Feature

Ukas anbefalte Android-spill

Lynraske reflekser og logisk tankegang kreves i disse fire spillene.

Observante lesere har sikkert lagt merke til økende mobildekning her på Gamer.no den siste tiden. Med hyppige anmeldelser og ukentlige anbefalinger håper vi å kunne tilby leserne et oversiktlig og kritisk blikk på dette store, men hittil forholdsvis uutforskede, spillsegmentet.

Tidligere har vi viet mest tid til spill på iOS-plattformene, men nå hiver vi oss også på det populære Android-markedet med dets mange små og store godbiter. Dette er den første artikkelen i en ukentlig serie hvor vi anbefaler et lite knippe spill til Android, og denne uken tar vi for oss fire titler fra det siste knappe halvåret.

Planeten som ruller.
Planeten som ruller.

Rocketron: The Traveling Planet

Sjanger: Plattform
Pris: 6 kr
Type: Android
Utvikler: Klobit
Kjøpes her

Er det noe vi har lært av mobilspill de siste årene er det at minimalisme er en kunst i seg selv. Om man har for mange knapper å holde styr på blir det ofte bare knot og fordervelse på den lille berøringsflaten. Noen ganger kan det være nok med et eneste trykk for å skape et engasjerende og godt spill. Rocketron: The Traveling Planet opererer etter denne lettfattelige mantraen, og velger heller å utfordre deg på andre måter.

Som tittelen illuderer er du en planet kalt Rocketron som suser gjennom galaksen. Vel, egentlig suser du gjennom en rekke brett bygd opp av plattformer mens du unngår dødelige pigger, avgrunner og andre hindre som står mellom deg og din fortsatte galakserulling.

Rocketron ruller bortover flatene av seg selv, mens du med et enkelt trykk på skjermen velger om planetens tyngdekraft gjør at du trekkes opp eller ned. Selvfølgelig må du være på en flate for å skifte tyngdekraften. En slik harselering med Newtons tyngdelov er mer stressende enn man kanskje skulle tro – planeten flyr mellom lagene som en sprettball i et forsøk på å unngå alt av hindringer som truer med å sette en stopper for ferden.

They see me rollin'. They hatin'.
They see me rollin'. They hatin'.

Og du vil nok ofte oppleve at den rullende planeten blir satt ut av spill. Det skal ikke mer til enn ett lite feiltrykk, så bærer det rett tilbake til brettets start igjen, akkompagnert av banning, svetting og et intenst ønske om å kaste telefonen i veggen. Dette er et av de mer frustrerende spillene jeg har spilt på lenge – og jeg elsker det! Det er en hektisk, nervepirrende og avhengighetsskapende affære å spille gjennom de vanskeligere brettene, og det er en nesten katarsis-aktig følelse som venter deg når du endelig er trygt i mål.

Hver av de innledende brettene introduserer elegant nye tvister og prøvelser for den stakkars planeten. I et brett skrur lyset seg av og på slik at du må gjøre valg i halvblinde, mens i et annet brett kommer og forsvinner det plattformer i takt med musikken. Heldigvis forklarer spillet mer enn tilstrekkelig hvordan du skal håndtere disse nye utfordringene.

Med et eklektisk lydspor som blander chiptune-sjangren med lettfordøyelig elektronisk pop, og et fargesprakende, men enkelt og oversiktlig utseende, skilter Rocketron: The Traveling Planet også med et godt gjennomført estetisk utrykk.

Ikke nøl med å gi fra deg de 6 kronene utvikleren har satt som pris, for her vil du finne et svært utfordrende og underholdende spill. Klobit beviser her til de grader den gamle klisjeen om at det enkle ofte er det beste.

9/10

Nittitallet vil gjerne ha tilbake stilen sin.
Nittitallet vil gjerne ha tilbake stilen sin.

Diversion

Sjanger: Plattform
Pris: Gratis
Type: Android, iPhone
Utvikler: Ezone.com
Lastes ned her

Det andre spillet vi skal ta for oss denne uken gjør, i likhet med Rocketron: The Traveling Planet, en hel del ut av et enkelt utgangspunkt. Diversion er i bunn og grunn et plattformspill, men lar deg holde fokuset nesten fullstendig på hoppingen. Avataren din løper rett frem av seg selv, og din oppgave er å samle en drøss med edelsteiner samt tre eksklusive stjerner på hvert brett.

Som sagt trenger du stort sett å konsentrere deg om godt planlagte hopp. Figuren din løper målbevisst rett frem langs de langstrakte brettene, og du må hoppe over avgrunner, piggmatter og andre uhumskheter. Å hoppe er lekende lett – bare trykk hvor som helst på telefonskjermen, så spretter figuren opp som om hun skulle ha hatt springfjær under sålene.

Du kan bruke de innsamlede edelstenene til å kjøpe nye kostymer til figuren din, og du kan låse opp nye kostymer ved å samle stjerner og komme deg forbi enkelte brett. Disse utallige kostymene endrer kun på figurens utseendet og påvirker ellers ikke spillet i nevneverdig grad.

Et av de mer normale kostymene.
Et av de mer normale kostymene.

Etter hvert som du pløyer gjennom brettene introduseres stadig nye spillelementer å ta hensyn til. For eksempel kommer du etter hvert over et gyldent lyn som lar deg fly vannrett bortover brettet i et par sekunder, og senere kommer du også over vegger som ved kontakt snur retningen figuren din løper. Disse stadig nye elementene gjør at brettene ikke blir ensformige, og hjelper til med å holde opplevelsen stadig fersk.

Og ferskhet trengs sårt her, for dette er ikke et spill du gjør deg ferdig med på et par timer. Diversion består av totalt 120 brett delt opp i fire verdener, og ingen av brettene har sjekkpunkt. Om du gjør den minste feil – feilberegner et hopp eller kommer borti noen pigger – bærer det helt tilbake til begynnelsen av brettet. Heldigvis er de fleste brettene ikke spesielt lange, men det er likevel surt å tabbe seg ut når du skimter endestasjonen i horisonten.

Brettdesignet gjør heller ingen store underverker, og jeg tror at man godt kunne kuttet litt ned på mengden og heller kokt sammen noen av de mange idéene på færre brett. Noen av brettene byr på sjefskamper, men de består stort sett i å hoppe på fienden tre ganger.

Alt i alt fungerer det hele, på tross av disse småproblemene. Du må heller ikke la spillets utseende skremme deg bort – joda, det både ser og høres ut som noe som burde ha blitt begravd sammen med Rednex og The Julekalender i en rusten nittitalls-tidskapsel, men etter en stund begynner spillets primitive polygonale grafikk å sjarmere.

Utvikleren Ezone.com har med Diversion slengt ut et kompetent plattformspill for oss Android-brukere. La gå at opplevelsen kan føles litt dradd ut til tider, og det estetiske utrykket er heller ikke for alle, men når prisen for spillet er den nette sum av null kroner er det ingen grunn til å ikke prøve en par brett for å se om dette er noe for deg.

7/10

Kommentarer (10)

Forsiden akkurat nå

Til toppen