Feature

Sterk oppstilling fra Electronic Arts

Pressekonferansen på Gamescom bekreftet gigantens kvalitetssikring.

KÖLN (Gamer.no): Like sikkert som at det blir krangling når noen rører bilstereoen til en annen mann, er det at spillmesser innledes med pressekonferanser. I den maurtuen som utgjør en spillmesse av Gamescoms størrelse, vil det alltid være vanskelig å formidle informasjon uten et samlingspunkt. Derfor valgte EA, Microsoft og Sony alle å avholde hvert sitt pressearrangement dagen før selve messen går av stabelen.

Les også: Alt fra Gamescom 2011

FIFA Street.
FIFA Street.

EA var først ute, og bød på den mest robuste samlingen av dem alle. For selv om ingen av de tre overrasket på noe vis, blir det bare mer og mer tydelig hvor sabla solid oppstillingen til verdens største spillutgiver er. Her er det få svakheter, og flere potensielle klassikere.

Mer fotballmoro

Storselskapet hadde ingen tid å miste. Presentasjonen ble skutt i gang med annonseringen av et splitter nytt FIFA Street-spill, det første i serien siden 2008. For første gang er det EA Canada selv, gjengen bak den kritikerroste FIFA-serien, som står bak en utgave av konseptet. Som tidligere er det snakk om spretten og dynamisk triksing med ball, og fokus på lekre mål snarere enn å øke ledelsen til enhver pris.

Her er fokuset på helt andre ting enn i sin mer selvhøytidelige storebror. Her finner man over dobbelt så mange finter som i FIFA, og man får ikke spille med mer enn seks mot seks spillere. Der skal kunne gjøres gjennom over 35 ulike omgivelser, hvor London, Tokyo og Rio De Janeiro nevnes som noen av de heteste i skrivende stund. Hele sulamitten er satt til å ankomme til starten av neste år, for Xbox 360 og PlayStation 3.

Need for Speed: The Run.
Need for Speed: The Run.

Så gikk fokuset over til selskapets neste bilspillsatsning, halvrare Need for Speed: The Run. Her var det ikke noe særlig nytt å melde, men en splitter ny trailer kunne vise oss hvordan det ser ut når man pløyer gjennom Rocky Mountains i flere hundre kilometer i timen. Bak rattet på en BMW får vi se hvordan snøras og is skal skvise oss av veien, uten at det er umulig å unngå. Racingspillet ligner bare mer og mer på svært gode Need for Speed: Hot Pursuit, og det skal bli spennende å se hvordan de skiller seg fra hverandre i kjøringen.

Nytt gratisspill

Etter hvert ble scenen tømt nok en gang, før Dr Ray Muzyka tok mikrofonen i hånden og fikk rampelyset sin vei. BioWare-sjefen hadde mye på hjertet, og kunne spennende nok innlede hele sin prat med å annonsere en helt ny utgivelse. BioWare Mythic jobber visst med et spill kalt Warhammer Online: Wrath of Heroes i disse dager – et gratis actionspill hvor opptil 18 spillere skal kunne kveste hverandre samtidig.

Warhammer Online: Wrath of Heroes.
Warhammer Online: Wrath of Heroes.

Spillet minner en hel del om den ikoniske arenaen fra World of Warcraft, og ser ut til å være begrenset til slåssing mellom ulike figurklasser innad i et begrenset spillområde. Her skifter man tilhørighet og figur i farta, og alt tyder på at det kan bli duket for nye heftige slag i Warhammer-universet. Betaen har allerede begynt, og du kan melde deg på her.

Kampene skal foregå mellom opptil tre fraksjoner á seks spillere samtidig, og det er et bredt figurgalleri som står til disposisjon. Muzyka nevnte ingenting om hvilke konsoller spillet utgis til, men det er i hvert fall grunn til å tro at PC er en av dem. Wrath of Heroes skal utgis i løpet av høsten.

Massive slag

BioWare hadde også andre nyheter å vise oss. Det ble blant annet en første titt på såkalte «Operations» i Star Wars: The Old Republic, som er spillets svar på raiding i andre MMO-spill. Det vil si større kamper hvor mellom åtte og 16 spillere skal nedkjempe usedvanlig ramme beist med desto stiligere utstyr å avse. Vi fikk se instansen Eternity Vault, som er beregnet på åtte deltakere.

Star Wars: The Old Republic.
Star Wars: The Old Republic.

Dette er et eldgammelt romvesenfengsel, som rommer noen av galaksens aller heftigste kriminelle. Vi får se hvordan de åtte spillerne med hver sin plass på scenen inntar ulike roller og pløyer gjennom en horde av roboter. Etter hvert tilspisses krigingen når noen digre kanontårn og hakket hvassere roboter kastes inn i dansen, men gruppen kjemper hardt tilbake.

Her får vi se en Sith Warrior som står i front og tar imot store mengder skade, en «Agent Operative» som holder ham i live, «Sith Inquisitors» som svekker fiendenes forsvar og «Bounty Hunter»-spillere som deler ut juling og vel så det. Klimakset innebærer at en «XRR-3»-robot skytes ned fra himmelen, en gigantisk kar hvis jobb før han ble fengselsvokter var å utrydde sivilisasjoner. Mye tyder på at raidingen i Star Wars: The Old Republic blir heftig.

SSX.
SSX.

I snøfokk og uvær

Turen gikk etter hvert innom BioWares kanskje største utgivelse så langt, nemlig det tredje kapittelet i Mass Effect-sagaen. Her var det ikke mye nytt å vise frem, og gjennomgangen var stort sett av samme art som den på E3. Fokuset var på den nye, forbedrede detaljstyringen av medhjelperne ens, noe vi dekket tidligere i år.

Vi fikk derimot et rykende ferskt innblikk i flerspillerdelen til det kommende snøbrettspillet SSX, som for sin del utvikles av EA Canada. Vi får vite at denne delen av spillet har to moduser: «Explore» og «Global Events». Førstnevnte er en ganske rett frem affære. Man leker seg i de mange bakkene, setter nye fartsrekorder, forsøker å trikse seg til høyeste skår eller ser hvor lenge man greier å overleve i «Survival»-modusen.

Les også: Vår sniktitt på SSX

Utviklerne har lånt litt fra den populære «Autolog»-modusen som benyttes i de nye bilspillene til EA, og kaller sin versjon «RiderNet». Her skal man kunne kjøre mot skyggene av vennene sine og få stadige påminnelser om hvor langt bak bestekompisen man er på ledertavlene. Denne flettes også tett inn i «Global Events», som er verdensdekkende konkurranser hvor opptil 100 000 spillere skal kunne konkurrere med hverandre.

Kingdoms of Amalur: Reckoning.
Kingdoms of Amalur: Reckoning.

Litt norsk også

2011 og 2012 ser ut til å bli gode rollespillår for EA, og i tillegg til Mass Effect 3 og Star Wars: The Old Republic har de også The Kingdoms of Amalur: Reckoning og The Secret World på lur. Det var Morrowind-skaperen Ken Rolston som presenterte førstnevnte, og selv om han egentlig ikke hadde noe nytt å vise så gjorde han i det minste en strålende opptreden.

Ragnar Tørnquist var verken like entusiastisk eller pompøs som Rolston, men hadde til gjengjeld stiligere saker å vise frem. Det norskutviklede MMO-spillet The Secret World begynner virkelig å ta form, og i tillegg til at de røpet at spillet utgis neste april, viste de også frem en kurant trailer hvor de skinte lys på spiller-mot-spiller-oppgjørene.

The Secret World.
The Secret World.

MMO-spillets fleksible natur gjør at vi får se oppgjør mellom vidt forskjellige spillfigurer, noe de valgte å illustrere med en intens Mexican standoff hvor våpnene varierte fra mørk magi til hagler til ildkuler. Det er vanskelig å ikke glede seg til å se hvordan dette spillet virkelig ender opp.

Stor stall

Fotballspillserien FIFA er verdens mest populære sportsspill, og blant EAs aller største utgivelser. Årets utgave av spillet kommer blant annet til å få enda skarpere kunstig intelligens, hvor personlighetene til proffene får større betydning. Har spilleren gode ferdigheter innen langskudd, vil de i større grad forsøke å spille seg løs for å få tid og rom til å fyre av ei kraftsalve.

De kunne også fortelle at spillet kommer med en utfordringsmodus som lar oss oppleve spesielle kamper fra virkeligheten, og nye skal stadig legges til. Fotballkortmodusen «Ultimate Team» trenger de derimot ikke å legge til mer – den vil for første gang være tilgjengelig fra utgivelsen av, og helt gratis å anskaffe.

FIFA 12.
FIFA 12.

Årets Gamescom-pressekonferanse fra EA bød ikke på altfor mye nytt, men hadde en behagelig struktur med lite småprat, mye innhold og en spilloppstilling jeg ikke synes noen andre utgivere kan skilte med i skrivende stund. Derfor passet det også veldig fint at de avsluttet hele showet med årets virkelige blockbuster fra gigantene: Battlefield 3.

Det er godt å dele

EAs europeiske spillsjef, Patrick Soderlund lover at Battlefield 3 blir årets beste krigsskytespillopplevelse, og sikter nok til at det er særlig én konkurrent de ønsker å tukte. En av måtene de ønsker å gjøre det på, er ved å by på sin helt egne samarbeidsmodus. For første gang i serien vil et Battlefield-spill komme med en historiebasert løype som kan spilles gjennom med en venn.

Battlefield 3.
Battlefield 3.

I oppdraget vi får se, skal man samarbeide med en kompis om å hjelpe en VIP ut av en beleiret boligblokk. Soderlund og hans spillpartner fra EA DICE gjorde kanskje ikke den mest engasjerende visningen av brettet, men det så i det minste spennende ut å krype gjennom de lekre utgivelsene og ta ut fiendene i takt. Her er det blant annet et poeng å ta ut to motstandere samtidig, noe som stiller krav til god kommunikasjon.

Det ble også en aldri så liten titt på spillets mer konkurransepregede flerspillerdel. Brettet Caspian Border skal inneholde en hel drøss av kjøretøy, og de intense kampene vi blir vist ser ut til å inkarnere Battlefield-serien på sitt aller beste. Her er det jagerfly, jeep-er og helikopter i skjønn forening. Jeg er nok ikke alene om å glede meg til 27. oktober.

Følg med på Gamer.no i dagene og ukene fremover for fyldig dekning av Gamescom 2011.

Kommentarer (13)

Forsiden akkurat nå

Til toppen