistere side om side med et beintøft arkadespill med åttitallsmentalitet og et stort, historiedrevet tredjepersons skytespill. Vi fikk nye sjangere og gjensyn med gamle, og vi har gått fra en det kom en håndfull nye konsollspill hver måned til en verden der det er lett å føle seg overveldet. Og det er før vi tar med mobiltelefoner og nettbrett.

Minecraft solgte over 50 000 kopier før spillpressen i det hele tatt skjønte at det eksisterte, og gikk videre til å selge millioner.

Et resultat av dette er en demokratisering av spillutvikling og -distribusjon. Det yrer av uavhengige utviklere som lager små og store spill, og spennende indiespill kan få like mye oppmerksomhet som påkostede stortitler. Minecraft solgte over 50 000 kopier før spillpressen i det hele tatt skjønte at det eksisterte, og gikk videre til å selge millioner. Den store indiebølgen skyldes imidlertid verken enkeltselskaper eller spill; den var et uungåelig resultat av den åpne og utviklervennlige PC-plattformen og den stadig voksende bredbåndstilgjengeligheten. Tiden og omstendighetene var moden, og alt lå til rette for en omveltning i en industri som var i ferd med å stagnere.

Retrogenerasjonen

Dette var generasjonen da gammelt ble det nye, vel, nye. Med få unntak har spillutgiverne – og da spesielt de vestlige – tradisjonelt gjort sitt beste for å gjemme fortiden i støvete arkiver, men i løpet av denne generasjonen skjønte den ene etter den andre at arkivene deres var fulle av gull. Dermed fikk vi massevis av relanseringer, nyversjoner og nytolkninger av gamle klassikere. Noen var mer vellykkede enn andre. Med XCOM: Enemy Unknown klatret en tradisjonsrik serie tilbake i rampelyset uten å gi slipp på gamle verdier. Med Syndicate viste Electronic Arts at de ikke skjønte bæret av hva folk likte med den gamle serien, og trodde verdien lå i navnet.

XCOM: Enemy Unknown gav ikke slipp på gamle verdier.
XCOM: Enemy Unknown gav ikke slipp på gamle verdier.

Dette var også generasjonen da todimensjonale spill vendte tilbake for alvor, og der store piksler og et retropreget utseende ble et fullgodt estetisk valg. Store og små utviklere begynte for alvor å søke inspirasjon i spillindustriens 40-årige historie – og selv om «er det bare meg som er lei av retrografikk nå?»-kommentarene florerer som aldri før er det klart at stadig flere spillkjøpere hopper av AAA-utviklernes teknologikappløp og har lært seg å sette pris på god spillgrafikk i alle former og fasonger.

Men fortiden inspirerer mer enn grafikk. Gamle sjangere har fått nytt liv, og glemte spillkonsepter har blitt tatt opp igjen. Dette er mye takket være indie-utviklerne som lager spill uten innblanding fra aksjonærer og toppledere uten peiling på annet enn markedsanalyser, men i de siste årene har de fått en ny alliert i spillkjøperne selv. Takket være folkefinansiering har vi fått være med å bestemme hvilke spill som skal lages – og der noen tolker tradisjonelle sjangeres suksess på Kickstarter som et uttrykk for nostalgi, er virkeligheten at en stor mengde mennesker endelig har fått bevise at de fortsatt er villige til å betale for spillopplevelser av den typen de store utgiverne av ulike grunner ikke ønsker å gi dem.

Youtube-generasjonen

Kan du tenke deg en verden uten Youtube? Den første Youtube-videoen ble lastet opp i april 2005, og viser en av de tre gründerne bak videotjenesten som i dag har over én milliard unike besøkende hver måned. Youtube og andre slike tjenester gjør at alle kan skape og distribuere sitt eget videoinnhold på nettet, og spillerne var selvsagt noen av de første som tok i bruk denne muligheten. I 2007 kom det mange regner som den første «let's play»-videoen, hvor Something Awful-brukeren slowbeef spilte NES-spillet The Immortal på emulator mens han kommenterte det som skjedde. Dette ble raskt en populær trend, og «let's play»-videoer ble et verdensomspennende fenomen der de mest populære videoskaperne nærmest har fått stjernestatus.

Dette regnes som den første «Let's Play»-videoen.

Utviklingen i de siste åtte årene har gitt oss nye arenaer hvor vi kan finne og dele informasjon om spill på nye og spennende måter. Vi er ikke lenger avhengig av offisielle trailere, tradisjonelle anmeldelser eller diskusjonstråder for å finne ut hvordan et spill fungerer; vi kan bare søke på det på Youtube. Populære videoskapere som Total Bisquit og PewDiePie har millioner av faste seere, og kan egenhendig gjøre mer for et spills popularitet enn et titalls tradisjonelle anmeldelser. Men det handler ikke bare om informasjon og meningsytringer; hvem har vel ikke sett den notoriske Leeroy Jenkins-videoen fra World of Warcraft eller latt seg imponere over spillere med usedvanlig flaks eller overmenneskelige egenskaper i alt fra Call of Duty til TrackMania?

Men utviklingen har ikke gått smertefritt. Et sentralt diskusjonstema handler om rettigheter; er en «let's play»-film eller en videoanmeldelse et uavhengig verk, eller sitter spillskaperne fortsatt med rettighetene siden det er deres innhold som vises? Noen spillskapere, som Nintendo og Sega, har kommet på kant med Youtube-miljøet etter å ha krevd at videoer skulle fjernes, ofte uten særlig gode grunner. Enkelte spillskapere har til og med prøvd å sensurere negative videoer, men det har som regel slått grusomt feil. At brukerskapt videoinnhold har blitt viktig for spillindustrien er imidlertid bombesikkert, noe opptaks- og delingsfunksjonaliteten til de nye konsollene beviser.

DLC-generasjonen

Før dagens generasjon var spillmarkedet enkelt. Konsollspill var produkter som ble solgt ett og ett, og det var det. Ville man ha mer av det samme, ventet man på oppfølgeren. På PC var ting litt mer komplisert; populære spill fikk opptil flere ekspansjonspakker, men disse var tradisjonelt store saker som bød på mye innhold og ble solgt i butikk. Men denne generasjonen endret alt seg. Det første vi fikk stifte bekjentskap med var «nedlastbart innhold», eller DLC. I stedet for store ekspansjoner fikk spill små og mellomstore tillegg til en i teorien lav pris.

Denne hesterustningen i The Elder Scrolls IV: Oblivion var ikke gratis.
Denne hesterustningen i The Elder Scrolls IV: Oblivion var ikke gratis.

Da Bethesda lanserte en nedlastbar hesterustning for rollespillet The Elder Scrolls IV: Oblivion ble det bråk. Plutselig tok de seg godt betalt for en type innhold tilhengere av forgjengeren var vant med å få gratis, og når alt kom til alt var det ikke særlig billig heller. Når utgivere begynte å ta betalt for «nedlastbart innhold» som faktisk befant seg på platen man kjøpte i butikken tok kritikken helt av. DLC ble raskt et skjellsord hos kjernespillerne, men deres protester spilte liten rolle. I dag følges nesten alle større spill av et helt lass DLC-pakker, og ofte kan man til og med forhåndsbestille hele sesonger med nedlastbart innhold lenge før hovedspillet er ute og man faktisk vet hvor godt det er.

Men vi har kommet langt siden Bethesda forarget spillerne med sine hesterustninger i 2006. Utgiverne har i stor grad lært av sine feil, og selv de største DLC-motstanderne har gradvis begynt å innse at joda, noen ganger byr faktisk nedlastbart innhold på god valuta for pengene. Og når alt kommer til alt er det faktisk mye ekstrainnhold som egner seg svært godt for DLC-formatet, enten det er snakk om låter til et musikkspill, nye brett til et flipperspill eller nye sivilisasjoner og kampanjer til et strategispill. DLC lar spill vokse og utvikle seg naturlig, og rettferdiggjør videre investeringer i populære spill. Det er jo en fin ting, eller hva?

På neste side ser vi blant annet på esport, flerspiller og store Hollywood-produksjoner.

Call of Duty: Ghosts Wii U

Minecraft Windows

XCOM: Enemy Unknown PS3

Call of Duty: Ghosts PS4

XCOM: Enemy Unknown iPhone

XCOM: Enemy Unknown Windows

Bioshock 2 Windows

Call of Duty: Ghosts Windows

L.A. Noire PS3

Mount & Blade Windows

L.A. Noire X360

Wii Sports Wii

The Elder Scrolls IV: Oblivion X360

L.A. Noire Windows

Bioshock 2 PS3

Bioshock 2 Mac

Bioshock 2 X360

Call of Duty: Ghosts PS3

Limbo X360

The Elder Scrolls IV: Oblivion PS3

Sony Playstation Move Startpakke

XCOM: Enemy Unknown X360

Microsoft Kinect Sensor for Xbox 360

Dota 2 Windows

Syndicate X360

Call of Duty: Ghosts XOne

Syndicate PS3

League of Legends Windows

FIFA 13 Windows

Dota 2 Mac

Dead Space 3 PS3

Syndicate Windows

Dead Space 3 X360

FIFA 13 Wii U

Dead Space 3 Windows

Call of Duty: Ghosts X360

FIFA 13 X360

XCOM: Enemy Unknown iPad

FIFA 13 PS3

Dota 2 Linux

The Elder Scrolls IV: Oblivion Windows

Call of Duty: Ghosts Wii U Wii U Windows X360 PS3 PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 5. november 2013
  • Plattform: Nintendo Wii U
  • Utgiver: Activision Blizzard
  • Utvikler: Infinity Ward

Beste priser

På lager 149,- Til butikk
Ikke på lager 399,- Til butikk
Ikke på lager 399,- Til butikk
På lager 495,- Til butikk

Minecraft Windows Windows Mac Linux X360 PS3 PS4 XOne Vita Wii U

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 18. november 2011
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Mojang Specifications
  • Utvikler: Mojang Specifications

XCOM: Enemy Unknown PS3 PS3 Windows X360 iPad iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 12. oktober 2012
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Firaxis

Call of Duty: Ghosts PS4 PS4 Wii U Windows X360 PS3 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 29. november 2013
  • Plattform: PlayStation 4
  • Utgiver: Activision Blizzard
  • Utvikler: Infinity Ward

Beste priser

På lager 284,- Til butikk
På lager 299,- Til butikk
Ikke på lager 301,- Til butikk
Forventet lagerdato 325,- Til butikk

XCOM: Enemy Unknown iPhone iPhone Windows X360 PS3 iPad

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 12. oktober 2012
  • Plattform: iPhone
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Firaxis

XCOM: Enemy Unknown Windows Windows X360 PS3 iPad iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 12. oktober 2012
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Firaxis

Beste priser

Ikke på lager 128,- Til butikk
Ikke på lager 149,- Til butikk
Ikke på lager 149,- Til butikk
Nedlasting 179,- Til butikk

Bioshock 2 Windows Windows PS3 X360 Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 9. februar 2010
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Take 2
  • Utvikler: 2K Games

Beste priser

Ikke på lager 109,- Til butikk
Ikke på lager 109,- Til butikk
Nedlasting 140,- Til butikk
Nedlasting 179,- Til butikk

Call of Duty: Ghosts Windows Windows Wii U X360 PS3 PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 5. november 2013
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Activision Blizzard
  • Utvikler: Infinity Ward

Beste priser

Ikke på lager 279,- Til butikk

L.A. Noire PS3 PS3 X360 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. mai 2011
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: Rockstar
  • Utvikler: Team Bondi

Mount & Blade Windows Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 19. september 2008
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Paradox Interactive
  • Utvikler: Taleworlds

Beste priser

Ikke på lager 79,- Til butikk
Ikke på lager 79,- Til butikk
Nedlasting 89,- Til butikk

L.A. Noire X360 X360 PS3 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 20. mai 2011
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Rockstar
  • Utvikler: Team Bondi

Wii Sports Wii Wii

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 8. desember 2006
  • Plattform: Nintendo Wii
  • Utgiver: Nintendo
  • Utvikler: THQ

Beste priser

På lager 199,- Til butikk
På lager 248,- Til butikk
Forventet lagerdato 253,- Til butikk
På lager 389,- Til butikk

The Elder Scrolls IV: Oblivion X360 X360 Windows PS3

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 24. mars 2006
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Bethesda Softworks

L.A. Noire Windows Windows X360 PS3

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 11. november 2011
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Rockstar
  • Utvikler: Team Bondi

Beste priser

Ikke på lager 119,- Til butikk
Ikke på lager 119,- Til butikk
Nedlasting 269,- Til butikk

Bioshock 2 PS3 PS3 Windows X360 Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 9. februar 2010
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: Take 2
  • Utvikler: 2K Games

Bioshock 2 Mac Mac Windows PS3 X360

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: Januar 2012
  • Plattform: Mac
  • Utgiver: Take 2
  • Utvikler: Feral Interactive

Beste priser

Ikke på lager 79,- Til butikk
Ikke på lager 79,- Til butikk
Nedlasting 99,- Til butikk

Bioshock 2 X360 X360 Windows PS3 Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 9. februar 2010
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Take 2
  • Utvikler: 2K Games

Call of Duty: Ghosts PS3 PS3 Wii U Windows X360 PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 5. november 2013
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: Activision Blizzard
  • Utvikler: Infinity Ward

Beste priser

På lager 59,- Til butikk
På lager 103,- Til butikk
På lager 199,- Til butikk
På leverandørlager 199,- Til butikk

Limbo X360 X360 iPad iPhone PS3 Windows Mac Linux Vita XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 21. juli 2010
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Microsoft Game Studios
  • Utvikler: PLAYDEAD

The Elder Scrolls IV: Oblivion PS3 PS3 Windows X360

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 24. mars 2006
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Bethesda Softworks

Sony Playstation Move Startpakke   Les mer »

XCOM: Enemy Unknown X360 X360 Windows PS3 iPad iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 12. oktober 2012
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Firaxis

Beste priser

Ikke på lager 249,- Til butikk

Microsoft Kinect Sensor for Xbox 360   Les mer »

Dota 2 Windows Windows Mac Linux

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 9. juli 2013
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Valve
  • Utvikler: Valve

Syndicate X360 X360 PS3 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 23. februar 2012
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Starbreeze Studios

Call of Duty: Ghosts XOne XOne Wii U Windows X360 PS3 PS4

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 5. september 2014
  • Plattform: Xbox One
  • Utgiver: Activision Blizzard
  • Utvikler: Infinity Ward

Beste priser

På lager 199,- Til butikk
Ikke på lager 549,- Til butikk

Syndicate PS3 PS3 X360 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 23. februar 2012
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Starbreeze Studios

League of Legends Windows Windows Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 30. oktober 2009
  • Plattform: Windows
  • Utvikler: Riot Games

FIFA 13 Windows Windows Wii 3DS X360 PS3 Vita PS2 PSP DS Wii U

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 27. september 2012
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Sports

Dota 2 Mac Mac Windows Linux

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 9. juli 2013
  • Plattform: Mac
  • Utgiver: Valve
  • Utvikler: Valve

Dead Space 3 PS3 PS3 X360 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 7. februar 2013
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Visceral Games

Beste priser

På lager 98,- Til butikk
På lager 129,- Til butikk
På lager 139,- Til butikk
Ikke på lager 199,- Til butikk

Syndicate Windows Windows X360 PS3

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 23. februar 2012
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Starbreeze Studios

Beste priser

Nedlasting 56,- Til butikk
Nedlasting 71,- Til butikk

Dead Space 3 X360 X360 PS3 Windows

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 7. februar 2013
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Visceral Games

Beste priser

På lager 245,- Til butikk
Ikke på lager 499,- Til butikk

FIFA 13 Wii U Wii U Wii 3DS Windows X360 PS3 Vita PS2 PSP DS

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 30. november 2012
  • Plattform: Nintendo Wii U
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Sports

Dead Space 3 Windows Windows PS3 X360

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 7. februar 2013
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: EA Games
  • Utvikler: Visceral Games

Beste priser

Ikke på lager 95,- Til butikk

Call of Duty: Ghosts X360 X360 Wii U Windows PS3 PS4 XOne

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 5. november 2013
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Activision Blizzard
  • Utvikler: Infinity Ward

Beste priser

På lager 249,- Til butikk
Ikke på lager 329,- Til butikk

FIFA 13 X360 X360 Wii 3DS Windows PS3 Vita PS2 PSP DS Wii U

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 27. september 2012
  • Plattform: Xbox 360
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Sports

XCOM: Enemy Unknown iPad iPad Windows X360 PS3 iPhone

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 12. oktober 2012
  • Plattform: iPad
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Firaxis

FIFA 13 PS3 PS3 Wii 3DS Windows X360 Vita PS2 PSP DS Wii U

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 27. september 2012
  • Plattform: PlayStation 3
  • Utgiver: Electronic Arts
  • Utvikler: EA Sports

Dota 2 Linux Linux Windows Mac

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 9. juli 2013
  • Plattform: Linux
  • Utgiver: Valve
  • Utvikler: Valve

The Elder Scrolls IV: Oblivion Windows Windows PS3 X360

Spilldetaljer

  • Lanseringsdato: 24. mars 2006
  • Plattform: Windows
  • Utgiver: 2K Games
  • Utvikler: Bethesda Softworks

Beste priser

Ikke på lager 119,- Til butikk
Ikke på lager 119,- Til butikk
Nedlasting 134,- Til butikk
Ikke på lager 159,- Til butikk

Kommentarer (12)

Forsiden akkurat nå

Til toppen