Feature
(Bilde: Juha Kettunen/BoardGameGeek)

Syv gode brettspill om amerikansk politikk og historie

Lær mer om USA samtidig som du er sosial.

Har du noen gang ønsket at du var Richard Nixon, hadde ansvaret for Vietnamkrigen eller kontrollerte islamistiske terrorceller over hele verden? Okei, kanskje ikke. Nå har du likevel muligheten.

Gjennom brettspill som tar for seg amerikansk politikk og historie kan man både lære mer om USA, og samtidig være sosial, istedenfor å bare sitte alene og lese Twitter-feeden til Donald Trump.

Nedenfor går vi kort igjennom sju såkalte «card driven games», hvor man spiller seg gjennom viktige historiske perioder i amerikansk historie. Felles for dem alle er at de er såkalte «card driven games», brettspill hvor kortene man trekker eller får utdelt driver handlingen i spillet fremover. Kortenes poengverdi og/eller tekst dikterer hvor mye handlingsrom man har. Går man tom for kort kan man ikke lenger gjøre noe.

Vi begynner med en klassiker.

1960: Making of a President

1960.
1960. Bilde: Andrei Koenig/BoardGameGeek

To spillere. Én spiller styrer Nixon og den andre John F. Kennedy, og begge prøver å vinne det svært jevne presidentvalget i 1960. Begge må prøve å finne balansen mellom liberale kampsaker som borgerrettigheter uten å miste støtte i de viktige men konservative sørstatsstatene.

Som spiller må du drive valgkamp i de forskjellige statene, delta i debatter og ordne reklamekampanjer, men også reagere på virkelige hendelser fra valget i 1960, som at Nixon skader kneet mens han driver valgkamp eller at Kennedys visepresidentkandidat LBJ blir buet på under et valgkampsbesøk i Texas.

Spillet er allerede regnet som en klassiker, og det er lett å forstå hvorfor. Dynamikken mellom de to spillerne er godt balansert, det er sjeldent en spiller vinner med stor margin. De historiske hendelsene passer perfekt inn i spillet, og gjenskaper spenningen fra det virkelige valget i 1960, noe som er godt gjort av et brettspill.

For å forberede deg kan du for eksempel lese boka spillet låner navnet av, The Making of the President 1960 av Theodore H. White, som vant Pulitzerpris i 1962. Men det er bare et forslag, da.

Campaign Manager 2008.
Campaign Manager 2008. Bilde: Christopher Ross/BoardGameGeek

Campaign Manager: 2008

To spillere. Om du ikke har tid til å spille 1960 og foretrekker et presidentvalg i nyere tid, kan du prøve deg på Campaign Manager 2008.  Spillet er kortere og enklere å sette seg inn i enn 1960, men også her må du forholde deg til virkelige hendelser fra valgkampanjen mellom Obama og McCain mens du kjemper om å få de nødvendige 270 «electorial votes» ved å drive valgkamp i 20 forskjellige svingstater.

Selv om spillet verken er like komplisert som tidligere nevnte 1960, eller tar for seg et valg som var like jevnt som Nixon mot Kennedy, er dette et godt spill å starte med om man har lyst til å forsøke seg på politiske strategispill. I tillegg til å hjelpe deg litt på vei til å faktisk forstå det kompliserte presidentvalgsystemet.

Dersom du vil vite mer om valget i 2008, ta en titt på boka Game Change av Mark Halberin, eller se filmen ved samme navn inspirert av boka.

Fire in The Lake.
Fire in The Lake. Bilde: Juha Kettunen/BoardGameGeek

Fire in the Lake og A Distant Plain 

Fire spillere. Tre spill i COIN-serien (COunter INurgency) tar for seg opprør («Insurgencies») hvor USA prøvde å kontrollere og stoppe opprøret, som under Vietnamkrigen (Fire in the Lake) og etter invasjonen av Afghanistan (A Distant Plain).

Serien ble laget av CIA-analytikeren Volko Rhunke. Hvert spill har fire spillere, hvor to av spillerne teknisk sett er på lag (for eksempel Sør-Vietnam og USA under Vietnam-krigen), men hvor man for å kunne vinne er etter hvert blir nødt til å sabotere for sine allierte.

I tillegg kommer en ny versjon på markedet i løpet av året som har fått navnet Liberty or Death. Spillet tar for seg den amerikanske revolusjonen, hvor USA er for første gang i serien er faksjonen som starter opprøret og som skal bekjempes av britene.

Spillene kan godt spilles med to og tre spillere, men fungerer klart best når man er fire, da man raskt blir nødt til å dolke tilsynelatende allierte i ryggen på en måte som kan minne litt om Diplomacy. Dette er like mye en kaossimulator som et brettspill, og nesten uansett hva du velger å gjøre på din tur påvirker det de andre i spillet, som regel negativt. I COIN-serien kan alle ligge godt an, men bare én kan vinne.

Labyrinth.
Labyrinth. Bilde: Olav Riediger/BoardGameGeek

En god kilde til informasjon om Vietnamkrigen er for eksempel dokumentarserien Vietnam: The Television War fra 1983 som ligger tilgjengelig på YouTube,  boka Fire in the Lake eller den Oscarnominerte dokumentarfilmen The Last Days in Vietnam fra i fjor. En god bok om USA i Afghanistan er No Good Men Among the Living av Anand Gopal og for mer om den amerikanske revolusjonen kan 1776 av David McCullough anbefales. Men dette visste du vel, du som vet så mye om USA!

Labyrinth

To spillere. I Labyrinth er det den såkalte «Krigen mot terror» som utkjempes, hvor USA på den ene siden ønsker å stabilisere muslimske land, bekjempe terror og ha et godt forhold til sine allierte, mens jihadistene på den andre siden ønsker ustabile muslimske land, opprettelse av Islamistiske stater og minimal påvirkning fra USA. USA forsøker å oppnå sine mål ved hjelp av diplomati og militærmakt, men vil slite med å være på alle steder til enhver tid for å stoppe de langt mer fleksible jihadistene.

Labyrinth er utrolig nok et svært velfungerende brettspill om noe så komplisert som internasjonal terrorisme og bekjempelsen av det, og den asymmetriske måten hver spiller prøver å nå målene sine på er et friskt pust i sjangeren. Hendelsene i spillet finner sted mellom 2001 og 2010, men en utvidelse som implementerer den arabiske våren, IS og hendelser helt frem til i år er på vei.

«Krigen mot terror» er godt dekt i bøkene The 9/11 Wars av Jason Bruke og The Forever War av Dexter Filbin.

Twilight Struggle.
Twilight Struggle. Bilde: Toshiyuki Hashitani/BoardGameGeek

Twilight Struggle

To spillere. Av mange ansett som verdens beste strategispill. Twilight Struggle tar for seg den Kalde krigen, hvor man som enten Sovjet eller USA kjemper om innflytelse i verden fra 1945 til 1989. Hvordan reagerer du som USA på at De Gaulle ønsker et dårligere samarbeid med USA? Hva gjør Sovjet idet Reagan krever at muren må rives? Vil du prioritere ressurser på innflytelse i Europa, , vil du vinne romkappløpet eller prøve deg litt på alt samtidig?

Det tar tid å bli god i Twilight Struggle. Ikke bare må man planlegge nøye når og hvordan man skal spille kortene man har på hånden, dine langsiktige planer må ofte endres i siste liten for å reagere på noe uventet motstanderen din akkurat gjorde. Det er umulig å reagere på alt, og umulig å sikre seg mot dårlige kort, man er rett og slett nødt til å gjøre det beste ut av alle situasjonene man kastes inn i, litt som de amerikanske og sovjetiske lederne, og det er vanskelig å komme på gode argumenter mot at dette er verdsatt så høyt som det er i brettspillverdenen.

En god dokumentar om den kalde krigen er CNNs 26 episoder lange dokumentarserie Cold War, som ligger tilgjengelig på YouTube.

Denne artikkelen ble opprinnelig publisert på Amerikanskpolitikk.no. Den er gjengitt på Gamer.no med tillatelse.

Kommentarer (4)

Forsiden akkurat nå

Til toppen