Feature Tilbakeblikk på E3 gjennom 19 år

(Bilde: Gamer.no)

Opplev E3-høydepunktene fra 1995 til i dag

Spillsirkuset har gitt oss overlegne seire og bitre tap.

– E3 er som julaften for oss gamere, sa en spillfan til meg nylig.

Det er sant. Electronic Entertainment Expo har, siden messa ble opprettet i 1995, vært spillbransjens Mekka. En årlig begivenhet fullstappet av annonseringer, nyheter og knallharde kamper direkte fra konsollkrigens frontlinjer. Det er en arena for overlegne seire og grusomme tap. E3 har vært et sted der firmaer fra hele verden har reist for å gjøre suksess eller bli latterliggjort. I løpet av fem dager på vårparten hvert år har spillbransjen definert seg selv og sin egen fremtid gjennom overdådige show, presentasjoner og fyllefester.

Det ikoniske inngangspartiet til sør-hallen dekoreres hvert år med gigantiske bannere fra spillprodusenter og spillserier.
Det ikoniske inngangspartiet til sør-hallen dekoreres hvert år med gigantiske bannere fra spillprodusenter og spillserier.Bilde: Jon Cato Lorentzen/Gamer.no

Jeg har vært på over halvparten av E3-messene, og Los Angeles og messa føles nesten som et ekstra hjem for meg. I løpet av mine år på messa har jeg sett den utvikle seg fra å være en intim forhandlermesse til å bli et gigantisk Hollywood-show. Dagens E3 er mer strømlinjeformet, velregissert og PR-styrt enn noen gang før. Der man før dro til E3 for å oppdage nye spill, finne eksklusive scoop og drikke seg fulle med utviklere, utgivere og forhandlere drar man nå til E3 for å oppleve showet og la seg geleide gjennom messa av et PR-apparat som styrer alt med jernhånd.

Les kommentarene (20)

Her er noen av sakene du kan lese på Ekstra i dag:

Til toppen