Feature

Ubisofts satser på oppfølgere

Franskmennene startet E3 med en forholdvis trygg pressekonferanse.

LOS ANGELES (Gamer.no): Den franske storutgiveren og -utvikleren Ubisoft feirer 25 år med stolt spillutvikling i år, og hvor passer det bedre å hylle noe sånt enn på verdens mest prestisjefulle og kjente spillmesse? Det var en tydelig oppstemt Yves Guillemot, medstifter og direktør i selskapet, som innledet deres pressekonferanse dagen før selve messen skytes i gang.

Toppsjefen erklærte vår tid for den beste å drive med spillutvikling i, men valgte å gå tilbake til sine røtter i det presentasjonen skulle innledes. Michael Ancel var mannen som fikk gleden av å starte det hele, og han er nok best kjent som faren til den velkjente plattformkrabaten Rayman. Den svært energiske franskmannen var som en sprettball på scenen, og introduserte seansen med en halvpinlig tolkning av Hamlet med replikken «To Ubi, or not to Ubi».

Rayman: Origins.

Tilbake til fremtiden

Spillet han presenterte, kalt Rayman Origins, var til gjengjeld en langt mer sjarmerende affære. Det er fortsatt snakk om et plattformspill sett fra siden, men fargeregisteret og omgivelsene er tatt lengre enn serien noen gang har vært. Presentasjonen gjør han sammen med spillets seniorprogrammerer, og samarbeidsøkten deres tar oss gjennom varierte og artige brett med de underligste omgivelser.

Spillet, som i tråd med tidens ånd er en nytolkning av hva eneren prøvde å være, tar ikke seg selv så høytidelig. På et punkt kommer de til en diger innsjø av lava, som kun kan passeres ved å hobbe akrobatisk fra den ene Tetris-aktige klossen til den andre. I bakgrunnen spiller en artig versjon av det nevnte spillets velkjente temalåt, og det hele inntar formen til en herlig letthjertet hyllest samtidig som det ser ut som en skjønn utfordring rent plattformspillmessig.

Spillet er heller ikke urokkelig når det kommer til sjangerblandinger, og etter hvert glir det over til å bli et sideskrollende skytespill hvor man flakser rundt og svelger insekter. Spillveteranen ser ut til å ha vel så mye gnist som noen gang, og dette spillet kan meget vel legge til rette for at den klassiske serien virkelig får etablert seg blant folk flest igjen.

Dette med et steg tilbake i tid er noe som gjennomsyrer hele presentasjonen til Ubisoft, og de viser oss retrotolkninger av noen av sine største serier med jevne mellomrom. De har blant annet laget 8-bits-miniversjoner av spill som Assassin's Creed, Ghost Recon og Driver: San Francisco, komplette med autentisk chipmusikk og hele pakka.

Far Cry 3.

Gjenoppliver kjente serier

Driver: San Francisco er for øvrig nok et eksempel på gjenopplivingen av en forholdsvis gammel serie. Vi ble vist en trailer av spillets mange hektiske situasjoner, og det er duket for biljakter av alle slag i idylliske San Francisco. Her kappkjører trailere, muskelbiler og italienske, superdyre sportsbiler på likt. Spillet ser både pent og actionfylt ut, og vi loves en banebrytende flerspillerdel.

Etter hvert ble det anledning til å se på etterlengtede Far Cry 3. Handlingen er igjen satt til en tropisk perle, men den er langt ifra idyllisk. Kjæresten din har blitt kidnappet, og i rollen som Jason Brody er du fanget på en sydhavsøy hvor alle er spikk, spenna gærne. En trailer viser hvordan sadistiske røvere med grove våpen dreper turister over en lav sko, og gjengens leder er en usedvanlig skremmende psykopat hvis lidelse forsterkes ytterligere av strålende stemmeskuespill og ansiktsanimasjoner.

Se også: Syv minutter med spillscener fra Far Cry 3

Demonstrasjonen er brutal og legger ingen fingre imellom. Brody er tydeligvis en fyr som kan finne på å hoppe ned fra et par meters høyde for å kjøre en machete gjennom ryggen på fiendene sine i fallet. Det er også gjentatte eksempler på at han snitter struper og brekker nakker. Lite annet enn klimaet og omgivelsene minner om de foregående spillene i serien, men det trenger ikke å være negativt når spillet kommer ut neste år.

Les også
Anmeldelse:
Klarer ikke laste video

Etter hvert kom også Randy Pitchford, sjefen for Borderlands-utvikleren Gearbox Software ut på scenen. Han annonserte et nytt spill i deres skytespillserie Brothers in Arms. Furious 4, som er spillets undertittel, vil være en nytolkning av seriens konsept og går for et mer Inglourious Basterds-aktig perspektiv på nazistmosinga. Her skal en bande på fire livsfarlige gærninger fyke rundt og gjøre det de kan og liker best – banke tyskere anno 1940.

Mye forskjellig på vei

Den franske tegneseriehelten Tintin blir også beæret med et eget spill, som er tildels basert på spillefilmen som kommer snart. Her vil vi kunne spille en rekke figurer, inkludert Tintin selv, hunden hans Snowy og drukkenbolten Captain Haddock. Alle har ulike styrker, svakheter, egenskaper og perspektiv, og spillet skildres i en leken tegneseriestil. Turen går til de underligste steder, og det gjenstår å se om den klassiske tegneserien endelig får et spill som yter den respekt.

En annen velkjent serie, om enn av annet kaliber, er Ghost Recon. Den futuristiske skytespillserien får også et nytt tilskudd neste år, kalt Future Soldier. Vi får se eksempler på hvordan fire spillere kan løse oppdrag sammen, med en kombinasjon av kaotiske skuddvekslinger og sniking. Avansert teknologi gjør det mulig å kamuflere seg til det nær usynlige, se gjennom vegger og benytte andre klart fordelaktige triks.

Trackmania 2.

Ubisoft påstår at Ghost Recon: Future Soldier vil ha markedets mest sofistikerte coversystem så langt, og spiller på andre styrker som inuitivt samarbeid og gode muligheter til å skreddersy våpen via det avanserte verktøyet Gunsmith. Samtidig annonserte de Ghost Recon Online, et gratis skytespill som utvikles av Ubisoft Singapore. Dette er tungt flerspillerbasert, og vil sannsynligvis benytte seg av mikrotransaksjoner. Betaen er allerede i gang på denne siden.

Vi fikk også et innslag fra den franske utvikleren Nadeo, som jobber med bilspillet TrackMania 2: Canyon i disse dager. De viste ikke så fryktelig mye av spillet sitt, og bekreftet på ny at de jobber med et nettverk kalt Maniaplanet som skal kombinere det beste av Web 2.0 med racingspill. De gjentok også at det jobbes med to nye spill kalt ShootMania og QuestMania, som er henholdsvis et skyte- og et rollespill. Alle finner sted på én planet, og er tett sammenknyttet.

Se også: Trailer for Trackmania 2

Satser på mange segmenter

Det ble også et gjensyn med de rabiate Rabbid-dyrene som har preget en rekke spill de siste årene. Vi får et gjensyn med dem i Raving Rabbids: Alive & Kicking, som utgis den 8. november. Dette er en Kinect-eksklusiv utgivelse, og angivelig det første spillet til bevegelseskontrolleren med støtte for fire spillere samtidig. Selve spillet er en såkalt «augmented reality»-sak, hvor kameraet gjør det slik at det ser ut som om skapningene er i stua di.

Just Dance i retrostil. (Foto: Lasse Lervik/Gamer.no)

Deretter skal du og vennene dine løse en rekke oppgaver. En av disse kan være å sparke, slå og rulle over Rabbids innen en viss tid. En annen utfordring som så desto mer involverende ut var hvordan spillerne måtte fylle en form på skjermen før tida gikk ut. Når man er fire stykker så blir dette som en slags virtuell versjon av festspillet «Twister». Gleden ligger altså i å se helt snål ut og/eller falle på rumpa, og det er jo artig nok.

Den sosiale delen av presentasjonen ble rundet av med presentasjoner av Just Dance 3 og Rocksmith. Førstnevnte er det seneste tilskuddet til det som angivelig er rytmespillsjangerens bestselgende spill, med over 30 millioner eksemplarer på samvittigheten. Dansespillet kommer i oktober, og vil for første gang i serien også være tilgjengelig til PlayStation Move og Microsoft Kinect.

Rocksmith er et gitarspill tilsvarende Guitar Hero og Rock Band. Forskjellen ligger i at man skal lære seg å spille ekte gitar helt fra starten av, og blant annet kan koble et eksisterende instrument opp mot spillet. I en kort trailer fikk vi se folk fra Jane's Addiction-gitaristen Dave Navarro til sjefen for Official PlayStation Magazine omfavne produktet, i en overpositiv manér som gjorde det vanskelig å tro på hvor fantastisk produktet kan være. Jeg lar meg ikke overbevise om at noen kan føle seg gode på gitar etter et par minutter med spillet, men det var visst tilfellet for OPM-sjefen.

Drapsklimaks

Presentasjonens klimaks var satt til tampen av hele arrangementet, og var selvsagt nye bilder fra Ubisofts aller mest populære spillserie for øyeblikket. Assassin's Creed: Revelations er seriens neste kapittel, og kommer i høst. Også denne gangen styrer vi helten fra de to foregående spillene, Ezio Auditore. Han har blitt en forholdsvis gammel mann, og har ervervet seg stadig flere og mektigere fiender.

Ubisofts Commodore 64-tolkning av Assassin's Creed. (Foto: Lasse Lervik/Gamer.no)

I en innledende, svært imponerende trailer ser vi ham krysse ham og bestige snødekte fjell for å innta en mektig tempelridder, men han blir lurt inn i stry og tvinges til å hugge sin vei gjennom digre mengder soldater. Det er ingen sak for en veltrent snikmorder av hans kaliber, men et øyeblikks distraksjon, i det han innbiller seg at han ser sin forfader Altaïr, er nok til at han blir rammet og tatt til fange.

Spillet beskrives som en pilegrimsreise som ender opp som et kappløp mot tiden, og vi får etter hvert se bilder fra det kommende actionspillet. Omgivelsene ser enda lekrere ut enn tidligere, og under et oppdrag i Konstantinopel anno 1511 får vi se Ezio bombe sin vei gjennom en kjetting som har blokkert havna i verdensmetropolen. Dette skaper oppstyr, og han benytter nye triks som røykbomber og forbedret akrobatikk til å kveste de som kommer i hans vei.

Videre får han bruke andre finurlige finesser, slik som en håndleddsmontert pistol og en flammekaster som for sin del er montert fast til et skip. Etter å ha satt fyr på og skutt hull i halve havna har veteranmorderen oppnådd målet sitt: fritt leide ut av byen. Dermed kan han åle seg smidig frem til fluktbåten sin, og vende snuten mot nye beitemarker. Den nye Ezio minner en del om den eldre, hevndrevne Sam Fisher i Splinter Cell: Conviction, og ser ut som en veldig spennende figur.

Ghost Recon: Future Soldier.

Konklusjon

Ubisofts presentasjon av sin kommende oppstilling var kanskje av det trygge slaget, men de har uvilsomt mange spennende baller i lufta. Nye tilskudd til populære spillserier som Assassin's Creed, Ghost Recon og Far Cry treffer definitivt en nerve blant kjernespillerne der ute. Samtidig vil nok det å gjenopplive den grunnleggende essensen av populære, eldre serier som Rayman og Driver kunne vekke en ny interesse blant spillere som har mistet forholdet til den franske spillutgiveren.

I likhet med Microsoft og Sonys utviklingsavdelinger har de også valgt å satse en del på bevegelsesteknologi med blant annet Just Dance 3 og en artig partyutgave av Raving Rabbids. Slike serier er kanskje ikke de aller mest spennende for det ultradedikerte utsnittet av spillere, men resonnerer som regel svært godt blant de med et mer avslappet forhold til spill og underholdning.

Det er lite som tyder på at det er noen fremtidige ultrabautaer i Ubisofts nåværende utviklingskø, men selskapet har nok sikret stabilitet med solide utgivelser i mange ulike segmenter. Jeg skulle gjerne ha sett mer av spill som Beyond Good & Evil 2 og andre storsatsninger, men klimaet i bransjen heller stadig mer mot det trygge.

Les også: Her er Nintendos nye konsoll

Siste fra forsiden