Feature

Tilbake til begynnelsen

Hva startet egentlig utviklere som Naughty Dog, Blizzard og Codemasters med?

Spillutviklere som Bethesda, Digital Illusions og Blizzard er i stor grad med å forme dagens spillverden. Men hvor kom de egentlig fra? I denne artikkelen har vi tatt for oss en håndfull vestlige utviklere som er aktuelle med nye eller kommende spill. Bli med på en tur i tidsmaskinen, for å finne ut hvor det hele begynte. Hva var det første spillet de laget, og hvor gikk veien derfra?

BMX Simulator.
BMX Simulator.

Codemasters

I dag er Codemasters mest kjent for sine racingspill, selv om de stadig forsøker seg i andre sjangre også. Deres ferskeste utgivelse er F1 2011, en underholdende racingsimulator som har fått god kritikk over hele fjøla. Men har selskapet alltid fokusert på racingspill?

Både ja og nei. Racing har vært en viktig del av Codemasters' tilværelse helt fra det britiske selskapet ble dannet i 1986. Brødreparet Richard og David Darling hadde allerede vist seg som dyktige spillutviklere, og ved hjelp av en investering fra faren, Jim Darling, skapte de sitt eget selskap. I årene som kom skulle Codemasters fokusere på det ekstreme lavprismarkedet. Spillene deres ble solgt for 1,99 britiske pund, og de laget mange av dem. Samtidig begynte de tidlig å gi ut spill fra andre utviklere.

Bildene er fra Commodore 64-versjonen.
Bildene er fra Commodore 64-versjonen.

Deres første spill var BMX Simulator, men ikke la «simulator»-ordet lure deg. Det var nemlig langt fra noen skikkelig simulator. Her fikk du se en BMX-bane ovenfra, og målet var å fullføre en viss mengde runder innen tiden gikk ut. Samtidig konkurrerte du med en data- eller menneskestyrt motspiller. Spillet så svært pent ut på skjermbilder, fordi banene var tegnet med høyt detaljnivå og presisjon, men utover de pene miljøene var det en relativt simpel affære som også kunne være ganske frustrerende til tider.

Mange av Codemasters' tidlige utgivelser fulgte modellen fra BMX Simulator, og var enkle racingspill sett ovenfra, pfte med ordet «advanced» og «simulator» slengt inn i tittelen for at de skulle virke litt mer profesjonelle. Kvaliteten var så som så, men billigspillene deres hadde en viss underholdningsverdi, og selskapet opplevde stor suksess. Med utgivelser som Dizzy-serien og Micro Machines fikk de også genuine klassikere på rullebladet. I løpet av nittitallet gikk de gradvis ut av billigspillmarkedet, og i 1998 kom det første Colin McRae Rally-spillet, som oppnådde stor suksess og i stor grad staket ut kursen for utviklerens fremtid.

Gridiron!
Gridiron!

Bethesda

Bethesda regnes ved siden av kanadiske Bioware som den største utvikleren av vestlige rollespill, og det er ikke få som gleder seg til deres neste spill, The Elder Scrolls V: Skyrim, kommer på markedet 11. november. En skulle kanskje tro de hadde drevet med rollespill helt siden de startet, men det er langt fra riktig. De har nemlig et variert og langt rulleblad, og har vært innom mange ulike sjangre.

Selskapet ble startet av Christopher Wilson i 1986, i den vesle byen Bethesda i den amerikanske delstaten Maryland. Deres første spill er langt fra kjent, men det er faktisk en litt viktig tittel hvis arvtakere fortsatt selger for millioner. Spillet het Gridiron!, og var et sportsspill som omhandlet amerikansk fotball. På skjermbildene ser Gridiron! svært simpelt ut; spillerne vises som halvstore prikker på skjermen, og har ingen animasjoner. Men under panseret er spillet spesielt, fordi det regnes som et av de aller første sportsspillene som tok hensyn til fysikk.

Bildene er fra Amiga-versjonen.
Bildene er fra Amiga-versjonen.

Resultatet av spillets simulatorpreg var blant annet at en tyngre og sterkere spiller kunne bryte gjennom taklinger en lettere og mindre fysisk sterk spiller ikke kom gjennom. Spillet den gang så imponerende fysikk sørget for at det ble lagt merke til, blant annet av den mektige Electronic Arts-sjefen Trip Hawkins. Han fikk i stand en avtale med Bethesda som sørget for at deres arbeid på Gridiron! la grunnlaget for et helt annet amerikansk fotballspill, nemlig John Madden Football. Resten er selvsagt historie; Madden-serien er i dag en av verdens aller mest populære sportsspillserier.

Etter Gridiron! laget Bethesda en rekke andre kvalitetsspill. For eksempel fikk vi tre hockeyspill som bar Wayne Gretzky-navnet, og disse huskes fortsatt godt av mange spillere. De laget også et ambisiøst førstepersons skytespill basert på Terminator-lisensen, før id Software gjorde sjangeren populær med Doom. Og i 1994 dukket det første Elder Scrolls-spillet opp. Arena, som det het, la grunnlaget for serien med sine massive, åpne miljøer og enorme frihet, og rollespillentusiastene elsket det.

Pinball Dreams.
Pinball Dreams.

Digital Illusions

Svenskene har lenge vært milevis foran oss nordmenn hva spillutvikling angår, og det er nok Digital Illusions – eller DICE, som de også liker å kalle seg – som er den største og mest kjente av de svenske spillutviklerne. De er i vinden for tiden, etter lanseringen av det heftige skytespillet Battlefield 3. Utenfor denne ærverdige krigsspillserien er de kjent for det ambisiøse og unike Mirror's Edge og, litt lenger tilbake i tid, racingspill som Rallisport Challenge og Midtown Madness 3.

Men deres første spill var verken et skytespill, actionspill eller racingspill. Det var i stedet flipperspillet Pinball Dreams. Digital Illusions ble startet i 1992 i byen Växjö, av en gruppe talentfulle studenter som hadde funnet sammen via demogruppen The Silents. Demoscenen er en slags subkultur fokusert rundt kreativ bruk av datamaskiner, hvor grupper og personer forsøker å imponere hverandre ved å lage dataprogrammer som minner litt om musikkvideoer. Målet er ofte å presse maskinvaren til det ytterste, og det var nettopp dette som gav nystartede Digital Illusions fortrinnet de trengte for å gjøre seg bemerket i spillindustrien.

Bildene er fra Amiga-versjonen.
Bildene er fra Amiga-versjonen.

Da de lanserte Pinball Dreams var det nemlig milevis foran alt annet av flipperspill som hadde blitt lansert på datamaskin og konsoll. Spillet skiltet med store, fargerike brett som skrollet og svært imponerende ballfysikk. I tillegg hadde det et minneverdig lydspor som inkluderte både heftig musikk og tonnevis av lydeffekter av høy kvalitet. Spillet ble markedsført som «den ekte flipperspillsimulatoren», og ble en knallsuksess.

Svenskene fulgte opp med to oppfølgere, nemlig Pinball Fantasies og Pinball Illusions. Deres første spill utenfor flipperspillsjangeren var Benefactor, et undervurdert plattform/hjernetrimspill for Amiga. Racingsjangeren ble først inntatt med S40 Racing, et gratisspill laget i 1997 for deres landsmenn i Volvo. Deres kommersielle racingdebut kom året etter, med det kritikerroste arkadebilspillet Motorhead. Frem til Battlefield 1942 debuterte i 2002 var det nettopp racing som var hovedfokus hos den svenske utvikleren.

Kommentarer (20)

Forsiden akkurat nå

Til toppen