Feature

Tilbake til begynnelsen – del 2

Hva startet egentlig utviklere som Funcom, Rockstar North og Rare med?

1: Side 1
2: Side 2
Shattered Steel.

BioWare

Den kanadiske spillutvikleren BioWare er artikkelens yngste studio. De ble grunnlagt i 1995 av de tre nyutdannede doktorene Ray Muzyka, Greg Zeshuk og Augustine Yip, som samlet klarte å hoste opp 100 000 dollar i kapital for sitt nystartede selskap. I dag er BioWare mest kjent for sine rollespill, enten de er av nyere dato, som Dragon Age og Mass Effect, eller litt eldre – som Baldur's Gate-spillene. Men det var selvsagt ikke rollespill de startet med.

BioWares første spill var Shattered Steel, som kom til PC i 1996. Her satte du deg inn i cockpiten til en tungt pansret kamprobot, og måtte kjempe deg gjennom store og åpne miljøer fulle av fiender. Selv om kamprobotene i spillet var høyst fiktive, hadde det mange realistiske elementer og var langt fra noe rent actionspill. Shattered Steel inkluderte en rekke spennende elementer, slik som ødeleggbare miljøer, flerspiller for opp til 16 spillere, en samarbeidsmodus og muligheten til å designe dine egne oppdrag.

Ikke akkurat Baldur's Gate.

Shattered Steel er ikke særlig kjent i dag, men det oppnådde en viss suksess på markedet og tilhengere av sjangeren regner det fortsatt som en viktig tittel – selv om det aldri helt har klart å komme ut av skyggen til den langt mer kjente MechWarrior-serien.

Allerede med sitt første spill knyttet BioWare tette bånd til utgiveren som skulle følge dem i lang tid fremover, nemlig Interplay. Den tidligere storutgiveren hadde nylig sikret seg rettighetene til dataspill basert på Dungeons & Dragons-universet, og da BioWare viste dem en prototype av deres neste prosjekt – et rollespill de kalte Battleground: Infinity – la Interplay to og to sammen. Battleground: Infinity utviklet seg Baldur's Gate, og BioWares første gigantsuksess var snart et faktum. Under Zeshuk og Muzykas ledelse (Yip gikk tilbake til medisinens verden i 1997) har BioWare blitt et av dagens største spillstudioer, og det blir spennende å se hvordan de klarer seg nå som «biodoktorene» har forlatt skuta.

The Death Trap.

Square Enix

Fra artikkelens yngste utvikler går vi over til den med de eldste røttene. Final Fantasy-skaperen Square Enix har imidlertid en litt mer komplisert historie enn de andre selskapene vi har sett på, noe navnet gir en liten indikasjon på. Selskapet er nemlig resultatet av en sammenslåing av to etablerte spillskapere, nemlig Square og Enix.

Enix er det eldste av de to. Det ble dannet så langt tilbake som i 1975, men det var ikke før i 1983 at de begynte å gi ut spill. I februar det året gav de ut en bråte med utgivelser til de japanske datamaskinplattformene NEC PC-8801, Sharp X1 og Fujitsu FM-7. Alle disse spillene var laget av uavhengige utviklere, og utgitt i forbindelse med en spillutviklingskonkurranse. Et av vinnerspillene var Love Match Tennis, fra Yuji Horii – mannen som senere skulle skape Enix' største spillserie, Dragon Quest.

Språkproblemer hindret meg i å passere den første skjermen.

Men Enix var kun en spillutgiver, og hadde ikke noe internt studio. Det hadde imidlertid Square, som debuterte med The Death Trap for plattformene NEC PC-8801, NEC PC-9801 og Fujitsu FM-7. Spillet kom i 1984, mens Square fortsatt var eid av programvareselskapet Denyuusha. Det var ikke før i 1986 at den populære utvikleren ble uavhengig.

The Death Trap var et teksteventyrspill med grafikk, hvor spilleren brukte enkle tekstkommandoer for å forklare spillet hva han eller hun ville gjøre. Handlingen fant sted i et fiktivt, østafrikansk land som rett og slett kun het «B Country», hvor man var i ferd med å utvikle masseødeleggelsesvåpen. Du spilte en agent ved navn Benson, som ble sendt til landet for å ordne opp. The Death Trap kom i likhet med plattformene det kjørte på aldri i salg utenfor Japan, men selv om det strengt tatt ikke høres ut som vi har gått glipp av en stor godbit er det en viktig utgivelse ettersom det var det første spillet Final Fantasy-skaperen Hironobu Sakaguchi jobbet med. Final Fantasy XIV-designer Hiromichi Tanaka debuterte også som spillutvikler på The Death Trap

Les også
Wii U kan forandre spillbransjen
.
Daze Before Christmas.

Funcom

Vi avslutter med norske Funcom, et selskap med mye lengre tradisjoner enn du kanskje skulle tro. I dag produserer de tilsynelatende kun massive flerspillerspill, men det var med pek-og-klikk-eventyret Den lengste reisen at de virkelig slo gjennom som spillutvikler. Mange tror sikkert også at det var nettopp Ragnar Tørnquists magiske eventyr som var Funcoms første spill – men det er langt fra tilfelle.

Funcom ble nemlig startet så langt tilbake som i 1993, av Erik Gloersen, Ian Neil, Andre Backen, Gaute Godager og Olav Mørkrid. I sin spede barndom hoppet selskapet rett på konsoll, nærmere bestemt Sega Mega Drive. Sega hadde lansert en CD-stasjon som tilbehør til konsollen sin, og Funcoms to første prosjekter var Sega CD-versjoner av de kjente SNK-spillene Samurai Shodown og Fatal Fury Special. Dette er to spill som jevnlig relanseres og fortsatt spilles av mange, og de færreste forbinder vel navnet Funcom med dem i dag. Den norske utvikleren jobbet forøvrig også med en Sega CD-versjon av slåssespillet World Heroes, men denne ble kansellert.

Hvis MMO-spill blir for dyre å lage kan jo Funcom prøve seg med plattformspill igjen.

Men hva var det første spillet Funcom skapte fra bunnen av? Det ville ikke Google fortelle, så jeg måtte ta kontakt med selskapet selv. Svaret var Daze Before Christmas, et fargerikt plattformspill som opprinnelig kom til Mega Drive, men også tok veien til SNES etter hvert. Her spilte du julenissen, som måtte redde julen fra en ond snømann. Det avskyelige vesenet hadde kidnappet alvene og reinsdyrene, og nissen ble nødt til å ordne opp på egenhånd. Men den godslige gamle gubben hadde et hjelpemiddel snømannen (eller noen andre, for den saks skyld) neppe hadde regnet med: Ved å drikke kaffe ble han forvandlet til en ond versjon av seg selv – Anti-Claus – og fikk dermed tilgang på nye egenskaper.

Daze Before Christmas ble utgitt av japanske Sunsoft i 1994, og samme år kom A Dinosaur’s Tale basert på figurene fra Spielberg-animasjonsfilmen We're Back. I årene som fulgte jobbet Funcom tett med en rekke store internasjonale utgivere. De fikk blant annet ansvaret for flere Disney-spill, og startet også et studio i Dublin som spesialiserte seg på racingspill. Det konsollfokuserte Dublin-studioet stengte imidlertid dørene i 2001, etter at Funcom for alvor hadde begynt å fokusere på nettbaserte PC-spill.

1: Side 1
2: Side 2

Siste fra forsiden